| Bizmo | |
|
|
|
Författare | Meddelande |
---|
bizmo
Antal inlägg : 995 Join date : 09-07-02
| Rubrik: Bizmo mån sep 07, 2009 10:01 pm | |
| Tänkte göra en presentation av Bizmo, som är anledningen till att jag är på det här forumet;) Bizmo är född i juni 2007, mamman är renrasig ragdoll och pappan blandning mellan birma/perser. Det var en kompis till oss som födde upp dem, så man fick se dem en del när de var små. Det var tre ungar, en grå, en vit och en svart. Så här såg Bizmo ut som liten. Alla tre tingades tidigt, så det var bara att gå dit för att busa och mysa. Alla kattungarna fick hem hos olika kompisar. Ägaren till den svarta insåg ganska snart att en kattunge krävde en hel del och det kunde han just då inte ge katten. Vi var där några gånger och lekte med Bizmo... och jag skämtade att vi kunde ta honom om han blev allt för jobbig. Katten skrek mycket när ägaren var hemma och det blev för mycket för honom. Så en fredags eftermiddag ringde han och undrade om vi inte kunde prova. Sagt och gjort... katten kom och jag satt som förstelnad hela kvällen och tittade på det lilla miraklet. Han var då 16 veckor. Allting gick bra och han skötte sig exemplariskt. Jag fick söka kunskaper om katter i böcker och internet, att köpa en katt var en helt främmande värld för mig. Men det är helt klart det bästa jag någonsin har köpt! Det är så otroligt mysigt och man får så otroligt mycket tillbaka. Och så är man aldrig ensam, han finns alltid vid min sida... det är underbart! Så här ser han ut idag... Han får allt mer päls, samtidigt som färgen blir allt brunare. // Jenny - matte till Bizmo | |
|
| |
Anne-58
Antal inlägg : 880 Join date : 09-05-12 Ort : Stockholm
| Rubrik: Sv: Bizmo ons sep 09, 2009 9:02 am | |
| Vilken snygging Läckert med mörk blockchokladfärg Har för mig att jag läst någonstans att en norsk skogkatts päls kan ta upp till 6 år innan den är fullt utvuxen sas...kanske kan det även gälla för katter med ragdoll i.. Anne | |
|
| |
bizmo
| Rubrik: Sv: Bizmo tor sep 10, 2009 9:30 pm | |
| Bizmo´s pappa är en äkta blandraskatt med birma/perser i huvudsak, men jag har för mig att jag har hört något om norsk skogkatt också.
Ragdoll anses väl vara färdigutvecklad i färg och päls vid 3 års ålder, rätta mig om jag har fel! Har för mig att jag läste det någonstans...
Så Bizmo´s päls och färg kanske kommer att ändras ytterligare. Jag gillar den svart/bruna färgen, den känns lite ovanlig... | |
|
| |
bizmo
| Rubrik: Sv: Bizmo tor okt 15, 2009 7:46 pm | |
| Idag har jag haft världens bästa katt... Jag har länge "klagat" för min sambo att jag saknar att Bizmo inte kryper upp i knät, utan bara gör det på husse. Nu har vi varit förkylda hela veckan, så jag tog mig en middagslur i soffan... vad tror ni händer då? Jo, världens mysigast katt lägger sig på min mage och mjölktrampar, vibrerar i hela kroppen och tokmyser. Som matte var jag helnöjd och njöt av varje sekund! Det verkar som han förstod vad jag behövde just då... en katt som läker min förkylning! Dags för mera gos!!! | |
|
| |
Anne-58
| Rubrik: Bizmo tor okt 15, 2009 8:50 pm | |
| - bizmo skrev:
- Idag har jag haft världens bästa katt... Jag har länge "klagat" för min sambo att jag saknar att Bizmo inte kryper upp i knät, utan bara gör det på husse. Nu har vi varit förkylda hela veckan, så jag tog mig en middagslur i soffan... vad tror ni händer då? Jo, världens mysigast katt lägger sig på min mage och mjölktrampar, vibrerar i hela kroppen och tokmyser. Som matte var jag helnöjd och njöt av varje sekund! Det verkar som han förstod vad jag behövde just då... en katt som läker min förkylning! Dags för mera gos!!!
