kattens blandade forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


Forum om katter och givetsvis även om andra djur
 
HemLatest imagesBli medlemLogga in
Senaste ämnen
» Helge och vår Aoutomover ;)
Den svarta löskatten i byn här ! Emptylör nov 07, 2015 3:19 pm av bizmo

» NU har jag beställt Kycklingar
Den svarta löskatten i byn här ! Emptylör nov 07, 2015 3:17 pm av bizmo

» Bizmo
Den svarta löskatten i byn här ! Emptylör nov 07, 2015 3:35 am av Maria.W

» Kattlådan
Den svarta löskatten i byn här ! Emptymån nov 05, 2012 8:40 am av bizmo

» Amanda Todd
Den svarta löskatten i byn här ! Emptylör nov 03, 2012 12:13 am av texas

» lärarlöner
Den svarta löskatten i byn här ! Emptysön sep 02, 2012 10:27 am av bizmo

» Tovig katt
Den svarta löskatten i byn här ! Emptylör jul 07, 2012 2:26 am av Admin

» Vatten
Den svarta löskatten i byn här ! Emptytor maj 24, 2012 11:15 pm av texas

» Udda tidningsrubriker
Den svarta löskatten i byn här ! Emptytor maj 24, 2012 9:46 pm av bizmo

Forum
Facebook
Dela

 

 Den svarta löskatten i byn här !

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Den svarta löskatten i byn här ! Empty
InläggRubrik: Den svarta löskatten i byn här !   Den svarta löskatten i byn här ! Emptyfre aug 27, 2010 7:21 pm

I dag stog jag inte ut med att se den lille svarta hankatten gå här hungrig och mager sårig och fläckar utan päls Sad han var på väg in här men stack ut när jag kom ut i hallen,jag gick ut och pratade med han medans Helge satt och tittade under trädgårdsbordet,han är pratsam den lille han jamade och pep hela tiden så till slut gick jag resolut in och hämtade mat och gav han,ja jag vet "vill du ha en katt så mata en"men jag stog inte ut med att han jamade så ynkligt.Nu fick han mat igen grädde med ljumet vatten och tänka sig när jag satt på huk igämte kom han fran och strök sig mot mig och då såg jag alla sår han hade och kala fläckar,han hade ett sår bakom örat som troligtvis kommer från ett slagsmål,jag fick lägga på Acolgele utan vidare han bara accepterade det,det gör i alla fall lite nytta mot klåda och torkar ur,fast såret var inte geggigt utan torrt och fint.Ja nu får vi se hur historien slutar och hur jag ska gå vidare men jag tänker fortsätta mata honom för ett så eländigt liv kan jag inte låta honom ha Rolling Eyes Han är väldigt pratsjuk Smile
Till överst på sidan Gå ner
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Den svarta löskatten i byn här ! Empty
InläggRubrik: Sv: Den svarta löskatten i byn här !   Den svarta löskatten i byn här ! Emptyfre aug 27, 2010 8:55 pm

Å, vad härligt... blir glad i hela kroppen när jag läser om din insats. Kanske att Helge får en kompis?? Underbart gjort... håll oss uppdaterade om den svarta hankatten
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Den svarta löskatten i byn här ! Empty
InläggRubrik: Den svarta löskatten   Den svarta löskatten i byn här ! Emptylör aug 28, 2010 8:15 am

Stackars katt, han verkar inte må något vidare.
Om han vågade sig in i huset så kanske Helge inte
har något emot "Trasan".
Är han kastrerad el inte?

Nyfikna är vi som kommer att följa detta med stort intresse..
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Den svarta löskatten i byn här ! Empty
InläggRubrik: Sv: Den svarta löskatten i byn här !   Den svarta löskatten i byn här ! Emptysön aug 29, 2010 2:39 am

Den "svarte"är inte kastrerad därför slåss han gärna !Helge och han rök ihop förra sommaren men så klart "den svarte "hade inte en chans mot bHelge på 6,5 kilo,den här lille "svarte" kanske väger 3 kilo,men hu vad benig han va och dessa kala fläckar han hade ,troligtvis gammla slagsmålsmärken,ska se om jag kan mata in honom till oss sen har jag en tanke om att kastrera honm.Ja det verkar som att Helge och han har lagt ner sridsyxan,Helge är en väldigt sympatisk katt vi har ju haft vänner här med "Miniatyrhundar2och det har gått bra.Ja vi får se hur det går !men nu har jag bestämt mig med "svarten"ska försöka mata in honom sen får vi se vad som händer.Trodde aldrig jag skulle få komma han så nära på så kort tid,tydligen har jag hand med just katter Very Happy hoppas han dyker upp i morgon så jag kan smörja hans otäcka sår med "asolgele igen "Stackars liten kisse tänk er att han klarade den här hesmka vintern vi hade,stackars liten,nu förstog jag att han bara ville ha lite kärlek och omtanke det hade han nog inte fått på en så där tre år cherry
Till överst på sidan Gå ner
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Den svarta löskatten i byn här ! Empty
InläggRubrik: Sv: Den svarta löskatten i byn här !   Den svarta löskatten i byn här ! Emptysön aug 29, 2010 11:24 am

Är katten så gammal? Jag trodde att det var en "sommarkatt"... har den ingen ägare? Måste vara ett tufft liv han levt. Och den vintern som du skriver, stackars katt!!

Hoppas att han kommer idag och vill följa med in... tycker att det är underbart att du hjälper honom!!
Till överst på sidan Gå ner
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Den svarta löskatten i byn här ! Empty
InläggRubrik: Sv: Den svarta löskatten i byn här !   Den svarta löskatten i byn här ! Emptytor sep 02, 2010 2:33 am

Gubben och jag är inte överens alls ,han vill inte att katten kommer in här överhuvudtaget,han kom in i söndags och gubben for upp och gapade och jag sa till han att lägga av,låt latten vara sa jag,han ska fan inte va här inne säger han :(Fast i och för sig så är han okasstrerad och revirmärker ,men i dag va han här och fick mat och han pratar fortfarande mycket :)han söker gemenskap tydligt,just nu vet jag inte hur jag ska gå till väga :(men jag fortsätter att mata honom,fast i dag fick jag inte röra honom alls,hörde att han var i slagsmål häromdagen igen det skrek och fräste som Fan i skogen här,stackarn han ä-r ju en fertil hankatt än.Som sakt sista ordet är inte sakt:)gubben åker till Kina i januari två veckor och jobbar ,få se vad jag kan hitta på tills dess ;)helge verkar i alla fall acceptera honom,verkar som de gjort upp ?
Till överst på sidan Gå ner
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Den svarta löskatten i byn här ! Empty
InläggRubrik: Sv: Den svarta löskatten i byn här !   Den svarta löskatten i byn här ! Emptytor sep 02, 2010 12:13 pm

Inte lätt när man inte är riktigt enig med gubben, men de brukar faktiskt ge sig efter ett tag... Wink Om man är tillräckligt envis!! Men så länge katten är okastrerad fortsätter han nog att slåss... och klorna är säkert långa, om han har varit ensam utekatt länge. Men det är ju saker som går ganska lätt att åtgärda... Det märkliga är väl att Helge har accepterat honom, det var ju där jag trodde att problemet skulle vara...Wink

Till överst på sidan Gå ner
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Den svarta löskatten i byn här ! Empty
InläggRubrik: Sv: Den svarta löskatten i byn här !   Den svarta löskatten i byn här ! Emptytis sep 07, 2010 1:45 am

Det här är inte kul att skriva :(jagläste av katterna så så fel Helge är livrädd för "skuggan" han sticker nu när han ser honom,kanske för att "skuggan" bara vill slåss om mat revir .har fortsatt mata honom men har insett att han är väldigt sjuk sårig öronskabb (öronen är utvikta)mager och han rosslar när han andas det liksom piper och väser i honom,vi kan inte ta in den katten här för då riskerar vi ju att Helge blir sjuk .Skuggan som jag döpt han till är en mycket sjuk katt han har hinkat i sig 6 deciliter vätska sedan i går,en katt dricker normalt en halv decilliter om dagen.I alla fall så här är det!jag har ringt till katthemet här i Nässjö i dag (suttit i relefonen i timmar)dom tar inte in honm eftersom han är sjuk han klan då smitta ner alla de andra katterna)plus att de inte kan ta vetterinärskostnaderna eftersom de driver katthemet på minimum,de har plats för 30 katter och har 28 just nu men har katthonor med ungar som måste in under tak före vintern,så vad hon sa är att avliva katten humant vi kan inte ta in honom(han klarar inte en sådan vinter till han är ju sjuk)Ja och så är ju då min man jägare uppvuxen på landet och har skjutit katter förut,ja och så fick jag ringa Polisen för att få tillstånd att avliva kattstackaren och det fick vi lov till eftersom han inte bär halsband eller är synligt märkt.som jag skrev så har hans sår öppnat sig igen och han har stora röda sår plus fläckar utan hår,men vi kan inte låta han gå här och plågas ihjäl av svält kyla.Katter som ni vet visar aldrig hur sjuka de igentligen är,ja på grund av överlevnadsinstinkten.Tyvär kan jag inte göra ett skit !o0ch gudarna ska veta hur jobbigt det här är,tog mig två timmar att sitta ner och skriva det här.hon på katthemmet sa att de hade plats för 30 katter,klart att de måste prioritera honkatter med ungar,Polisen sa att tyvär har de fått samma problem med hundar nu !hru är vi skappta som skaffar oss djur och skiter i dom.hon på katthemmet berättade att de hittat två tvåveckorrskattungar på soptippen åplus en plastkasse med kattungar vid en rastplats.Skuggan kommer att gå bort i morgon men kommer att bli omtyckt och väl begraven här hoss mig.hoppas att jag aldrig mer behöver uppleva det här Evil or Very Mad
Till överst på sidan Gå ner
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Den svarta löskatten i byn här ! Empty
InläggRubrik: Sv: Den svarta löskatten i byn här !   Den svarta löskatten i byn här ! Emptytis sep 07, 2010 1:48 am

Maria.W skrev:
Det här är inte kul att skriva :(jagläste av katterna så så fel Helge är livrädd för "skuggan" han sticker nu när han ser honom,kanske för att "skuggan" bara vill slåss om mat revir .har fortsatt mata honom men har insett att han är väldigt sjuk sårig öronskabb (öronen är utvikta)mager och han rosslar när han andas det liksom piper och väser i honom,vi kan inte ta in den katten här för då riskerar vi ju att Helge blir sjuk .Skuggan som jag döpt han till är en mycket sjuk katt han har hinkat i sig 6 deciliter vätska sedan i går,en katt dricker normalt en halv decilliter om dagen.I alla fall så här är det!jag har ringt till katthemet här i Nässjö i dag (suttit i relefonen i timmar)dom tar inte in honm eftersom han är sjuk han klan då smitta ner alla de andra katterna)plus att de inte kan ta vetterinärskostnaderna eftersom de driver katthemet på minimum,de har plats för 30 katter och har 28 just nu men har katthonor med ungar som måste in under tak före vintern,så vad hon sa är att avliva katten humant vi kan inte ta in honom(han klarar inte en sådan vinter till han är ju sjuk)Ja och så är ju då min man jägare uppvuxen på landet och har skjutit katter förut,ja och så fick jag ringa Polisen för att få tillstånd att avliva kattstackaren och det fick vi lov till eftersom han inte bär halsband eller är synligt märkt.som jag skrev så har hans sår öppnat sig igen och han har stora röda sår plus fläckar utan hår,men vi kan inte låta han gå här och plågas ihjäl av svält kyla.Katter som ni vet visar aldrig hur sjuka de igentligen är,ja på grund av överlevnadsinstinkten.Tyvär kan jag inte göra ett skit !o0ch gudarna ska veta hur jobbigt det här är,tog mig två timmar att sitta ner och skriva det här.hon på katthemmet sa att de hade plats för 30 katter,klart att de måste prioritera honkatter med ungar,Polisen sa att tyvär har de fått samma problem med hundar nu !hru är vi skappta som skaffar oss djur och skiter i dom.hon på katthemmet berättade att de hittat två tvåveckorrskattungar på soptippen åplus en plastkasse med kattungar vid en rastplats.Skuggan kommer att gå bort i morgon men kommer att bli omtyckt och väl begraven här hoss mig.hoppas att jag aldrig mer behöver uppleva det här Evil or Very Mad
Till överst på sidan Gå ner
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Den svarta löskatten i byn här ! Empty
InläggRubrik: Sv: Den svarta löskatten i byn här !   Den svarta löskatten i byn här ! Emptytis sep 07, 2010 1:52 am

Jag ber om ursäkt för stavfelen :)men det här var svårt att skriva och jag hade mycket jag ville ha ur mig.Fy fan för dom som behandlar sina katter som skuggan har blivit behandlad.
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Den svarta löskatten i byn här ! Empty
InläggRubrik: Den svarta löskatten   Den svarta löskatten i byn här ! Emptytis sep 07, 2010 6:04 am

Det låter som om katten har lunginflammation utöver sina synliga kroppsliga skador.

Medlemmen Buset som avlidit fick matfriare till sig, de var okastrerade men de fungerade så småningom ihop med hans egna katter då de inte behövde slåss om maten.
Genom att mat fanns framme hela tiden så behövde inte heller matfriarna slåss om maten.

Lilla katten ska inte behöva lida.

Katthemmet, har dom inte karantän?
Skulle inte tro att hans yttre skador el lunginflammationen smittar.

Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Den svarta löskatten i byn här ! Empty
InläggRubrik: Sv: Den svarta löskatten i byn här !   Den svarta löskatten i byn här ! Emptyons sep 08, 2010 9:45 pm

Lille "skuggan "finns inte mer,han var riktigt sjuk och såren han hade som jag trodde först var efterslagsmål var troligt vis bölder,finns ju en slags bölder som katter kan få,såg i förgår att de var öppna igen och köttiga plus hans kala fläckar det styrker tanken på att det var bölder.Nej katthemet här har ingen karantän de har bara plats för 30 katter och just nu så är kattproblemet väldigt stort i Nässjö även enligt polisen jag pratade med i tisdags det är dom övermäktigt,även hundproblemet har vuxit sig stort här enligt Polisen.Skuggan var väldigt sjuk och hade kostat katthemet för mycket pengar som de behöver lägga på kattor med ungar,de vågade inte ta in Skuggan på grund av att han var så sjuk,de har ju en hel del kattungar inne nu som är kännsliga.hon som var föreståndare för hemmet var förtvivlad över situationen men hon sa att de får inte gå ut hårt i pressen och skälla av sig på dåliga kattägare,jag tyckte de var för snälla när de utalar sig i tidningen här.Min man sköt "skuggan" i ,går de tre sista veckorna i hans liv fick han mat två gånger om dagen och gos och omtanke ,mer kunde vi inte göra tyvär,men det gick snabbt han led inte en sekund och visste inget,min man sa att han var väldigt sårig och benig skabbiga öron,och vad jag upplevde så hade han inget speciell bra hörsel heller,nu är han förhoppningsvis i himmeln och ha det gott.Det här har tagit mig väldigt hårt och jag blir heligt förbannad på folk som utsätter oss för det här,folk som slitter i sina katter och lämpar över annsvaret på andra som älskar djur och vill dom väl,och så få man ta ett sådant hesmkt beslut,jag är inte okej än och det lär ta tid,men jag kan inte se djur svälta vara sjuka och ha ett eländigt liv d,han hade inte klarat en vinter till då hade han plågats ihjäl av sina bölder sina dåliga lungor och inte få någon närhet till någon som bryr sig.Jag tog på mig någon annans annsvar och det vill jag inte vara med om igen Sad
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Den svarta löskatten i byn här ! Empty
InläggRubrik: Sv: Den svarta löskatten i byn här !   Den svarta löskatten i byn här ! Emptytor sep 09, 2010 7:44 am

Tyvärr är det så, att man ofta får ta ansvaret för vad andra människor gör främst gällande katter.

Du får gosa mer med Helge, och så får du prata med Helge och tala om för honom vad bra han har det.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Den svarta löskatten i byn här ! Empty
InläggRubrik: Sv: Den svarta löskatten i byn här !   Den svarta löskatten i byn här ! Emptylör sep 11, 2010 12:37 am

Tack Anne dom orden värmde :)jag har måt pytton för jag vill ju göra så att djur få leva !inte dö;(jag har gråtit mycket de här dagarna men vi vet att vi gjorde rätt men fan va tungt det är i vilket fall,har inte kommit över det än Crying or Very sad
Till överst på sidan Gå ner
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Den svarta löskatten i byn här ! Empty
InläggRubrik: Sv: Den svarta löskatten i byn här !   Den svarta löskatten i byn här ! Emptylör sep 11, 2010 12:40 am

Ps !jag gjorde allt som stog i min makt Crying or Very sad
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Den svarta löskatten i byn här ! Empty
InläggRubrik: Sv: Den svarta löskatten i byn här !   Den svarta löskatten i byn här ! Emptylör sep 11, 2010 3:48 pm

Genom att jag har varit ute och fångat katter och sen när det har visat sig att ex katter inte är rumsrena, de är sjuka etc och man måste ta detta beslut så blir det tungt inom en.
Det blir börda som man en tid får gå och bära. Men det är likväl inte jag som försatt katterna i den situation, jag får ta det slutgiltiga beslutet för de som bidragit till att ex okastrerade katter kommit ut och sen förökat sig i antal.

Man vill så gärna att alla ska kunna få ett fortsatt bra liv, men tyväärr så går det inte. Man får då se till att djuren slipper lida och innebär detta att djuret får lämna jordelivet för att slippa sitt lidande så måste vi människor kunna ge djuret det. Hur ont det än gör i oss, vi får inte tänka på oss utan vi måste se till hur djurets väl.

När det gäller avlivning el gå kvar där ute med lidande så har man att välja på mellan pest och kolera för katten.

Man väljer det som ger minst lidande för katten och inte för en själv.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Den svarta löskatten i byn här ! Empty
InläggRubrik: Sv: Den svarta löskatten i byn här !   Den svarta löskatten i byn här ! Emptylör sep 11, 2010 8:08 pm

Men Maria då... Crying or Very sad Vad mycket tråkigt du har varit med om de senaste dagarna, men du gjorde vad du kunde. Den katten har det bättre nu, för att lida ska inte djuren göra. Tänk om du inte hade hjälpt honom, då hade han fortsatt att må dåligt. Och det ska INTE djur göra.

Sen finns det så många idioter som inte har vett att ta hand om sina djur, vilket gör än så förbannad. Det tråkiga är att andra då får ta hand om mindre roliga saker, för att hjälpa. Såsom du har gjort Maria!! Det var ett bra beslut för den katten och du gjorde verkligen vad du kunde. Han fick ett bra slut...Många kramar till dig!!
Till överst på sidan Gå ner
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Den svarta löskatten i byn här ! Empty
InläggRubrik: Sv: Den svarta löskatten i byn här !   Den svarta löskatten i byn här ! Emptylör sep 11, 2010 11:18 pm

Tack för ert stöd vänner :)ja det här vill jag inte vara med om igen det är som att ta på sig rollen som "gud" men jag vet att "skuggan"har det bättre nu han var inte frisk alls men som ni vet är katter bra på att dölja hur dåliga de är för att skydda sig .Det har varit en tuff vecka och som jag sa jag hade hoppats på en annan utgång men man förstår katthemen de vill ju skydda sina kattungar de har och som ska komma in.Tror han hade sådana där bölder som katter kan få därav såren och de kala hudfläckarna,och så hade han en stark luftvägsinfektion för det roslade och pep i honom,han hade inte klarat en vinter till den lille stackaren,men han fick mat i tre veckor två gånger om dagen och jag gosade så mycket jag vågade för han fräste en del också,jag försäkte smörja hans sår med Acolgele för att dämpa klådan och för att torka ur,ja han hade nog sina bästa veckor här hoss oss de bästa i sitt erbarmliga liv tror jag att han var sjuk förstog jag när han slängde i sig 5 deciliter vättska varje dag en katt dricker ju 1/2 dl om dagen normalt, både min man och jag har ägnat extra tid med Helge för att trösta oss lite,tror Helge känner på sig att det hänt något särskillt för han har varit extra go med oss,tack och lov för att vi har honom :)annars hade det här varit mycket tyngre.Förbannade människor som hushållar med sina djur värre än pantburkar.
Tack för allt stöd Smile Kramis Maria.W
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Den svarta löskatten i byn här ! Empty
InläggRubrik: Sv: Den svarta löskatten i byn här !   Den svarta löskatten i byn här ! Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Den svarta löskatten i byn här !
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
kattens blandade forum :: Kattsnack :: Om utelevande katter-
Hoppa till: