kattens blandade forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


Forum om katter och givetsvis även om andra djur
 
HemLatest imagesBli medlemLogga in
Senaste ämnen
» Helge och vår Aoutomover ;)
Vargar Emptylör nov 07, 2015 3:19 pm av bizmo

» NU har jag beställt Kycklingar
Vargar Emptylör nov 07, 2015 3:17 pm av bizmo

» Bizmo
Vargar Emptylör nov 07, 2015 3:35 am av Maria.W

» Kattlådan
Vargar Emptymån nov 05, 2012 8:40 am av bizmo

» Amanda Todd
Vargar Emptylör nov 03, 2012 12:13 am av texas

» lärarlöner
Vargar Emptysön sep 02, 2012 10:27 am av bizmo

» Tovig katt
Vargar Emptylör jul 07, 2012 2:26 am av Admin

» Vatten
Vargar Emptytor maj 24, 2012 11:15 pm av texas

» Udda tidningsrubriker
Vargar Emptytor maj 24, 2012 9:46 pm av bizmo

Forum
Facebook
Dela

 

 Vargar

Gå ner 
5 posters
FörfattareMeddelande
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Vargar Empty
InläggRubrik: Vargar   Vargar Emptysön jan 10, 2010 12:39 pm

En artikel på Expressens hemsida...http://www.kvp.se/nyheter/1.1839485/hela-vargflocken-har-avlivats Vad tycker och tänker ni?
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Vargar Empty
InläggRubrik: Sv: Vargar   Vargar Emptylör jan 16, 2010 3:43 am

Tycker INTE om. Och det värsta är att dom skjutit vargar som har ungar....ggggggggggggggrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Har läst inne på kvällstidingarnas debattsidor om detta och där skriver en jägare och den jägaren är fly förbannad på vad han anser är ren troféjakt. Känner att denpersonen visste vad han skrev om. Det ska vara speciellt utbildat folk som ska ta sig an sådan skjutning och dom ska veta om vargarna har ungar el inte.

Sen så skriker svenskarna och hela världen om andra länder skjuter av ex tigrarna men själva så skjuter vi våra vargar som
inte är många och knappast går till samma anfall som tigrar gör.

Tar inte vargar vildsvin? Om dom gör det så bidrar ju vargarna till
att mindre viltolyckor sker med vildsvin inblandade. Men det är klart vargen konkurrerar med människan om födan dvs rådjur och älg och människan vill inte ha konkurrens där.

Attans så mycket det blev skrivet, ämnet ligger mig visst varmt om hjärtat Smile

Anne
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Vargar Empty
InläggRubrik: Sv: Vargar   Vargar Emptysön jan 17, 2010 1:42 am

Nja Anne vildsvin är tuffa som attan och livsfarliga så då får det nog till mycket om en varg ger sig på dom,kanske i flock jakt då.Men jag gillar inte den här Vargjakten heller som var nu,för mycket hatjakt och trofejakt,ungar hade de knappast nu men äldre valpar som säkert klarar sig bra själva nu,men lite av klappjakt tycker jag det var och ogenomtänkt.Sen kan det ju sägas att fler människor blir attakerade av Björn än av Varg.Vad man vet är att Vargar som hållts som tamdjur har annfallit och dödat människor senast var väl i slutet på 1700 -talet,vilda vargar annfaller inte människor ,vargen är ett väldigt skyggt djur precis som Lodjuret.Usch ja !vilken debbat det blivit om Vargen:(
Till överst på sidan Gå ner
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Vargar Empty
InläggRubrik: Sv: Vargar   Vargar Emptyons jan 20, 2010 9:39 pm

Jag är också lite upprörd över vargjakten, tycker att tillvägagångssättet är helt fel. Sen tycker jag att det är synd att skjuta av vargen, då vi inte har så många kvar. Jag är helt inne på era spår... Men vilken hysteri det har varit!! Många som har synpunkter och tankar åt olika håll... Din parallell med tigrarna var intressant Anne!! Så tänker inte folk... annat när det är på hemmaplan!
Till överst på sidan Gå ner
Tatiska69

Tatiska69


Antal inlägg : 40
Join date : 10-01-26

Vargar Empty
InläggRubrik: Sv: Vargar   Vargar Emptyfre dec 03, 2010 12:54 pm

Läste förrigår (?) i Metro att nu ska vargar imorteras från Östeuropa till Sverige för att behålla vargstammen storlek eller något åt det hållet.

Paradox, först skjuts vargen, sedan imorteras anna varg... Vad är vitsen?!

:-((((
Till överst på sidan Gå ner
texas

texas


Antal inlägg : 117
Join date : 09-08-23

Vargar Empty
InläggRubrik: Sv: Vargar   Vargar Emptylör dec 04, 2010 12:14 am

Det är innavel i vargstammen så det behövs nytt blod.
Men tigrar anfaller inte människor de liksom björnarna anfaller på grund av att de blir trängda.
Nästan alla incidenter med björnar har inträffat under jakt då jakthundarna jagat björnen.
Sedan är det nog inte svenskarna som kritiserar andra länders naturvård, det är nog djurvännerna som även engagerar sig i även denna fråga.
Angående björnarna så kan man nog säga att om du ger dig ut i den farliga naturen med din hund och ett gevär i avsikt att döda.
Så anser jag att du är att betrakta som ett militärt mål.
Oj vad många jägare jag blev ovän med nu, jag är nog deras mål nu.
albino
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Vargar Empty
InläggRubrik: Sv: Vargar   Vargar Emptymån dec 06, 2010 3:43 pm

Vid älgjakt nu så var det en person som blev skjuten till döds!
Och personen som blev skjuten var ingen jägare.
Så är det jakt på gång så måste visst vi andra som inte är jägare hålla oss inomhus annars finns risk att vi blir beskjutna Sad
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Vargar Empty
InläggRubrik: Sv: Vargar   Vargar Emptymån dec 06, 2010 5:38 pm

Läste den nyheten, helt sjukt. Samtidigt måste jägaren må jätte dåligt... men hur kan man se så fel??
Till överst på sidan Gå ner
texas

texas


Antal inlägg : 117
Join date : 09-08-23

Vargar Empty
InläggRubrik: Sv: Vargar   Vargar Emptytis dec 07, 2010 1:12 am

Vad jag förstår gick kulan genom älgen och träffade sedan skidåkaren, helt otroligt men det finns ju märkligare berättelser med skutvapen.
Min kamrat blev skjuten på skolgården med ett finkalibrigt vapen, han blev träffad i armen kulan fortsatte sedan genom ena lungan och studsade mot ett revben, för att slutligen stanna vid hjärtat.
Så har man otur så har man, man kan nog säga att skolgårdar är lika farliga som skogen.
men man får snabbare hjälp förståss.
scratch
Till överst på sidan Gå ner
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Vargar Empty
InläggRubrik: Sv: Vargar   Vargar Emptytis dec 07, 2010 2:15 pm

Såg på nyheterna igår, först genom älgen sen mannen. På över 100 meters håll, maximal otur. Otäckt!!

Skolgården, det låter riktigt läskigt
Till överst på sidan Gå ner
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Vargar Empty
InläggRubrik: Sv: Vargar   Vargar Emptysön dec 12, 2010 2:36 am

På tal om björn !så är det så att när andra jägare går ut med sina harhundar eller fågelhundar i fjällen eller uppe i norr där det finns Björn så kan harhunden eller fågelhunden ställa Björn MEN dom hundarna är inte tränade för björnjakt så de vänder om i ren förskräckelse och drar med sig Björnen till jägaren därav Björnanfall på jägare och hund,en hund som är tränad för Björnjakt tar ståndskall och lämnar inte Björnen förän jägaren annländer.
Vi har fått en ny sommarstugeägare här i byn från Laiswall enligt honom så "försvinner"Vargen bara där uppe alltså jagas den och dödas,ingen vill ha den där uppe och alla tiger om det om en Varg skulle försvinna.konstigt att ingen är rädd för Vildsvinsstammen !dom är inte att leka med särskillt inte när de har kulltingar eller är skadade ett vildsvin kan då gå till annfall och är inte att leka med,tror faktiskt att en gris är ett större hot än en Varg.Och hur vet jag det här jo gubben min är jägare.
Till överst på sidan Gå ner
texas

texas


Antal inlägg : 117
Join date : 09-08-23

Vargar Empty
InläggRubrik: Sv: Vargar   Vargar Emptysön dec 12, 2010 9:04 pm

Jo vilda svin är enligt uppgift mycket lättretade, men det verkar finnas en intressekonflikt mellan många jägare och rovdjur.
Det verkar som om de letar efter anledningar att jaga t,ex varg och lodjur, jag kan inte förstå deras synsätt och överlägsenhet.
Det finns personer som flyttar ifrån stan till landet, men när de väl är där så ska vägen asfalteras infrastukturen byggas ut.
Rådjuren äter deras fina växter och skall skutas, barnens lek skyddas alltså måste ormarna bort.
Varför stannade de inte i stan ?
confused
Till överst på sidan Gå ner
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Vargar Empty
InläggRubrik: Sv: Vargar   Vargar Emptytor dec 16, 2010 2:28 am

Vargen är deffenitivt en pain in the ass för många norrlandsjägare oerhört äkligt att höra hur Vargjakten bedrivs;(här har vi Rådjur i trädgården så gott som varje dag och det stör oss inte ett dugg bara en ljusglimt i vardagen :)jag odlar ganska mycket på sommaren men inte ett rådjur eller en hare har demolerat mina land på 10 år här !alltså är det mycket skitsnack från vissa håll om att rådjur äter upp allt eller haren..Bor man på landet eller flyttar ut dit så är det vi som bor här ute som ska ta hänsyn till viltet inte tvärt om,vi gör intrång på deras revir.
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Vargar Empty
InläggRubrik: Vargar   Vargar Emptyfre dec 17, 2010 1:51 pm

20 vargar får skjutas

Och så var det dags igen..
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
texas

texas


Antal inlägg : 117
Join date : 09-08-23

Vargar Empty
InläggRubrik: Sv: Vargar   Vargar Emptyfre dec 17, 2010 7:51 pm

Jag ska bara hålla med dig inte kommentera innan jag lugnat ner mig, tidningarnas forum har stängt av mina kommentarer.
Evil or Very Mad
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Vargar Empty
InläggRubrik: Vargar   Vargar Emptyfre dec 17, 2010 11:44 pm

texas skrev:
Jag ska bara hålla med dig inte kommentera innan jag lugnat ner mig, tidningarnas forum har stängt av mina kommentarer.
Evil or Very Mad

Skaffa dig en blogg vet ja, inne på någon av kvällstidningarna Smile
De kan väl inte stänga ner bloggen pga dina åsikter, det är ju yttrandefrihet än så länge i detta land.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
texas

texas


Antal inlägg : 117
Join date : 09-08-23

Vargar Empty
InläggRubrik: Sv: Vargar   Vargar Emptylör dec 18, 2010 3:34 am

Ja kanske det, det var visserligen en värmlandstidning och de har ju rätt i att det finns en viss överpopulation.
Men det är inte djuren som står för den enligt min mening
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Vargar Empty
InläggRubrik: Sv: Vargar   Vargar Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Vargar
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» För få vargar

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
kattens blandade forum :: Andra djur :: Våra vilda djur-
Hoppa till: