kattens blandade forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


Forum om katter och givetsvis även om andra djur
 
HemLatest imagesBli medlemLogga in
Senaste ämnen
» Helge och vår Aoutomover ;)
Diarré Emptylör nov 07, 2015 3:19 pm av bizmo

» NU har jag beställt Kycklingar
Diarré Emptylör nov 07, 2015 3:17 pm av bizmo

» Bizmo
Diarré Emptylör nov 07, 2015 3:35 am av Maria.W

» Kattlådan
Diarré Emptymån nov 05, 2012 8:40 am av bizmo

» Amanda Todd
Diarré Emptylör nov 03, 2012 12:13 am av texas

» lärarlöner
Diarré Emptysön sep 02, 2012 10:27 am av bizmo

» Tovig katt
Diarré Emptylör jul 07, 2012 2:26 am av Admin

» Vatten
Diarré Emptytor maj 24, 2012 11:15 pm av texas

» Udda tidningsrubriker
Diarré Emptytor maj 24, 2012 9:46 pm av bizmo

Forum
Facebook
Dela

 

 Diarré

Gå ner 
4 posters
Gå till sida : 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
FörfattareMeddelande
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Diarré Empty
InläggRubrik: Diarré   Diarré Emptyons aug 25, 2010 6:09 am

Bizmo har fått diarré... så nu har vi varit uppe i tre timmar. Vad kan man göra? Ska man låta honom fasta ett tag? Han går och jamar, är jätte hungrig... och ynklig, har fått bada två gånger. I övrigt är han aktiv, just nu springer han runt... lycklig att både matte och husse är upp kl.05.00:shock:

Vad kan diarré bero på? Läste lite om stress, kan det ge honom diarré? Igår var det lite rörigt här... vi satte ihop nya möbler och målade. Det ser ut som ett bombnedslag och tiden för katten var minimal. Kan det möjligtvis vara en orsak?
Eller är det någon bakterie i magen?

Hur tycker ni att man ska göra nu? Avvakta tills diarrén lugnat sig och ge torrfoder, fasta längre tid eller ge kokt fisk?


Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Diarré Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré Emptytor aug 26, 2010 3:58 am

Avvakta och sen ge lite kokt fisk. Fisken får du sen ge lite av i omgångar. Hoppas att diarren är tillfälligt och att det har gått över när du får detta svar. Morotspure är alltid bra vid dålig mage..
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Diarré Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré Emptytor aug 26, 2010 3:20 pm

Hans diarré slutade vid 7-tiden på morgonen... därefter fick han fasta i några timmar. Men det blev outhärdligt för honom, han var ju så hungrig... så vid 11-tiden kunde jag inte hålla honom längre. Då fick han torrfoder, lite i omgångar. Ungefär hälften på dagen mot vad han brukar få, vilket han fick behålla. Än har han inte varit och gjort 2:an... hoppas att det är i bra skick;) Man blir lite bekymrad när de inte mår bra...
Till överst på sidan Gå ner
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Diarré Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré Emptylör aug 28, 2010 11:10 am

Så var det dags igen... förstår inte varför han får diarré. I förrgår fick han färs... kanske inte det bästa efter förra diarrén. Så nu har han varit på toaletten 5 ggr på 5 timmar. Nu ligger han här bredvid och spinner... jag hör hur magen bubblar på honom. Mattes lilla hjärta!! Får bli lite fasta ett tag nu och hoppas att det lugnar sig.

Och han som ska vara själv hemma när vi ska in på förlossningen, då får han bara inte vara dålig i magen... för här hamnar han i duschen efter varje toalettbesök. Kanske ska klippa lite av pälsen där bak... (han ska få tillsyn av vänner/familj flera gånger/dag när vi åker in till förlossningen, men det blir första gången som han får sova själv om natten. Han har inte gjort det på de tre åren som han har bott här)
Till överst på sidan Gå ner
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Diarré Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré Emptylör aug 28, 2010 1:51 pm

Nu verkar han må bättre igen... 4 timmar sedan senaste besöket. Torrfodret har han inte velat ha... men den kokta torsken var populär. Han stod och skrik bredvid diskbänken när det kokade. Och så upp på bakbenen mot skåpsluckorna... så det åt han i alla fall. Vattnet har han inte rört idag. Får hålla lite koll på honom!!

En kompis sa att hennes katter också hade blivit lite konstiga i magen innan hennes förlossning. Kan det vara möjligt?
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Diarré Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré Emptysön aug 29, 2010 5:03 am

Har ingen aning om katten känner sig stressad av att du skulle få barn.
Se till att du häller upp fiskvatten i skålar och ställer ut på olika platser. Fiskvattnet hjälper katten att få i sig vätska.
Du kan köpa barnmat- Morotspure och blanda med lite av fisken.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Diarré Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré Emptysön aug 29, 2010 11:20 am

Vi var hemma hos Bizmo hela dagen igår... hans öron var varma på kvällen och han spann inte på hela dagen. Men var aktiv stundvis och testade gränser. I natt sov han på vardagsrumsgolvet, men i morse kröp han upp på min kudde som vanligt och spann. Han drack mycket vatten igår och tyckte verkligen om fisken. Fiskvattnet hällde jag ut, ska komma ihåg det till en annan gång... Men äter de verkligen morotspure?
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Diarré Empty
InläggRubrik: Diarré   Diarré Emptymån aug 30, 2010 3:18 am

bizmo skrev:
Vi var hemma hos Bizmo hela dagen igår... hans öron var varma på kvällen och han spann inte på hela dagen. Men var aktiv stundvis och testade gränser. I natt sov han på vardagsrumsgolvet, men i morse kröp han upp på min kudde som vanligt och spann. Han drack mycket vatten igår och tyckte verkligen om fisken. Fiskvattnet hällde jag ut, ska komma ihåg det till en annan gång... Men äter de verkligen morotspure?

Ja, de äter faktiskt morotspure Wink

Jag blev ytterst förvånad första gången jag såg
att en katt självmant ville ha det. Och då utan fisk, hade kalvfrikadeller då. (Barnmatsburk)

Anne
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Diarré Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré Emptymån aug 30, 2010 10:55 am

Det måste jag prova nästa gång han blir dålig i magen... idag verkar han i alla fall må prima och skött magen ordentligt. Nu får han hålla sig så ett tag... inte kul när de inte mår bra!!
Till överst på sidan Gå ner
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Diarré Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré Emptyons okt 27, 2010 1:57 pm

Så var det dags igen... han fastar just nu o det är synd om honom ska ni veta Laughing Han snackar för fullt o ligger nära för att spinna o fjäska. Putsar mig och lägger tassarna på mig, helst vill han nog upp i knät men det är upptaget. Så nu har jag två plåster omkring mig Wink

Ska köpa lite morotspuré när vi går ut sen, se om han äter det. Annars blir det lite torrfoder framåt kvällen. Vad kan det bero på? Igår hade vi lite dåligt med tid för honom o så hade visst husse blivit arg på honom i natt, när han gav ett rejält kärleksbett. Några timmar senare fick han diarré, kan det ha ett samband?
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Diarré Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré Emptytor okt 28, 2010 12:45 am

Tror du kan avvakta...sen får du ha en koll om det är återkommande efter att det händer något hemma. Då har du ju något att ta fasta på när hans dåliga mage kommer. Du kommer ju att kunna förutspå när han kommer att bli dålig.

Anne
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Diarré Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré Emptytor okt 28, 2010 1:12 am

Mmm... han kan nog påverkas av saker här hemma, vem påverkas inte av att någon blir arg på än?!!

Nu mår han i alla fall bättre, han har dock inte varit på toan sen förmiddagen. Men det är inte så ovanligt... Han har varit extremt gosig o social idag, fått mycket mys.

Kan kokt skinka göra katten dålig i magen? Han älskar verkligen det.
Till överst på sidan Gå ner
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Diarré Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré Emptyons nov 10, 2010 12:41 pm

Så fortsätter det... till och från hela tiden. Så svårt att veta vad det är... vi funderar på om det är Eukanuba fodret. Vi provar oss fram. Nu får han ingen ost eller smör, ska nog prova att inte ge kyckling eller skinka heller. Men så vill man ju att han ska få något gott också Embarassed

Jag ringde även veterinären idag, men fick inte tag på någon där vi brukar gå. Veterinären i närliggande kommun tyckte att man skulle ta med sig katten för undersökning av mage och tarmar.

Jag funderar lite på om han kan ha blivit smittad av andra katter... i somras var vi hos ett par kompisar som har två katter som även är ute. Kan han ha fått något därifrån? Magen började ju att krångla några veckor efter det... vi försöker hitta orsaker.

Morotspuré dissade han helt!!
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Diarré Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré Emptytor nov 11, 2010 12:07 am

Va, ville han inte ha morotspure, då anser han sig inte sjuk Smile

Du gör rätt i att ta bort all mat, och sen får du ge en sort i taget för att
utröna om det är skinka, smör el vad han nu reagerar på.

Här är det torrfodret Purina Pro PLain som gäller, det verkar vara ok
för katterna här. Har en kattflicka här som haft riktigt rinnande, vattnig avföring..i samband med mjukmat! Nu får de ingen mjukmat så får jag se
om effekten avtar.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Diarré Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré Emptytor nov 11, 2010 12:47 pm

Diarrén fortsatte inatt... så nu har vi varit hos veterinären och köpt ett specialfoder (Hill´s) som ska vara mera skonsamt mot hans mage. Vi köpte även en pasta som ska stoppa upp diarrén och ge lite goda bakterier. Det var vad veterinären rekommenderade att börja med... vi får hoppas att det hjälper. Annars hade de en rad olika teorier om vad det kunde vara... såsom foderallergi, bakterier i tarmarna, överkänslig mage, infektion i tarmen etc.

Håll tummarna för att fodret hjälper!! Bizmo har även minskat i vikt, mattes lilla hårboll Shocked Måtte vi få ordning på det här nu... den kräsna katten åt ju i alla fall det där fodret och så har han fått kokt kyckling. Nu vilar han på mätt mage, underbart!! Håll tummarna!!
Till överst på sidan Gå ner
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Diarré Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré Emptytor nov 11, 2010 1:04 pm

Äter de morotspuré om de är sjuka? Purina Pro PLain? Är det den som de gör tv-reklam om?
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Diarré Empty
InläggRubrik: Diarré   Diarré Emptytor nov 11, 2010 8:13 pm

bizmo skrev:
Äter de morotspuré om de är sjuka? Purina Pro PLain? Är det den som de gör tv-reklam om?

Vet inte men de katter som jag haft och blivit sjuka dvs maginfluensasympton
har ätit morotspuré, kanske ska jag testa morotspuren på friska katter också så jag får vetskap Smile

Purina, har inte sett någon reklam ...jag ser aldrig reklam el tar inte till mig av
all reklam som syns Wink Då är jag blind Razz

Anne
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Diarré Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré Emptytor nov 11, 2010 9:29 pm

Ibland är det nog bra att vara blind... Prova gärna med morotspurén, vore intressant att veta.

Än så länge är det lugnt med Bizmo´s mage... han har även ätit bra med det nya fodret och kycklingfilén. Å så har vi myst massor, eftersom sambon tog ledigt efter den galna natten...
Till överst på sidan Gå ner
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Diarré Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré Emptyfre nov 12, 2010 3:48 pm

Han är fortfarande lös i magen... tre gånger bara idag. Undrar om fodret och pastan verkligen kommer att hjälpa, eller om det är något annat.

När man byter foder, ska man verkligen bara sluta med det gamla och ge det nya direkt? Ingen övergång?

Håll tummarna för Bizmo´s mage!!
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Diarré Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré Emptyfre nov 12, 2010 7:58 pm

Nej, du bör blanda ett tag för att succesivt gå över till det nya, snabba matbyten kan ge diarre..
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Diarré Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré Emptyfre nov 12, 2010 10:30 pm

Veterinären sa att det bara var att köra på det nya fodret... nu imorse började vi fundera på om det verkligen var vettigt. Ska nog blanda ett tag... tack, Anne.
Till överst på sidan Gå ner
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Diarré Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré Emptylör nov 13, 2010 12:03 pm

Det här börjar att bli lite jobbigt... han har fortfarande diarré. Han äter och dricker som han ska, så det behöver man ju inte oroa sig över. Men varför blir det inte bättre? Vi insåg igår kväll att vi gett för lite av pastan, inte så van vid det här med sprutmedicinering. Han avskyr det verkligen. Kommer och lägger sig framför, men idag vägrade han öppna munnen. Det slutade med att min sambo lyckades, men han undrade om det verkligen var vettigt att hålla på med. Katten blir stressad och bara det kan orsaka diarré...

Har ni några tips så mottar vi det gärna!! Vill inget hellre än att katten ska må bra igen!!!
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Diarré Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré Emptysön nov 14, 2010 3:37 am

Varför ska ni ge pasta i doseringsspruta?
Kan ni inte lägga upp det i en skål?

I samband med matbyte kan det nog ta ett tag innan magen
anpassar sig, så ta det lugnt.
Det finns katter som klarar av matbyten och som aldrig får diarre medan
andra katters magar kan vara väldigt känsliga för matbyten.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Diarré Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré Emptysön nov 14, 2010 3:59 pm

Jag har blandat med det gamla fodret också, det är snart ett dygn sen den senaste omgången. Hoppas att det ger med sig nu!!

Han äter inte pastan frivilligt... men i morse gick det bättre att ge det. Jag får inte ynka honom, måste ju ge för att han ska må bättre. Måste tänka så!! Sen klippte jag bort en del av pälsen där bak, för allting fastnar. Det växer ut igen... att han har blivit smal oroar mig lite, men han äter ju...

Igår kväll fick han sina gamla tokryck o i morse också, så kanske den gamla katten är på väg tillbaka...
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Diarré Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré Emptymån nov 15, 2010 4:18 am

Men varför måste han äta pastamaten?
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
Sponsored content





Diarré Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Diarré
Till överst på sidan 
Sida 1 av 5Gå till sida : 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
 Liknande ämnen
-
» diarre pga förorenad mark!!

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
kattens blandade forum :: Kattsnack :: Allmänna funderingar om katter-
Hoppa till: