kattens blandade forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


Forum om katter och givetsvis även om andra djur
 
HemLatest imagesBli medlemLogga in
Senaste ämnen
» Helge och vår Aoutomover ;)
Klöser på soffan Emptylör nov 07, 2015 3:19 pm av bizmo

» NU har jag beställt Kycklingar
Klöser på soffan Emptylör nov 07, 2015 3:17 pm av bizmo

» Bizmo
Klöser på soffan Emptylör nov 07, 2015 3:35 am av Maria.W

» Kattlådan
Klöser på soffan Emptymån nov 05, 2012 8:40 am av bizmo

» Amanda Todd
Klöser på soffan Emptylör nov 03, 2012 12:13 am av texas

» lärarlöner
Klöser på soffan Emptysön sep 02, 2012 10:27 am av bizmo

» Tovig katt
Klöser på soffan Emptylör jul 07, 2012 2:26 am av Admin

» Vatten
Klöser på soffan Emptytor maj 24, 2012 11:15 pm av texas

» Udda tidningsrubriker
Klöser på soffan Emptytor maj 24, 2012 9:46 pm av bizmo

Forum
Facebook
Dela

 

 Klöser på soffan

Gå ner 
2 posters
FörfattareMeddelande
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Klöser på soffan Empty
InläggRubrik: Klöser på soffan   Klöser på soffan Emptytor sep 30, 2010 6:50 pm

Hur får man katten att sluta klösa på nya soffan? Vi köpte en ny soffa för en månad sedan, vilken var felmonterad.. så det kommer en ny soffa i nästa vecka. Men hur får man katten att inte klösa på den?? Han har aldrig klöst på möbler förut...

Ibland åker han utmed golvet och drar sig fram klorna i soffans nedre del, ibland står han med bakbenen mot soffan och klöser som mot en klöspelare. Och så ibland blir det bara lite olyckligt när han ska rätta till sig i soffan... vi säger tydligt NEJ, men det fungerar inte. Inte heller att ta bort han när han gör det. Det finns även en klösmöbel bredvid. Har ni några bra tips att delge oss?? Det är tråkigt att förstöra en ny fin soffa... och han har ju aldrig klöst förut.

Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Klöser på soffan Empty
InläggRubrik: Sv: Klöser på soffan   Klöser på soffan Emptyfre okt 01, 2010 3:50 am

Så beter sig katter...att dra sig alltså Smile
Har ingen aning om hur man kan få en katt att lägga av..
De har sina beteenden de små liven. Kanske att man kan fukta med något han inte tycker om..Som gör att han undviker att ta på de ställena. Är det skinn el tygsoffa?

Anne
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Klöser på soffan Empty
InläggRubrik: Sv: Klöser på soffan   Klöser på soffan Emptyfre okt 01, 2010 4:44 am

En tygsoffa med grövre tyg, så det syns så väl. Han har ju aldrig gjort så tidigare. När han var liten hade vi tygsoffa, då gjorde han inget. Sen har vi haft en hemsk skinnsoffa, den har han inte heller rört. Men nu... det är så synd på en helt ny, fin soffa. Funderar på om det kan handla lite om uppmärksamhet...

Någon som har provat spray som finns i djuraffären? Men samtidigt vill jag ju att han ligger i soffan, som han fullkomligt älskar. Han kan sova hur som helst i den, till och med på rygg... det brukar han inte göra.

Här myser han...
Klöser på soffan IMG_5762
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Klöser på soffan Empty
InläggRubrik: klöser på soffan   Klöser på soffan Emptyfre okt 01, 2010 4:55 pm

bizmo skrev:
En tygsoffa med grövre tyg, så det syns så väl. Han har ju aldrig gjort så tidigare. När han var liten hade vi tygsoffa, då gjorde han inget. Sen har vi haft en hemsk skinnsoffa, den har han inte heller rört. Men nu... det är så synd på en helt ny, fin soffa. Funderar på om det kan handla lite om uppmärksamhet...

