kattens blandade forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


Forum om katter och givetsvis även om andra djur
 
HemLatest imagesBli medlemLogga in
Senaste ämnen
» Helge och vår Aoutomover ;)
Katt kvävde baby Emptylör nov 07, 2015 3:19 pm av bizmo

» NU har jag beställt Kycklingar
Katt kvävde baby Emptylör nov 07, 2015 3:17 pm av bizmo

» Bizmo
Katt kvävde baby Emptylör nov 07, 2015 3:35 am av Maria.W

» Kattlådan
Katt kvävde baby Emptymån nov 05, 2012 8:40 am av bizmo

» Amanda Todd
Katt kvävde baby Emptylör nov 03, 2012 12:13 am av texas

» lärarlöner
Katt kvävde baby Emptysön sep 02, 2012 10:27 am av bizmo

» Tovig katt
Katt kvävde baby Emptylör jul 07, 2012 2:26 am av Admin

» Vatten
Katt kvävde baby Emptytor maj 24, 2012 11:15 pm av texas

» Udda tidningsrubriker
Katt kvävde baby Emptytor maj 24, 2012 9:46 pm av bizmo

Forum
Facebook
Dela

 

 Katt kvävde baby

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Katt kvävde baby Empty
InläggRubrik: Katt kvävde baby   Katt kvävde baby Emptytis nov 10, 2009 12:47 am

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1774040/spadbarn-kvavdes-av-katt

Har ni läst artikeln?

Och vad får ni för tankar om det hela?
Anne
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Katt kvävde baby Empty
InläggRubrik: Sv: Katt kvävde baby   Katt kvävde baby Emptytis nov 10, 2009 8:04 pm

Vet inte vad jag tänker... har själv haft den tanken i samband med att vi har varit barnvakt. Och funderat lite hur man skulle lösa det hela om man själv skulle få smått. Det som har hänt är ju det värsta tänkbara för familjen... så otroligt tragiskt. Men frågan är om det är något annat inblandat också... plötslig spädbarnsdöd?

Vad tänker ni?


Senast ändrad av bizmo den ons nov 11, 2009 7:28 pm, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Katt kvävde baby Empty
InläggRubrik: Katt kvävde baby   Katt kvävde baby Emptytis nov 10, 2009 9:54 pm

Vagnen stod visst utomhus 1 timme och utan uppsikt.
Jag skulle inte lämna en baby 1 tim utomhus utan tillsyn.

En filt var lagd över babyn, täckte visst även ansiktet.
Värmen som spred sig därunder ifrån la sig katten på.
Vet inte om katten lagt sig rakt över babyns mun om
filten inte legat där.

Anne
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Katt kvävde baby Empty
InläggRubrik: Sv: Katt kvävde baby   Katt kvävde baby Emptyons nov 11, 2009 7:32 pm

Det hela låter lite konstigt... men visst kollar man väl till sitt barn. Det är hur som helst läskigt och otroligt tragiskt för familjen.
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Katt kvävde baby Empty
InläggRubrik: Sv: Katt kvävde baby   Katt kvävde baby Emptytor nov 12, 2009 2:55 am

Visst är det tragiskt, ingen människa vill mista sitt barn. Tror tyvärr att artikeln kommer att bidra till att människor låter omplacera eller rent av avliva sina katter. Det väcker gamla skrönor. Att katter lägger sig på barns munnar så att dom kvävs till döds.

Har en liten erfarenhet med nyfödd baby och katter.
Min syster kom hem t mig med sin förstfödda son Ca 14 dagar "gammal".
Vi kollade reaktionerna på katterna jag hade då. Den ena fräste, hon gillade inte lukten av den nya människan. Hennes dotter gick på skyddet och tog framtassarna innanför plastskyddet och så nosade hon in på babyn, därefter lade hon sig på skyddet(överdraget) och vaktade såg det ut som. När babyn rörde sig så reagerade hon och kikade in.
Anne

Hon la sig med andra ord inte sig intill babyn kroppsligen. Detta kan ju vara för att babyn i den vagnen hade ansiktet fullt synligt.

