kattens blandade forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


Forum om katter och givetsvis även om andra djur
 
HemLatest imagesBli medlemLogga in
Senaste ämnen
» Helge och vår Aoutomover ;)
Kattmat Emptylör nov 07, 2015 3:19 pm av bizmo

» NU har jag beställt Kycklingar
Kattmat Emptylör nov 07, 2015 3:17 pm av bizmo

» Bizmo
Kattmat Emptylör nov 07, 2015 3:35 am av Maria.W

» Kattlådan
Kattmat Emptymån nov 05, 2012 8:40 am av bizmo

» Amanda Todd
Kattmat Emptylör nov 03, 2012 12:13 am av texas

» lärarlöner
Kattmat Emptysön sep 02, 2012 10:27 am av bizmo

» Tovig katt
Kattmat Emptylör jul 07, 2012 2:26 am av Admin

» Vatten
Kattmat Emptytor maj 24, 2012 11:15 pm av texas

» Udda tidningsrubriker
Kattmat Emptytor maj 24, 2012 9:46 pm av bizmo

Forum
Facebook
Dela

 

 Kattmat

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Kattmat Empty
InläggRubrik: Kattmat   Kattmat Emptysön feb 07, 2010 3:09 pm

Skriver inte vad det är för foder, utan tar endast med innehåll...Vad säger ni om detta foder?

Ingredienser
Avfuktat lammkött, sötpotatis, urbenat lamm, ärtor, färsk frigående anka, färska hela ägg, soltorkad alfalfa, solrosolja, färsk vitögongös, pumpa, färsk canadasik, äpplen, morötter, betblad, naturliga alger (brunalg, blåstång, rödalg), enbär, tranbär, häggmispel, svarta vinbär, angelica-rot, cikoriarot, rödklöver, hallonblad, maskrosrot, myntblad, ringblommor, kamomillblommor, rosmarin, lactobacillurs acidophilus, enterococcus faecium plus vitaminer och mineraler.

Konserveringsmedel
Askorbinsyra och vitamin E.

Innehåll och fördelning av kalorier
Kalorifördelning 4600 kcal/kg (550 kcal/250 ml) varav 35 % energi från protein, 40 % från fett och 25 % från frukt, grönsaker och havre.

Fodret har jag aldrig tidigare hört talas om, det kan nämnas i alla fall Wink

Anne
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Kattmat Empty
InläggRubrik: Sv: Kattmat   Kattmat Emptytis feb 09, 2010 7:10 pm

Nja jag tycker det innerhåller för mycket örter och grönsaker i en salig blandning,förstår inte att alla kattmatstillverkare envisas med att ha en massa grönsaker och spanmål i sina foder, katter är ju rovdjur och proteinslukare deras hela kroppsfunktion eller metabolism är ju tillverkad för kött.Tror jag vet vilket foder du syftar på det är väl ett år sedan eller mer det kom ut,tyvär kommer jag inte i håg vad det hette.Fodret verkar nästan vara uppbyggt på att katten ska bli vegeterian !
Till överst på sidan Gå ner
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Kattmat Empty
InläggRubrik: Sv: Kattmat   Kattmat Emptytis feb 09, 2010 8:10 pm

Kan man inte få en ledtråd... blötmat eller torrfoder? Jag är inte så duktig på kattmat som jag önskar, men jag har aldrig riktigt satt mig in i det heller... Men en katt är trots allt köttätare, så kött skall vara vara högt placerat på innehållsdeklarationen. Det ska väl inte heller vara för mycket kolhydrater/grönsaker/spannmål, det är inte naturligt för katten. Majs brukar väl vara vanligt förekommande i kattmat. Fisk ska väl inte heller vara bra i större mängder, bör ej finnas med i ett komplett foder. Med mina begränsade kunskaper om foder, så tycker jag faktiskt att det verkar vara ett mindre bra foder. Därför att det finns fisk, grönsaker, frukt, bär, örter, växter och blommor??? Vidare tror jag att fetthalten är för hög.