Vilken härlig tröst ! Anne | |
|
| |
Maria.W
Antal inlägg : 385 Join date : 09-08-20 Ort : Nässjö
| Rubrik: Sv: Bizmo fre dec 18, 2009 12:49 pm | |
| En riktigt vacker katt du har !vilka färger de kan inte vara så vanliga.En Norsk skogkatt är inte fullt utvuxen förän uppmot tre -fyra årsåldern gäller pälsen också har jag läst.När vi fick får Helge kunde man inte alls ana att han skulle få en sådan superpäls han såg mer korthårig ut då vid 10 månaders ålder,har aldrig behövt borsta honom han kan få småtovor men dom klipper man bort direkt eller rycker dom om de sitter löst och inte sitter nära huden.Katter har verkligen förmåga att känna när något är fel det märker jag också,ofta söker sig Helge här närmare intill en när man är sjuk eller ledsen,smarta djur katter:)Här är det tvärt om !:)här är det bara matte som gäller gubben har försökt i 8 år att fjäska in sig hos honom men det hjälper inte här har vi en enmanskatt som bara tyr sig till mig. | |
|
| |
bizmo
| Rubrik: Sv: Bizmo fre dec 18, 2009 10:25 pm | |
| - Maria.W skrev:
- En riktigt vacker katt du har !vilka färger de kan inte vara så vanliga.En Norsk skogkatt är inte fullt utvuxen förän uppmot tre -fyra årsåldern gäller pälsen också har jag läst.När vi fick får Helge kunde man inte alls ana att han skulle få en sådan superpäls han såg mer korthårig ut då vid 10 månaders ålder,har aldrig behövt borsta honom han kan få småtovor men dom klipper man bort direkt eller rycker dom om de sitter löst och inte sitter nära huden.Katter har verkligen förmåga att känna när något är fel det märker jag också,ofta söker sig Helge här närmare intill en när man är sjuk eller ledsen,smarta djur katter:)Här är det tvärt om !:)här är det bara matte som gäller gubben har försökt i 8 år att fjäska in sig hos honom men det hjälper inte här har vi en enmanskatt som bara tyr sig till mig.
Tack för dina värmande kommentarer... jag gillar den ovanliga färgen, som blir alltmer brun ju mer tiden går. Behöver du inte borsta Helge alls? Jag borstar 1 ggr/dag, badar ibland och pälsen har faktiskt fungerat jättebra. Klippt tovor någon gång per år... Trodde att det skulle krävas mer för att hålla pälsen i fint skick. Det är lite intressant hur de tyr sig... man undrar ju ibland hur de tänker. Kan göra vissa saker med husse och andra med matte... jag har i alla fall en kompis på huvudkudden och det njuter jag av | |
|
| |
Maria.W
| Rubrik: Sv: Bizmo lör dec 19, 2009 3:13 am | |
| Helge har aldrig badat eller blivit borstad !då hade nog inte jag suttit här utan plåster :)inte levt i dag Haha !Nä han har en självgående päls som är hur sund som helst nästan aldrig tovor,skulle aldrig acceptereat att han hade tovor eftersom det är väldigt plågsamt för en katt!han är väldigt Norsk Skogkatt med självgående päls!han fick det bästa av Skog katt!älskar att vara ute i kyla också. | |
|
| |
bizmo
| Rubrik: Sv: Bizmo lör dec 19, 2009 9:14 pm | |
| Lilla goa Helge... skönt med minimal pälsvård! | |
|
| |
bizmo
| Rubrik: Sv: Bizmo mån dec 21, 2009 9:12 pm | |
| Min goa misse fick besök av en 12 veckors gammal katt igår och nu får han allt försöka att samla pluspoäng;) Han fräste åt lille missen och åt oss alla, även när katten hade gått... men efter en stund kröp han upp bred mig i sängen. Idag är han fortfarande lite sur.... och jag får plocka ner honom från granen:) Min lilla goa misse... | |
|
| |
Maria.W
| Rubrik: Sv: Bizmo tis dec 22, 2009 12:53 am | |
| Helge har varit lite putt också vi var nämligen borta hela eftermiddagen i går och handlade julklappar så han bestämde sig för att göra ett Tonårsuppror och klösa i mina matsalstolar!det har aldrig hänt förut :(han gillar nog inte när vi åker bort så länge hihi.Lite samma med Bizzmo va !lite uppror över reviret | |
|
| |
bizmo
| Rubrik: Sv: Bizmo ons dec 23, 2009 9:40 pm | |
| Mmm... han var sur en dag efteråt, så nu är allt som vanligt igen;) Skönt för både katt och matte... | |
|
| |
Maria.W
| Rubrik: Sv: Bizmo tor dec 24, 2009 12:24 am | |
| Helge ska vara "kattvackt "från julafton till juldagen,han får vara själv då vi har fått en kattlåda av en granne som ny som jag har diskat ur i dag och så har vi köppt kattsand så nu får han fisa inne :)ett dygnTror att det går bra för han är inte överförtjust i all djup snö ute.Har köppt julklapp till han i dag,sådana där Gourmeburkar så det lär inte gå någon nöd på honom | |
|
| |
bizmo
| Rubrik: Sv: Bizmo fre jan 29, 2010 11:57 am | |
| Jag satt med frukosten framför datorn, medan Bizmo satt i fönstret... Plötsligt ger han ifrån sig två små skall, som en hund. Jag tittar förvånat på min lilla misse och frågar vad han gör. Han insåg nog själv att det lät konstigt för helt plötsligt fjäskar han för mig precis framför tangenterna. Nu sitter han och stirrar... Jag som alltid skojat och sagt att han nog varit hund i ett tidigare liv, nu är det bekräftat... | |
|
| |
leevan
Antal inlägg : 16 Join date : 09-05-29
| Rubrik: Sv: Bizmo fre jan 29, 2010 3:51 pm | |
| Vilken vacker katt Bizmo är! Härlig färg!! Jag har en raggdoll och en blandis.....Ragdollen är som en blandning av katt och hund. Dessutom tyr han sig mer till människor en till katter har jag märkt. | |
|
| |
bizmo
| Rubrik: Sv: Bizmo fre jan 29, 2010 9:56 pm | |
| Å, vad kul att du tycker att han är vacker. Jag är väldigt förtjust i ragdoll, de är så otroligt fina och verkar vara trevliga i sättet. Du får visa upp dina små godingar... Vilken färg är det på ragdollen? | |
|
| |
bizmo
| Rubrik: Sv: Bizmo tor feb 04, 2010 6:14 pm | |
| Man slutar aldrig förvånas... vi har ett klösträd från golv till tak, vilket har använts mycket sparsamt i 2 års tid. Sen efter jul har katten plötsligt insett hur otroligt kul det är och springer som en tok. Till och med sovplatsen på natten har ändrats, från att ha legat på en pläd bredvid min säng till att ligga i klösträdet. Framåt morgonkvisten kommer han och delar huvudkudde med mig, precis som vanligt Lite märkligt hur det kan förändras så fort. Blir så otroligt fascinerad av honom! | |
|
| |
bizmo
| Rubrik: Sv: Bizmo lör mar 06, 2010 6:25 pm | |
| Idag har Bizmo varit ute på äventyr... Här hittade han en fågel i trädet. En nyfiken katt... Efter 30 minuter låg han och skakade i snön, så då gick vi in... Det jobbigt med äventyr!! | |
|
| |
Anne-58
| Rubrik: Bizmo lör mar 06, 2010 6:59 pm | |
| Jobbigt för en katt att gå i djup snö. Tänk så skönt att kunna lägga sig i sängen och njuta efter att ha varit ute i kylan....så underbart Anne | |
|
| |
bizmo
| |
| |
bizmo
| Rubrik: Sv: Bizmo lör mar 27, 2010 10:41 am | |
| Jag är i chock... katten ligger i mitt knä och spinner för fullt. Helt otroligt. Det har bara hänt ett par gånger under alla dessa år...oh matte njuter hon med. Så brukar han ju bara göra med husse, men skulle husse vakna så skulle han flyga från knät direkt. Mattes mysiga katt!! | |
|
| |
bizmo
| Rubrik: Sv: Bizmo sön apr 18, 2010 10:27 am | |
| Vi hade en liten fest här igår... och idag är det en liten katt som är trött. Normalt sätt brukar katten alltid gå upp med mig och äta frukost, men nu en timme senare sover han fortfarande. Det har nog aldrig hänt att han har valt att sova vidare istället för att äta. Får väl se hur lång tid det tar innan han kommer smygande.... Brukar era katter också bli trötta ibland och ändra beteende helt? Bizmo tittar i alla fall upp ifrån klösträdet, så det måste nog bara vara trötthet... ska hålla lite koll på honom. | |
|
| |
bizmo
| Rubrik: Sv: Bizmo sön apr 18, 2010 11:21 am | |
| Nu... nästan 2 timmar har katten vaknat, ätit frukost och somnat om igen. Han är sliten idag;) | |
|
| |
Anne-58
| Rubrik: Bizmo ons apr 21, 2010 1:40 pm | |
| - bizmo skrev:
- Nu... nästan 2 timmar har katten vaknat, ätit frukost och somnat om igen. Han är sliten idag;)
Bizmo festade också med andra ord | |
|
| |
bizmo
| Rubrik: Sv: Bizmo tor apr 22, 2010 7:53 am | |
| Mmm... han var med hela tiden och gick emellan alla gästerna. Det tog hela söndagen innan han var återhämtad;) | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Bizmo | |
| |
|
| |
| Bizmo | |
|