Anne
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Katt kvävde baby Empty
InläggRubrik: Sv: Katt kvävde baby   Katt kvävde baby Emptytor nov 12, 2009 9:59 am

Det är intressant hur olika katter reagerar... Bizmo´s beteende liknar det som du beskriver om den sistnämnda katten. Han satt liksom och vaktade syskonbarnet som låg i vagnsinsatsen, aldrig med kroppskontakt utan med ögonkontakt. Så fort barnet lät eller rörde sig kollade han, de fick ögonkontakt och Milo log. Vet inte hur man skulle lösa allt om man fick en liten, alternativet är väl att försöka att stänga dörren när man sover... för katten skulle bli kvar!!! Men samtidigt tycker jag ju att det är så mysigt att dela kudde... tur att det inte är aktuellt just nu Wink
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Katt kvävde baby Empty
InläggRubrik: Katt kvävde baby   Katt kvävde baby Emptytor nov 12, 2009 6:19 pm

Om du skulle låta både baby och katt sova i samma rum som dig själv så tror jag att du skulle ha mer koll fast du sov. Om babyn ligger i sin siäng intill din säng så skulle du med all säkerhet ta in din hand till babyn omedvetet och därmed känna ifall en katt låg där. För att du skulle känna dig helt säker för att detta som artikeln skriver om inte ska hända för ex dig så ser du till att inte lämna babyn och katten ensamma. Om du ex sitter och kikar på tv, se till att babyn finns där också så kan du på så sätt se hur katten agerar gentemot den sovande babyn.

Anne
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Katt kvävde baby Empty
InläggRubrik: Sv: Katt kvävde baby   Katt kvävde baby Emptytor nov 12, 2009 7:27 pm

Mmm... om det skulle bli aktuellt så får man nog tänka till lite extra. Det är ju både för- och nackdelar med att ha sociala och nyfikna katter.. dock mest fördelar Smile Fast otäckt är det ju när man börjar att fundera på saker som kan inträffa... fast jag tycker inte att man ska göra sig av med katten bara för att man får barn, man måste kunna hitta lösningar till att få kombinationen att fungera. Det är nog ganska vanligt ändå, att man gör sig av med katterna på ett eller annat sätt när barn kommer in i bilden. Personligen tycker jag att det måste vara perfekt att växa upp med djur, så att man från tidiga år lär barnen att handskas och ta hand om djur. Man får som förälder och djurägare försöka att finna lösningar och se möjligheterna samt fördelarna... fast man får sig en ordentlig tankeställare.
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Katt kvävde baby Empty
InläggRubrik: Katt kvävde baby   Katt kvävde baby Emptytor nov 12, 2009 9:29 pm

Ja, redan innan denna artikel publicerades så har man läst och fått höra att flertalet gravida har blivit varnade av barnmorskor för att ha katt med nyfödda för att katten kan kväva barnet. Samt göra sig av med katten då dom blivit gravida.

Gravida ska ha inte katt eftersom fostret kan få skador pga kattens avföring som den gravida plockar bort från kattlådan.

Men det framkommer inte att alla katter inte har det som kan smittas till människan...Lika med detta med att katter kväver bebisar genom att lägga sig på deras munnar. Det har hänt men med tanke på hur många människor som har katt och har fött barn så är det ju inget som tillhör vanligheterna.

Jag fick höra när min dotter var baby att det var farligt att ha henne bredvid mig i sängen eftersom jag kunde kväva henne om
hon hamnade in i min armhåla!!! Som om man inte skulle känna
om någon låg i ens armhåla fast man sover!! Och jag tillhör de som är kittliga just där.
Sunt förnuft och logiskt tänkande vore att föredra och förhoppningsvis kan människor utgå ifrån det istället för skräckpropaganda.

En tjej som skrev inne på spinn tidigare hade visst 7 katter och fick en baby, babyn överlevde trots antalet katter Wink

Anne
Anne
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Katt kvävde baby Empty
InläggRubrik: Sv: Katt kvävde baby   Katt kvävde baby Emptylör nov 14, 2009 3:55 am

Antingen så har jag läst el hört i veckan att föräldrarna inte vet om det var katten som orsakade babyns död eller om det var plötslig spädbarnsdöd el något annat.

Hoppas att fakta kommer fram och att katten rentvås från alla
misstankar om så är fallet. Men det kommer väl knappast tidningarna att berätta misstänker jag stark, det är väl knappast något som kommer att sälja och då omnämns det inte heller.

Anne
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Katt kvävde baby Empty
InläggRubrik: Sv: Katt kvävde baby   Katt kvävde baby Emptysön nov 15, 2009 11:16 am

Det är nog så att tidningarna inte kommer berätta sanningen, om det nu är så att katten är oskyldig. Men det skulle vara intressant att få veta... har funderat lite på det här med katt och baby, men det måste man kunna lösa. Det är som du skrev Anne, 7 katter och en baby.... det går att lösa!

Det där med avföringen har jag hört, det ska väl ge skador på ögon... men det är olika råd från olika ställen, man får väl helt enkelt sätta sig in i allt om det skulle bli aktuellt.
Till överst på sidan Gå ner
texas

texas


Antal inlägg : 117
Join date : 09-08-23

Katt kvävde baby Empty
InläggRubrik: Sv: Katt kvävde baby   Katt kvävde baby Emptyons nov 18, 2009 11:04 pm

Märklig händelse det har tydligen aldrig inträffat tidigare, och det är inte säkerställt.
Det är konstigt att pressen inte följt upp den korrekta dödsorsaken, men den kanske inte har samma nyhetsvärde.
De lämnade barnet ute på platsen var det enligt SMHI, dimma och 5 plusgrader.
Dåliga förutsättningar för astmatiker har inte ork att sätta mig in hur det är för barn,
men det känns inte helt rätt.
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Katt kvävde baby Empty
InläggRubrik: Katt kvävde baby   Katt kvävde baby Emptyfre nov 20, 2009 12:11 am

texas skrev:
Märklig händelse det har tydligen aldrig inträffat tidigare, och det är inte säkerställt.
Det är konstigt att pressen inte följt upp den korrekta dödsorsaken, men den kanske inte har samma nyhetsvärde.
De lämnade barnet ute på platsen var det enligt SMHI, dimma och 5 plusgrader.
Dåliga förutsättningar för astmatiker har inte ork att sätta mig in hur det är för barn,
men det känns inte helt rätt.

Tyvärr är det så att om katten inte är orsaken så sälj inga tidningar.
Även om katten är oskyldig så publiceras inte den informationen eftersom
det inte är någon nyhet längre Shocked

Medierna vill sälja, vad är det det heter...."mördande reklam"..ähh,,,
allt kan säljas med mördande reklam el vad det nu heter...nån annan som vet
vad jag syftar på??
Anne
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
texas

texas


Antal inlägg : 117
Join date : 09-08-23

Katt kvävde baby Empty
InläggRubrik: Sv: Katt kvävde baby   Katt kvävde baby Emptyfre nov 20, 2009 12:30 am

Jo, jag förstår det är det fina med internet, där kan vi "vanliga" få samma genomslag som media.
Änså länge de arbetar med det problemet.
Till överst på sidan Gå ner
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Katt kvävde baby Empty
InläggRubrik: Sv: Katt kvävde baby   Katt kvävde baby Emptysön nov 22, 2009 2:40 am

Kan tala om att det är fullt möjligt att en katt kan kväva ett barn !de här nya babybärdelarna som man sätter i barnvagnen de har ingen styv sufflet längre!när vi var hos vår dotter i söndags så låg vårt lilla barnbarn Leo tre månader i en sådan och sov på golvet,då hade det senaste kattillskottet som är tre månader lagt sig på sufletten och den vek sig över huvudet på lille Leo av kattens tyngd,som tur va såg vi det direkt och insåg att det här måste åtgärdas på något sätt.Hade vi inte varit så många där och inte set det här hade tyngden av kattungen på suffletten lagt sig över mun och huvud på den lille och han hade kvävts !:(Det bästa man kan göra är att ta bort suffletten och ha barnet i en säng och alltid ha uppsikt över djur och barn.
Till överst på sidan Gå ner
texas

texas


Antal inlägg : 117
Join date : 09-08-23

Katt kvävde baby Empty
InläggRubrik: Sv: Katt kvävde baby   Katt kvävde baby Emptytis dec 14, 2010 12:42 pm

Det verkar nästintill omöjligt att få rätsida på det här, men föräldrarna har polisanmält SOS alarm.
detta är ett utdrag från DN.

- De ska förhöras men brottsrubriceringen är oklar. Det kan dock handla om tjänstefel, säger hon.

- Jag vill av naturliga skäl ha in alla uppgifter i ärendet innan jag tar några beslut.

Om katten verkligen var orsaken till babyns död har inte kunnat fastställas vid obduktion.
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Katt kvävde baby Empty
InläggRubrik: Katt kvävde baby   Katt kvävde baby Emptytis dec 14, 2010 5:26 pm

texas skrev:
Det verkar nästintill omöjligt att få rätsida på det här, men föräldrarna har polisanmält SOS alarm.
detta är ett utdrag från DN.

- De ska förhöras men brottsrubriceringen är oklar. Det kan dock handla om tjänstefel, säger hon.

- Jag vill av naturliga skäl ha in alla uppgifter i ärendet innan jag tar några beslut.

Om katten verkligen var orsaken till babyns död har inte kunnat fastställas vid obduktion.
Var i Dn? Papperstidningen? Hittar inget på Dn om det var nyligen ,det som du citerat..


Senast ändrad av Anne-58 den tis dec 14, 2010 5:34 pm, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : ändrade min text)
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
texas

texas


Antal inlägg : 117
Join date : 09-08-23

Katt kvävde baby Empty
InläggRubrik: Sv: Katt kvävde baby   Katt kvävde baby Emptytis dec 14, 2010 5:38 pm

Nej det var något äldre 091209 hittade det när jag sökte en fortsättning.
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Katt kvävde baby Empty
InläggRubrik: Sv: Katt kvävde baby   Katt kvävde baby Emptytis dec 14, 2010 5:49 pm

Såg en annan artikel i samma ärende om en babys bröst blir utsatt för tryck så kan den lilla avlida, men den här katten skulle ha legat i ansiktet!

Om man vet att en katt legat på ansiktet så hoppas jag att man kollat efter kattpäls i ex näsan och halsen vid obduktionen.
Men i artiklarna omnämns plötslig spädbarnsdöd som en troligen orsak och den orsaken kan kam inte få fram vid en obuktion står det..
Nedan länk t en av artiklarna.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/oklart-om-spadbarn-kvavdes-av-katt-1.993504
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
texas

texas


Antal inlägg : 117
Join date : 09-08-23

Katt kvävde baby Empty
InläggRubrik: Sv: Katt kvävde baby   Katt kvävde baby Emptytis dec 14, 2010 6:07 pm

Att en polis utrycker sina personliga erfarenheter känns lite märkligt då han saknar läkarexamen.
Jag tror inte på att katten orsakat barnets död då något sådant aldrig tidigare inträffat, men kylan i kombination med fukten blir en grund för andnings problem.
Man kan nog påstå att rubriken var felaktig och trycktes långt innan dödsorsaken var fastställd.

study
Till överst på sidan Gå ner
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Katt kvävde baby Empty
InläggRubrik: Sv: Katt kvävde baby   Katt kvävde baby Emptytor dec 16, 2010 2:15 am

Det kan faktiskt hända !min dotter har två katter den yngsta katten lade sig på och över nyfödda barnbarnet som tur var så såg vår svärson det men det kunde gått illa,har man små nyfödda så ska man se till så att inga husdjur lägger sig hos dom man ska aldrig vara bombsäker.
Till överst på sidan Gå ner
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Katt kvävde baby Empty
InläggRubrik: Sv: Katt kvävde baby   Katt kvävde baby Emptytor dec 16, 2010 7:07 pm

Usch, vad otäckt!! I början var jag hysterisk med katten, men oftast är han SÅ försiktig och rädd om dottern. Men man har ju koll på vart han är när hon sover... problemet är väl egentligen på natten, då katten också ska sova hos mig. Han kliver försiktigt lite varstans och jag får ofta stoppa honom när han är på väg till Elicia. Otäckt när katterna är så stora och lurviga... man vill ju inte att något ska hända de små, det vore en mardröm.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Katt kvävde baby Empty
InläggRubrik: Sv: Katt kvävde baby   Katt kvävde baby Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Katt kvävde baby
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Tv-katt
» Katt och mus
» Katt på tak
» Moreus spelmanen !
» Katt i frys

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
kattens blandade forum :: Kattsnack :: Artiklar-
Hoppa till: