| Vatten | |
|
|
Författare | Meddelande |
---|
bizmo
Antal inlägg : 995 Join date : 09-07-02
| Rubrik: Vatten fre aug 20, 2010 11:50 am | |
| Funderar lite på katten... och tycker att han dricker så lite vatten nu för tiden. Han har ju själv valt att sluta med blötmat, så nu äter han ju enbart torrfoder. Men han dricker inte så mycket, det mesta ur vattenskålen häller han ut. Och så går han väldigt sällan och kissar. Han håller sig upp till ett dygn, är det normalt? Har ni några tips på vad man kan göra? Det kanske är normalt att kissa så lite... Annars verkar han må prima och blev alldeles överlycklig igår när sofforna försvann i vardagsrummet, vilken springyta... | |
|
| |
Anne-58
Antal inlägg : 880 Join date : 09-05-12 Ort : Stockholm
| Rubrik: Sv: Vatten sön aug 22, 2010 1:07 am | |
| Jag skulle nog se till att ha lite salt i vattnet Då kan katten dricka mer. Eller så kan du koka upp lite vätskeersättning och ha i skålar på golvet. Det är inte bra om katter dricker för lite när de äter enbart torrfoder. En del katter kissar 1ggr/dan, andra varann dag och så finns det ju andra som kissar ett antal ggr om dagen. Tror att det varierar otroligt mycket från katt till katt. | |
|
| |
bizmo
| Rubrik: Sv: Vatten mån aug 23, 2010 8:15 pm | |
| Nu har han faktiskt druckit mer och kissat i alla fall 2 ggr/dag... Men det säkert olika från katt till katt. Kan man på något sätt se på katten att den dricker för lite? | |
|
| |
Maria.W
Antal inlägg : 385 Join date : 09-08-20 Ort : Nässjö
| Rubrik: Sv: Vatten ons aug 25, 2010 1:08 am | |
| Läste att katter dricker i snitt en halv deciliter vatten om dagen,katten är ju från begynelsen ett ökendjur och dricker därför mindre,för fick de ju i sig vätska från bytesdjuren också.Min Veterinär sa att man ska ha vattenskålar på ett par ställen i huset eftersom katten inte dricker där han" fäller sitt byte"Helge här dricker bra han har vattenskålen på ett annat ställe i köket. | |
|
| |
bizmo
| Rubrik: Sv: Vatten ons aug 25, 2010 5:34 am | |
| De ska inte dricka mer?? Då är det lugnt... för det dricker han i alla fall. Jag har även märkt att han dricker mer om man byter ut vattnet några gånger om dagen. | |
|
| |
Maria.W
| Rubrik: Sv: Vatten fre aug 27, 2010 12:56 am | |
| Nja jag har också får veta att katter gillar vatten som är någon dag gammalt Helge gillar inte nyuppspolat vatten det ska helst vara en dag gammalt eller två,fast när det var varmt så bytte jag varje dag.Kanske är olika katter också ? | |
|
| |
bizmo
| Rubrik: Sv: Vatten fre aug 27, 2010 10:20 am | |
| Vad spännande... Bizmo dricker direkt när jag häller upp från kranen. Men han är faktiskt ganska dålig på att dricka som en katt ska... han dricker liksom på kanten av skålen, så att hälften åker ut över golvet. Dricker era katter också så? Härromdagen tog jag fram den gamla stora hundskålen, då gick det bra att dricka vanligt. Men det såg lite kul ut... för Bizmo kunde lika väl bada i skålen Kanske att de vanliga kattmatskålarna är för små för honom. | |
|
| |
Maria.W
| Rubrik: Sv: Vatten tor sep 02, 2010 2:37 am | |
| fast Bismo är väl en Raskatt ?eller har mycket raskatt i sig,dom har inte alltid samma driffter ;)de kan uppträda lite annorlunda mot huskatter som ofta har mycket "av vildkatten i sig " | |
|
| |
bizmo
| Rubrik: Sv: Vatten tor sep 02, 2010 12:07 pm | |
| Bizmo är en äkta blandning... mamman är renrasig ragdoll, pappan perser/birma/norsk skogkatt. Tror att det även kan bero lite på att han är en bortskämd innekatt;) Men det där tv-programmet hade ju en teori om att katten inte ville slå morrhåren i matskålen, vilket Bizmo gör på våra kattmatskålar.... det kanske ligger något i det. Ska prova med en vidare skål... Men det är ju bara att torka av golvet några gånger om dagen, det kan man överleva;) Lite intressant med deras egenheter!! | |
|
| |
Maria.W
| Rubrik: Sv: Vatten tis sep 07, 2010 1:58 am | |
| absolut !man undrar ibland vart ens katt kommer ifrån och hur han såg ut som kattunge,Helge måste varit urgullig men Bizmo är verkligen en vacker katt,underbara färger har han:)hur gammal är han föresten ?Helge här är nu uppe i den aktningsvärda åldern 10:) | |
|
| |
Anne-58
| |
| |
bizmo
| Rubrik: Sv: Vatten tis sep 07, 2010 6:42 pm | |
| | |
|
| |
Maria.W
| Rubrik: Sv: Vatten tis sep 21, 2010 12:39 am | |
| Ja det var en himmla söt bild:)hade en katt när jag var tonåring som brukade dricka ur kökskranen.Helge är alldeles för prydd för att göra spontana saker tyvär;) | |
|
| |
texas
Antal inlägg : 117 Join date : 09-08-23
| Rubrik: Sv: Vatten lör apr 14, 2012 1:03 pm | |
| Hej på er, jag har en fundering om vatten mina katter har fått en fixide att dricka i hanfatet. Men den ena katten driver detta ganska långt varje gång man går förbi toaletten springer han dit och sätter sig vid kranen och piper. Kan det vara bra att dricka mer än tjugo gånger om dagen?
| |
|
| |
Anne-58
| Rubrik: Sv: Vatten lör apr 14, 2012 3:54 pm | |
| En person kollade hur många gånger hennes katt gick till maten under en hel dag, det blev 14 ggr! Och då kan man ju tänka sig hur ofta de kan dricka vatten under dagen. För det mesta tänker vi inte på hur ofta detta sker för de "brukar inte" meddela sig som din katt gör nu Om du är orolig så kan ett veterinärbesök för att kolla njurvärdet vara bra så får du vetskap om katten är helt ok eller inte. Dricka mycket vatten kan också tyda på njurproblem.. | |
|
| |
texas
| Rubrik: Sv: Vatten tor maj 24, 2012 12:41 am | |
| Han verkar frisk, nu vill båda katterna ha vatten jag ger upp. Jag skall bygga en fontän till dem, det ska bli kul. | |
|
| |
bizmo
| Rubrik: Sv: Vatten tor maj 24, 2012 9:49 pm | |
| Vad häftigt att båda gör likadant nu... Kanske ser det som en lek. Här har Bizmo också börjat dricka hysteriskt vid badkaret... kan det ha med värmen att göra? | |
|
| |
texas
| Rubrik: Sv: Vatten tor maj 24, 2012 11:15 pm | |
| Djuren börjar med nya påhitt det är nog ett tecken. 2012 | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Vatten | |
| |
|