| våra katter härstamar i från ! | |
|
|
Författare | Meddelande |
---|
Maria.W
Antal inlägg : 385 Join date : 09-08-20 Ort : Nässjö
| Rubrik: våra katter härstamar i från ! ons feb 10, 2010 12:40 am | |
| Såg ett program på tror det var TV4 Fakta om en Engelsk kvinnlig forskare som samlade in över 300 dna prover från katter världen över,plus att hon åkte ner till Egypten där de hade hittat en grav med 300 mumifierade katter i en grav med en mumier, där hon tog fler DNA prover,och det visade sig att våra katter världen över härstammar från Egyptens katter,hon berättade också att de flesta katter var randiga(Tabbys) och röda,de färger utom som tex fläckiga katter eller andra färgkombinastioner har uppståt efter att katten blivit dominectiserad,ett så himmla intressant fakta program !håll utkik efter det,mycket sevärt!Ja så tillade hon: att förmodligen så har just din katt ett litet stänk av Egyptens katter | |
|
| |
bizmo
Antal inlägg : 995 Join date : 09-07-02
| Rubrik: Sv: våra katter härstamar i från ! ons feb 10, 2010 8:32 am | |
| Jag såg också på det programmet för några veckor sedan... det var intressant att se deras resa mot kattens ursprung. Men det var många gatukatter i programmet, det gjorde ont i mig att se det. | |
|
| |
Maria.W
| Rubrik: Sv: våra katter härstamar i från ! tor feb 11, 2010 11:17 pm | |
| Jo jag håller med dig !man tänker ju gärna på hur våra egna katter har det, tryggt och alltid mat och ett varmt knä !tror dom ser på katter helt annorlunda där nere mest som råttfångare och att de klarar sig själva och det gör de ju faktiskt men med livet som insatts.Men visst var det ett jätte intressant program !just det där att många har trott att katten härstammar från Turkiet det läste man ju på Spinn bla.Men nu är det vetenskapligt bevisat tack vare den här Damens idoga forskande i DNA att katten härstammar från Egypten,lite häftigt att ens egen katt kan bära på gener från Faraonernas katter | |
|
| |
Anne-58
Antal inlägg : 880 Join date : 09-05-12 Ort : Stockholm
| Rubrik: Sv: våra katter härstamar i från ! fre feb 12, 2010 10:49 am | |
|
Senast ändrad av Anne-58 den fre feb 12, 2010 1:14 pm, ändrad totalt 2 gånger (Orsak för redigering : lagt till en länk) | |
|
| |
Maria.W
| Rubrik: Sv: våra katter härstamar i från ! mån feb 22, 2010 11:06 pm | |
| Tack för länkarna dom var intressanta att läsa,himmal fin kattskulptur på Batesta och såna borde det finnas överallt för att påminna folk om den höga staus katten en gång hade:) | |
|
| |
Anne-58
| Rubrik: Våra katter härstammar ifrån tis feb 23, 2010 12:52 am | |
| - Maria.W skrev:
- Tack för länkarna dom var intressanta att läsa,himmal fin kattskulptur på Batesta och såna borde det finnas överallt för att påminna folk om den höga staus katten en gång hade:)
Fick en skulptur av en killkompis som var till Egypten, tyvärr så har den blivit lite naggad i kanten sas.. Han visste mitt kattintresse men var själv måttligt intresserad av katter. Den är ca 10 cm men så tung...det tror man inte innan man tar i den. Anne | |
|
| |
Maria.W
| Rubrik: Sv: våra katter härstamar i från ! ons mar 03, 2010 5:43 pm | |
| Men vad vacker den var !vad synd att det inte finns sådana här att köpa,hade jag vetat att de fanns i Egypten hade jag kunnat skicka bud en av mina vänninor var i Egypten för några veckor sedan.Här finns det ju bara kattprydnader som ser billiga ut eller så ser de knasiga ut.Den du fick var det stil på !lyckost dej | |
|
| |
Anne-58
| Rubrik: Våra katter härstammar ifrån ons mar 03, 2010 6:18 pm | |
| - Maria.W skrev:
- Men vad vacker den var !vad synd att det inte finns sådana här att köpa,hade jag vetat att de fanns i Egypten hade jag kunnat skicka bud en av mina vänninor var i Egypten för några veckor sedan.Här finns det ju bara kattprydnader som ser billiga ut eller så ser de knasiga ut.Den du fick var det stil på !lyckost dej
Ja, jag är ytterst tacksam för att jag fått den. Du har kanske fler i din umgängeskrets som kan komma att åka till Egypten framöver. Och då kan du säga till dom att kika efter kattskulpturer Anne | |
|
| |
Maria.W
| Rubrik: Sv: våra katter härstamar i från ! tor mar 11, 2010 12:09 am | |
| Inhandlade i dag salt och pepparkar i kattform lite i den ståtliga hållningen som dina kattskulpturer fast i miniformat en vit katt och en svart ganska lätt att lista ut vilken som är salt och vilken som är peppar Fina var dom i alla fall | |
|
| |
Anne-58
| Rubrik: Våra katter härstammar ifrån tor mar 11, 2010 5:41 am | |
| - Maria.W skrev:
- Inhandlade i dag salt och pepparkar i kattform lite i den ståtliga hållningen som dina kattskulpturer fast i miniformat en vit katt och en svart ganska lätt att lista ut vilken som är salt och vilken som är peppar Fina var dom i alla fall
Vad roligt Ta foto och lägg in dom ! Anne | |
|
| |
Maria.W
| Rubrik: Sv: våra katter härstamar i från ! fre mar 12, 2010 11:55 pm | |
| kan ju inte lägga in bilder !har tyvär inte lärt mig det än:( | |
|
| |
Anne-58
| Rubrik: Våra katter härstammar ifrån lör mar 13, 2010 3:26 am | |
| - Maria.W skrev:
- kan ju inte lägga in bilder !har tyvär inte lärt mig det än:(
Vad händer då du väljer "Host an image" ? Anne | |
|
| |
Maria.W
| Rubrik: Sv: våra katter härstamar i från ! tis mar 16, 2010 12:44 am | |
| Har faktiskt inte testat det ,men det verkar som mina bilder alltid är för stora, där ligger hindret!och jag måste lära mig att minska och expotera ,har verkligen trälat med det men inte fått till det,få försöka skaffa lite vägledning :)Sund för jag har så många fina bilder jag skulle vilja dela med mig av | |
|
| |
Anne-58
| Rubrik: Våra katter härstammar ifrån tis mar 16, 2010 5:41 am | |
| - Maria.W skrev:
- Har faktiskt inte testat det ,men det verkar som mina bilder alltid är för stora, där ligger hindret!och jag måste lära mig att minska och expotera ,har verkligen trälat med det men inte fått till det,få försöka skaffa lite vägledning :)Sund för jag har så många fina bilder jag skulle vilja dela med mig av
Har du "Paint" i din dator? Anne | |
|
| |
Anne-58
| Rubrik: kattmat tis mar 23, 2010 6:43 pm | |
| | |
|
| |
Maria.W
| Rubrik: Sv: våra katter härstamar i från ! tor mar 25, 2010 5:46 pm | |
| Grannarna kommer hit nu i påsk han är mattelärare och en fena på datorer ska be honom om lite dataundervisning,lättare när någon visar direkt hur man gör.Jag får bara inte till det !säkert någon enkelt klick som jag missar. | |
|
| |
Anne-58
| Rubrik: Våra katter härstammar ifrån fre mar 26, 2010 12:38 am | |
| - Maria.W skrev:
- Grannarna kommer hit nu i påsk han är mattelärare och en fena på datorer ska be honom om lite dataundervisning,lättare när någon visar direkt hur man gör.Jag får bara inte till det !säkert någon enkelt klick som jag missar.
Visa honom även länkarna jag la in gällande foton. Du kan ju passa på och fråga om hur du ska lägga in länkar inne på odla.nu ..det var väl det forumet du nämnde tidigare eller har jag fel? Anne | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: våra katter härstamar i från ! | |
| |
|
| |
| våra katter härstamar i från ! | |
|