Kanske att det vore något för den katt som valt att bli vegetarian... Laughing
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Kattmat Empty
InläggRubrik: Sv: Kattmat   Kattmat Emptytis feb 09, 2010 8:27 pm

Attans, glömde att skriva att det gäller torrfoder

Anne
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Kattmat Empty
InläggRubrik: Sv: Kattmat   Kattmat Emptytis feb 09, 2010 9:40 pm

Mmm... förstod nästan det, eftersom det inte fanns något vatten i deklarationen. Men jag håller fortfarande vid mitt tidigare inlägg, det är för mycket dåligt i det fodret för katten. Det kan till och med jag räkna ut med mina begränsade kunskaper.. Sökte lite på nätet förut, men hittade inget bra om foder för katt. Någon som har lite matnyttig info om kattens kost? (Sorry, om jag snor din tråd Anne. Säg till, så tar jag bort inlägget)
Till överst på sidan Gå ner
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Kattmat Empty
InläggRubrik: Sv: Kattmat   Kattmat Emptyons feb 10, 2010 12:29 am

Jag tycker man ska utgå ifrån att katten är ett rovdjur och ska äta kött i första hand det tror jag de mår bästa av,lite torrisar bredvid är okej tycker jag.Man kan ju undra confused varför får inte tigrarna lejonen lodjuren torrisar på Kålmården om det nu är så nyttigt och bra study
Till överst på sidan Gå ner
Tatiska69

Tatiska69


Antal inlägg : 40
Join date : 10-01-26

Kattmat Empty
InläggRubrik: Sv: Kattmat   Kattmat Emptyons feb 10, 2010 12:32 pm

Hmmmmmmmmmm, med tanke på att fodret fullspäckad med alla möjliga och omöjliga nyttigheter, kanske är det framtida torrfoder för msk?
*ser ut som frågetecken efter Sverige röstade ja till köttklister....*
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Kattmat Empty
InläggRubrik: Sv: Kattmat   Kattmat Emptyons feb 10, 2010 2:09 pm

Lamm, färsk anka och ägg finns ju med i alla fall...lamm i 2 olika former Smile
Katterna här hemma gillar det..men jag blandar det med annat torrfoder.
Kommer att blanda i det för katter där ute också..dom får blandat
torrfoder..allt från djurbutiker. Detta udda foder kommer också från djurbutik!

Anne
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
Tatiska69

Tatiska69


Antal inlägg : 40
Join date : 10-01-26

Kattmat Empty
InläggRubrik: Sv: Kattmat   Kattmat Emptyons feb 10, 2010 5:39 pm

Nu sitter vi alla i "klister" eller satt för länge sedan utan att veta om det... kolla länken... tror inte MIN katt vill äta det!!!

https://www.youtube.com/watch?v=QY4v82vG4rg

:-(((

Ska till djurbutik nu och studera alla foder som finns där...

:-D
Till överst på sidan Gå ner
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Kattmat Empty
InläggRubrik: Sv: Kattmat   Kattmat Emptyfre feb 12, 2010 2:56 am

Som sakt var och en måste följa sin övertygelse vad som är bra för ens katt att äta,men ska jag vara ärlig tycker jag torrfoder är ett otyg ni får ursäkta min uppriktighet ;)Kan inte låta bli att jämföra det med all "färdigmat"vi människor äter i form av mickromat som igentligen inte är så bra för oss.Jag vill absolut inte vara någon Besserwisser men jag är övertygad om att vi är inne på fel väg när vi ger våra katter och hundar torrfoder som den enda födan,tror också det är en stor orsak till många hankastraters problem med urinsten mm.Men men !det är min övertygelse och jag ska inte påtvinga någon att tycka som jag Smile
Till överst på sidan Gå ner
Tatiska69

Tatiska69


Antal inlägg : 40
Join date : 10-01-26

Kattmat Empty
InläggRubrik: Sv: Kattmat   Kattmat Emptymån feb 15, 2010 11:48 am

Näää, Anne, jag finner inte den där kattmaten Du skrev om.... kanske finns den endast i välsorterade djurbutiker?

Då Foxy älskar lammfärs, kanske är den där fullspäckad-med-allt-foder är också något för henne?

:-)

Foder "Husse" är det bra, har någon vet nå´t om det?
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Kattmat Empty
InläggRubrik: Kattmat   Kattmat Emptytor feb 18, 2010 12:48 am

Tatiska69 skrev:
Näää, Anne, jag finner inte den där kattmaten Du skrev om.... kanske finns den endast i välsorterade djurbutiker?

Då Foxy älskar lammfärs, kanske är den där fullspäckad-med-allt-foder är också något för henne?

:-)

Foder "Husse" är det bra, har någon vet nå´t om det?
Vet inte om det är något udda foder det jag fått..

Husses lär vara bra, har du kollat deras hemsida?
http://www.husse.se/
Kika på innehållet på kattmaten..om det står där.

Lamm tror jag fler fodertillverkare har i sina foder.

Anne
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
Tatiska69

Tatiska69


Antal inlägg : 40
Join date : 10-01-26

Kattmat Empty
InläggRubrik: Sv: Kattmat   Kattmat Emptytis feb 23, 2010 6:05 pm

Jag hittade, jag hittade, jag hittade, vad glad jag blev!!!!!!!!!!!!

bounce

http://www.acana.se/grasslands.htm


och ännu mer förvirrrrrrrrrrrrrad...

Finns det såååååååååååååååååååååååååå mycket olika foder?!??!??!?!?!??!?

Vilken passar bäst för Foxy?????

scratch
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Kattmat Empty
InläggRubrik: Sv: Kattmat   Kattmat Emptytis feb 23, 2010 7:47 pm

Fortsätt du med RoyalCanin, annars har du bra foder i Hills.
Anne
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Kattmat Empty
InläggRubrik: Sv: Kattmat   Kattmat Emptytis feb 23, 2010 8:28 pm

eukanuba ska också tillhöra eliten... Royal Canin är väl lite medelmåttlig. Men sen måste man ju se till hur katten mår av olika foder. Vi ger Advance som är medelmåttligt, och Bizmo mår bra av det. Eukanuba provade vi, men Bizmo´s päls reagerade på foderbytet. Man får nog prova sig fram lite...
Till överst på sidan Gå ner
Tatiska69

Tatiska69


Antal inlägg : 40
Join date : 10-01-26

Kattmat Empty
InläggRubrik: Sv: Kattmat   Kattmat Emptytor feb 25, 2010 3:25 pm

Imorgon imorgon ska vi till SEA och... köpa något gott; jag tänker kanske är det bra idea att köpa lite av varje och se i fall Foxy gillar det eller annat...

Smile

Dock finns det endast minimum 400g påsar eller?

scratch

Kattgodis i form av torkad fisk tänkte jag köpa också, då är hon tokig i sardiner...

:-)

Är tacksam för några tips från Er som har mer katterfarenhet av olika katter, tack!
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Kattmat Empty
InläggRubrik: Kattmat   Kattmat Emptytor feb 25, 2010 4:51 pm

Tatiska69 skrev:
Imorgon imorgon ska vi till SEA och... köpa något gott; jag tänker kanske är det bra idea att köpa lite av varje och se i fall Foxy gillar det eller annat...

Smile

Dock finns det endast minimum 400g påsar eller?

scratch

Kattgodis i form av torkad fisk tänkte jag köpa också, då är hon tokig i sardiner...

:-)

Är tacksam för några tips från Er som har mer katterfarenhet av olika katter, tack!

Ge tonfisk endast som godis lite då och då.
Inte för ofta då fisk inte är så bra för katter i längden.
http://www.kattens-hemsida.com/kattstopp.html

Anne
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Kattmat Empty
InläggRubrik: Kattmat   Kattmat Emptymån mar 08, 2010 2:55 am

Tatiska69 skrev:
Imorgon imorgon ska vi till SEA och... köpa något gott; jag tänker kanske är det bra idea att köpa lite av varje och se i fall Foxy gillar det eller annat...

Hur har det gått, fann du något vettigt torrfoder?

Anne
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Kattmat Empty
InläggRubrik: Sv: Kattmat   Kattmat Emptytor mar 11, 2010 12:16 am

Var på ÖB i dag och hittade ett blötfoder som bara säljs i finland sverige norge och danmark det heter "Kitty" och är bitar i gele 8,5 procents protein e vitaminer växtrådar spanmål osv men utan Taurin,detta blötfoder säljs av Sjöbogården i Malmö de finns på internet under www.sjobogarden.se.Helge gillade det i alla fall och priset var bra,det var portionspåsar i en kartong.Såga att det också fanns torrfoder både till katt och hund.
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Kattmat Empty
InläggRubrik: Sv: Kattmat   Kattmat Emptytor mar 11, 2010 6:15 pm

Maria.W skrev:
men utan Taurin.
Reagerade lite på den texten eftersom jag någonstans
anade att en katt bör ha detta...taurin alltså Wink
Sökte på nätet och fann många sidor men valde ut en
av dom, det blev följande:
http://www.swecat.com/Katt/Naringslara

Anne
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Kattmat Empty
InläggRubrik: Sv: Kattmat   Kattmat Emptyfre mar 12, 2010 11:59 pm

men Taurin behöver bara katter som får BARF ju !det här fodret görs till Nordiska länder enbart med kött och fisk inte ska man behöva tillföra Taurin då!Vet att många reagera över att det är köppt på ÖB men det behöver faktiskt inte vara sämmre för der,bara att läsa inehålldeklarationen,dyrt är inte alltid bäst.Fats Helge gillade inte Laxen och Forellen i maten
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Kattmat Empty
InläggRubrik: Kattmat   Kattmat Emptylör mar 13, 2010 3:24 am

Maria.W skrev:
men Taurin behöver bara katter som får BARF ju !det här fodret görs till Nordiska länder enbart med kött och fisk inte ska man behöva tillföra Taurin då!

Ok!

Anne
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Kattmat Empty
InläggRubrik: Sv: Kattmat   Kattmat Emptytis mar 16, 2010 12:49 am

Ja jag bara anntog att man inte behöver Taurin men jag vet inte säkert !men om man BARFA ska man tillsätta Taurin vet jag,man är ju inte allvetare Very Happy det här med kattmat är ju igentligen en djungel om man försöker sätta sig in i det,ju mer man försöker lära sig ju mer nytt hittar man ju Shocked
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Kattmat Empty
InläggRubrik: Kattmat   Kattmat Emptytis mar 16, 2010 5:44 am

Maria.W skrev:
Ja jag bara anntog att man inte behöver Taurin men jag vet inte säkert !men om man BARFA ska man tillsätta Taurin vet jag,man är ju inte allvetare Very Happy det här med kattmat är ju igentligen en djungel om man försöker sätta sig in i det,ju mer man försöker lära sig ju mer nytt hittar man ju Shocked

I länken ovan , i tidigare inlägg så står det följande, jag kopierade av Smile

Taurin

Taurin är en svavelinnehållande beta-aminosyra; men den är essentiell för syn, kardiovaskulär muskelfunktion och normal funktion hos nerv-, reproduktions- och för immunsystemet.

Taurin är essentiellt för katten eftersom den inte kan syntetisera tillräckliga mängder av taurinets föregångare (metionin och cystein). De enzym som behövs för taurinsyntes (cysteindioxygenas och cysteinsvavelsyradekarboxylas) har endast minimal aktivitet hos katt. Hos katten sker en konstant taurinförlust till gallan då endast taurin kan binda gallsyror. För att komplicera det ytterligare är kattens taurinbehov beroende av många faktorer bla. men inte enbart proteinkällan (taurin finns i animaliskt protein men måste tillsättas när kosten innehåller vegetabiliskt protein), den kommersiella processningen (upphettning minskar taurinets biotillgänglighet), mängden svavelinnehållande aminosyror i kosten (taurin syntetiseras från svavelinnehållande aminosyror [metionin och cystein], även om katten inte kan tillgodose sitt behov på detta sätt) och mängden kostfiber i maten (fiberrik kost kräver mer taurin).

Taurinbrist orsakar dilaterad kardiomyopati, retinal degeneration samt reproduktionsstörningar (missfall, deformerade kattungar).

Enligt AAFCO (Association of American Feed Controls Officials) skall en vuxen katts föda bestå av minst 26 % (räknat i torrsubstans) protein för att normal kroppsfunktion skall uppehållas och för kattungar samt dräktiga/digivande honkatter skall maten bestå av minst 30 % protein. AAFCO ger dock inga rekommendationer huruvida proteinet skall vara vegetabiliskt eller animaliskt. Kom ihåg att dessa siffror är den mängd protein som krävs för att katten skall kunna uppehålla normal kroppsfunktion och inget mer.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
Sponsored content





Kattmat Empty
InläggRubrik: Sv: Kattmat   Kattmat Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Kattmat
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» våra katter härstamar i från !
» Kattmat el blod?
» kattmat - ny innebörd
» Friskies kattmat

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
kattens blandade forum :: Kattsnack :: Allmänna funderingar om katter-
Hoppa till: