| Katthem | |
|
|
Författare | Meddelande |
---|
bizmo
Antal inlägg : 995 Join date : 09-07-02
| Rubrik: Katthem lör okt 03, 2009 7:34 pm | |
| Idag var det Öppet hus på Fiahemmet i Norrköping och där hamnade jag av någon konstig anledning... Min sambo började i veckan att säga att han tycker att det är SÅ synd om vår stackars bortskämda katt, som inte har någon kompis. Han måste ha ett tråkigt liv som innekatt. Själv tycker jag att han verkar må bra... Nåväl jag åkte till katthemmet och tittade runt lite... överst på en hylla låg en svart & vit hane, som dissade allt och alla. Jag tittade länge på honom från utsidan och buren, tills det dök upp personal som lockade in mig. Jag hann bara innanför dörren, då hoppar han ner och börjar att stryka sig runt mig. Efter en liten stund kröp han upp i knät och spann. Han var hur härlig som helst, men det såg verkligen ut som han hade levt ett hårt liv. Öronen var kluvna på flera ställen... hur påverkas en katt av att ha levt ett sådant liv? Veterinären hade uppskattat att han var tre år... han verkade vara social, trevlig och tillgiven. Personalen sa att han skött sig exemplariskt under det halvåret då han varit på katthemmet. Katten Henry... http://www.fiahemmet.se/sokerhem.htm | |
|
| |
Anne-58
Antal inlägg : 880 Join date : 09-05-12 Ort : Stockholm
| Rubrik: Sv: Katthem lör okt 03, 2009 7:55 pm | |
| Henry kan vara hur go som helst . Dom flesta katter som har haft ett hem och kommer ut och där får leva ett liv i ovisshet utan kontinuerlig utfodring av mat samt att dom aldrig kan slappna av helt där ute blir oftast otroligt tacksamma över att få komma in. När jag får in sådana så tycker jag att dom är outhärdiga Dom går runt benen, man kan snubbla på dom, vill ha uppmärksamhet hela tiden. Detta är ett tecken på att dom är SÅ nöjda med att komma in. Kanhända att det kan bli mer problem mellan katter eftersom katten där ute har fått försvara sig mot andra katter. Tar du katten Henry så får du väl lämna tillbaka honom om det inte fungerar med Bizmo. | |
|
| |
bizmo
| Rubrik: Sv: Katthem lör okt 03, 2009 11:51 pm | |
| Tack för dina tankar, Anne. Det kanske är så att de njuter på ett annat sätt och visar det annorlunda. Om man skulle ta en katt från det katthemmet så har man "ångerrätt" i 14 dagar... men enligt personalen så har den katten inte haft några problem med andra katter och vår katt älskar ju andra katter, så det borde gå... ska fundera noga. Han såg rätt härjad ut, en väldig kontrast mot Bizmo. De har verkligen haft olika liv, även om Bizmo är en omplaceringskatt som vi tog hand om pga. tidsbrist hos tidigare ägare. Henry har levt ett tufft liv, frågan är hur länge... och hur det påverkar honom såväl fysiskt som psykiskt. | |
|
| |
Anne-58
| Rubrik: katthem sön okt 04, 2009 12:30 am | |
| - bizmo skrev:
- Henry har levt ett tufft liv, frågan är hur länge... och hur det påverkar honom såväl fysiskt som psykiskt.
Kan du utveckla dina funderingar (farhågor) lite. Anne | |
|
| |
bizmo
| Rubrik: Sv: Katthem sön okt 04, 2009 12:03 pm | |
| Jag tänker lite på hur det påverkar honom... hur är beteendet, fungerar han tillsammans med barn (på sikt), bra temperament, lätt stressad etc. Och så tänker jag på hur kroppen kan ha tagit stryk... kan det ha skadat några organ som kan leda till sjukdomar på sikt?
Tycker så synd om alla katter som far illa... och så dessa katter som sitter i burar på katthem. Vet så väl att vi skulle kunna ge en katt till ett bra hem, men det är jag som tvekar (som vanligt). | |
|
| |
Anne-58
| Rubrik: katthem sön okt 04, 2009 2:14 pm | |
| - bizmo skrev:
- Jag tänker lite på hur det påverkar honom... hur är beteendet, fungerar han tillsammans med barn (på sikt), bra temperament, lätt stressad etc. Och så tänker jag på hur kroppen kan ha tagit stryk... kan det ha skadat några organ som kan leda till sjukdomar på sikt?
Tycker så synd om alla katter som far illa... och så dessa katter som sitter i burar på katthem. Vet så väl att vi skulle kunna ge en katt till ett bra hem, men det är jag som tvekar (som vanligt). Jag tänker lite på hur det påverkar honom... hur är beteendet, fungerar han tillsammans med barn (på sikt), bra temperament, lätt stressad etc.Detta tror jag inte är några som helst problem för att han har varit ute, där kan istället Bizmo kunna reagera mer negativt eftersom Bizmo är van att vara ensam med er och få all uppmärksamhet. Och så tänker jag på hur kroppen kan ha tagit stryk... kan det ha skadat några organ som kan leda till sjukdomar på sikt? Visst kan kroppens inre organ ha fått stryk som kan bidra till att någon sjukdom kan komma i dagen framöver.Ex njurproblem. Men vad vet vi om våra katter vi har hemma sen tidigare. Det finns ingen garanti att dom inte har någon medfödd skada på nåt inre organ som blommar upp efter 5-6 år. Fick du ännu mer att grubbla på nu ? Anne | |
|
| |
bizmo
| Rubrik: Sv: Katthem sön okt 04, 2009 3:21 pm | |
| Mmm... tack för dina svar. Det är många tankar som far runt... en eller två katter? Mer kostnader med sand, mat och försäkring. Lite svårare med kattvakt. Kanske Bizmo förändras... och så tänker jag på allergi För en tid sen var vi på ett pensionat och då kröp det upp en liten honkatt i mitt knä. Efter en kort stund kliade det i mina ögon och de blev röda och svullna. En allergisk reaktion? Den katten var korthårig och levde ute. Och så går jag just nu under astmautredning... har fått infektionsastma och medicinerar. Så egentligen borde jag vara nöjd och jätte lycklig över att ha en underbar katt, men ibland knorrar det lite i min katt-tarm Jag har ju världens mest underbara katt, som ska få sällskap på sängen en liten stund... | |
|
| |
Anne-58
| Rubrik: Sv: Katthem sön okt 04, 2009 3:40 pm | |
| Ja, du fick mycket troligt en allergisk reaktion..
Oavsett om katten har kort el lång päls så varierar pälsen enormt. Jag har under årens lopp som jourhem reagerat allergiskt på 4 katter. Deras pälsar har varit kort men ändå inte om du förstår vad jag menar. Gemensam nämnare, deras pälsstrån ca 3-4 cm och silkesmjuk. Har då sett till att dessa katter fortast snarast kom härifrån för jag ville inte riskera att bli allergisk (överkänslig) mot alla katter.
Allergi kan komma från päls, saliven, mjällen (huden) ja det är visst en väldig variation på vad som kan bidra till att framkalla allergi. Men hur reagerade du på Henry?
Anne | |
|
| |
bizmo
| Rubrik: Sv: Katthem sön okt 04, 2009 5:46 pm | |
| Jag märkte ingen reaktion när jag klappade på honom och har inte märkt något under de två åren som jag har haft Bizmo... Jag har aldrig reagerat på djur tidigare, men det kanske är som du säger att man reagerar på ett fåtal. Hoppas det, för det vore en mardröm att bli kattlös... DET SKA BARA INTE HÄNDA!! | |
|
| |
bizmo
| Rubrik: Sv: Katthem ons apr 13, 2011 1:06 pm | |
| Så har jag varit på katthemmet igen... ärendet var att lämna allt dyrt veterinärfoder som vi har köpt till Bizmo och det tog de emot. Känns bättre än att kasta det, hoppas att de katterna kan må bra av det.
Nå väl, när man är där kan man ju inte låta bli att kika... SÅ mycket fina katter det finns, så synd att de sitter där. Då känner man att man faktiskt skulle kunna ge en katt till ett bra hem... | |
|
| |
Maria.W
Antal inlägg : 385 Join date : 09-08-20 Ort : Nässjö
| Rubrik: Sv: Katthem sön maj 22, 2011 2:11 am | |
| Jag förstår precis dina känslor :)jag skulle gärna hämta en liten lurvig stackare till men min man och jag är lite oense där;)eftersom vi bor på landet nu så tycker jag vi kan ha flera djur ,ibland tänker jag att det kunde väl komma en lite kattunge hit och sätta sig på verandan som vi bara MÅSTE ta hand om :)det händer ju andra varför inte mig ?
Kram maria .W | |
|
| |
bizmo
| Rubrik: Sv: Katthem mån maj 23, 2011 7:35 pm | |
| Kanske att det kommer en liten kattunge på verandan någon dag... förstå så mysigt det vore o inte skulle väl gubben kunna motstå den;) | |
|
| |
Maria.W
| Rubrik: Sv: Katthem fre maj 27, 2011 2:53 pm | |
| Nej det blev nog svårt att neka mig också ;)verkar som gubben bromsat med valp också så det blir nog ingen i år heller,vi har set våra grannar här som köppte en Goldenvalp för förra sommaren och dom har så att säga häcken full den hunden fattas det något i huvudet på tror jag han är helt galenom han hoppar upp och inte lämnar en ifred och de försöker säga till honom så blir han än värre bara inte kul att få 40 kilo hund på sig ,han har fattat tycke för mig för han hoppar över staketet och rusar in hit när jag är ute men jag vill som sakt inte ha 40 kilo hund på mig .Tror att den hunden behöver utvärderas av en hund psyckolog men det är naturligtvis inte bara hunden det hänger på ,matte där har han ingen som helst respekt för han hoppar upp och naffsar henne i armarna inte så konstigt då hon behandlar han som ett barn plus att en så dominant hund absolut inte ska ligga i sängarna eller soffan då har han fått sin dominans bekräfftad och står över dom i rang.Ja så vi har nog börjat undra om vi pallar med en valp ;)men vi har haft bra hundar förut och allt handlar om fostran och träning. | |
|
| |
bizmo
| Rubrik: Sv: Katthem lör maj 28, 2011 9:07 pm | |
| Så synd att du inte fick varken höns eller hund, får helt enkelt drömma vidare... det är mycket jobb med en hund, speciellt de första åren. Vissa människor har svårt att se hunden som hund, det blir ofta väldigt fel. Det är ju inte vidare kul med bitande och hoppande hund. Jag håller med dig Maria, en hund ska veta sin rang i flocken (familjen). Sen behöver vissa hundar det tydligare än andra... för har man en hund, då förväntar jag mig att den kan någorlunda vett och lydnad. Annars är det ju inget trevligt.
I vintras såg jag en del på "Mannen som talar med hundar" och jag blir verkligen imponerad över hur duktig han är på att se o läsa av hundar. Har ni sett det programmet? | |
|
| |
Maria.W
| Rubrik: Sv: Katthem sön maj 29, 2011 12:22 am | |
| Om jag har set Cesar Milan ;)han är suverän och kan verkligen hundar in och ut,han har ju till och med fått hyffs på så kallat "röd zon "hundar sådana som annses vara för aggresiva för att behålla, och i mångas ögon ska avlivas han har verkligen visat att det inte är hunden det är fel på utan ägaren !jag är en stor beundrare av Cesar .Som jag skrivit innan så har vi haft hundar förut och aldrig haft några problem med vem som är "Bossen" hemma .Det gäller att stå upp som ledare eller så att säga vara flockledare då får du en härlig hund :)och en lycklig hund dessutom . | |
|
| |
bizmo
| Rubrik: Sv: Katthem mån maj 30, 2011 11:06 am | |
| Visst är det häftigt att se honom... Det skulle vara kul att se i verkligheten, för man undrar ju hur lång tid det tar för honom innan han har kontroll på hunden. Lite klipp måste det vara, det är ju trotsallt tv;)
| |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Katthem | |
| |
|
| |
| Katthem | |
|