Någon som har provat spray som finns i djuraffären? Men samtidigt vill jag ju att han ligger i soffan, som han fullkomligt älskar. Han kan sova hur som helst i den, till och med på rygg... det brukar han inte göra.

Här myser han...
Klöser på soffan IMG_5762


Klöser på soffan Rivasoffan

Kan du inte ex testa sprayen där
han drar sig fram till att början med.
Sen kanske du kan lägga på en snygg filt
över soffan tills han lugnat ner sig.
Jag tror att det har med att soffan är ny,
han måste på denna soffa sätta sina spår.
Han har kanske inte haft den tankegången tidigare Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Klöser på soffan Empty
InläggRubrik: Sv: Klöser på soffan   Klöser på soffan Emptyfre okt 01, 2010 5:59 pm

Gillar inte hans nya tankgångar!! Men det har nog blivit lite bättre... och han är alltmer sig själv. Frågan är hur det blir med den nya soffan (igen), som kommer i nästa vecka...

Men han är rätt så söt... han kröp upp bredvid mig här i soffan och lade sig till rätta genom att dra sig fram med klorna i soffan. Jag höjer rösten och säger NEJ!!Å min lilla kisse bara tittar frågande... Vad då har jag gjort något? Sorry!! Han är för söt, det går ju inte att vara arg på honom.
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Klöser på soffan Empty
InläggRubrik: Klöser på soffan   Klöser på soffan Emptyfre okt 01, 2010 6:28 pm

bizmo skrev:
han kröp upp bredvid mig här i soffan och lade sig till rätta genom att dra sig fram med klorna i soffan. .
Kan du inte testa med att ta loss klorna (lyfta upp klor med tassar) från soffan och så locka på han..Smile

Alla sätt måste ju testas Smile
Kanhända att han måste riva in revir på nya soffor...och sen är det bra.

Det blir att få höra hur det fortskrider Smile
Anne
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Klöser på soffan Empty
InläggRubrik: Sv: Klöser på soffan   Klöser på soffan Emptyfre okt 01, 2010 8:56 pm

Oftast är han för långt bort för att jag ska nå honom... och jag sitter ju fast när jag ammar Wink Funderade på om man skulle ha lite leksaker tillgängliga, så att man kan locka med det när han börjar. Kanske ställa en klöspelare i det ena hörnet, fastän det inte är så snyggt. Kanske hjälper ett tag... Och en pläd, det brukar han gilla att ligga och mjölktrampa på. Allt kan vara värt att pröva.. måste bara komma på vad det finns för alternativ.
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Klöser på soffan Empty
InläggRubrik: Sv: Klöser på soffan   Klöser på soffan Emptyfre okt 01, 2010 10:33 pm

Det är bra ideer du kommer på..allt för att få honom på andra tankar, att distrahera honom när han är på väg att börja kloa resp. klösa.

Oavsett om det inte är snyggt med klösmöbel intill soffan så är det ju tillfälligt, och med tanke på alternativet en klöst soffa är inte heller snygg Sad Så väljer man det bästa alternativet Smile

Anne
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Klöser på soffan Empty
InläggRubrik: Sv: Klöser på soffan   Klöser på soffan Emptylör okt 02, 2010 10:40 pm

Kloa och klösa var orden... han gör ju båda, men mycket mindre. Nu har jag bytt amningshörn, så jag är där han ligger i soffan. Då är det lättare att tillrättavisa honom...

Men han har fått så mycket bus och lek i kroppen, ibland är ögonen som pingisbollar. Och soffan är en perfekt lekplats för en katt. Baksidan av soffan har en 10 cm bred list, där kan man springa... och så kan man skjuta leksaker under soffan, från den ena sidan till den andra. Han har blivit hysterisk... springer runt och dörrmatten flyger iväg när han rivstartar. Mysigt att se en glad katt!! Nu ska vi se hur det går att rädda soffan... när den nya nu kommer.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Klöser på soffan Empty
InläggRubrik: Sv: Klöser på soffan   Klöser på soffan Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Klöser på soffan
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Klöser på tapeterna

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
kattens blandade forum :: Kattsnack :: Allmänna funderingar om katter-
Hoppa till: