kattens blandade forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


Forum om katter och givetsvis även om andra djur
 
HemLatest imagesBli medlemLogga in
Senaste ämnen
» Helge och vår Aoutomover ;)
inomhusmiljö - kattens päls Emptylör nov 07, 2015 3:19 pm av bizmo

» NU har jag beställt Kycklingar
inomhusmiljö - kattens päls Emptylör nov 07, 2015 3:17 pm av bizmo

» Bizmo
inomhusmiljö - kattens päls Emptylör nov 07, 2015 3:35 am av Maria.W

» Kattlådan
inomhusmiljö - kattens päls Emptymån nov 05, 2012 8:40 am av bizmo

» Amanda Todd
inomhusmiljö - kattens päls Emptylör nov 03, 2012 12:13 am av texas

» lärarlöner
inomhusmiljö - kattens päls Emptysön sep 02, 2012 10:27 am av bizmo

» Tovig katt
inomhusmiljö - kattens päls Emptylör jul 07, 2012 2:26 am av Admin

» Vatten
inomhusmiljö - kattens päls Emptytor maj 24, 2012 11:15 pm av texas

» Udda tidningsrubriker
inomhusmiljö - kattens päls Emptytor maj 24, 2012 9:46 pm av bizmo

Forum
Facebook
Dela

 

 inomhusmiljö - kattens päls

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

inomhusmiljö - kattens päls Empty
InläggRubrik: inomhusmiljö - kattens päls   inomhusmiljö - kattens päls Emptylör okt 03, 2009 7:49 pm

Kan det vara så att kattens päls återspeglar inomhusmiljön?

Vet fler katter som bor ihop och såg idag att samtliga
katter har fet päls. 2 av katterna har omplacerats från mig.
En annan katt som är släkt till dessa 2 har inte visat upp samma feta
päls som dessa 2 har. Det finns sen tidigare ytterligare en katt i
hushållet men den katten fanns innan människorna som har katterna
flyttat till nuvarande hus. Denna katt har också lite kluven/fet päls.

Jag misstänker att det är något i inomhusmiljön som bidrar till
katternas kluvna/feta päls. Frågan är vad?

Samtliga katter får nyttig och bra mat, enbart från Zoo-butiken.

Har ni några förslag om vad det skulle kunna vara i en inomhusmiljö
som kan bidra till detta? Katterna har även möjlighet att gå ut.

Anne
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

inomhusmiljö - kattens päls Empty
InläggRubrik: Sv: inomhusmiljö - kattens päls   inomhusmiljö - kattens päls Emptysön okt 04, 2009 12:05 pm

Jag tror att det finns många olika faktorer som kan påverka kattens pälskvalité... även om man köper ett bra foder, så kan det var ett mindre bra foder för just den katten. Ett resultat kan vara att pälsen blir dålig. Övrig pälsvård... hur tar man hand om pälsen i övrigt? Vitamintilskott? Borstning? Badning, i så fall vilket schampoo? Kanske luftfuktigheten kan ha betydelse?

Hur tänker du kring frågan?
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

inomhusmiljö - kattens päls Empty
InläggRubrik: Sv: inomhusmiljö - kattens päls   inomhusmiljö - kattens päls Emptysön okt 04, 2009 2:22 pm

Det är inte 1 katt utan 2 och ev en tredje.
Vet att RoyalCanin var det foder dom fick förut..

Känslan är att det är inomhusmiljön påverkar, att det kan vara nåt i husfasaden, grunden , byggmaterialet som påverkar deras pälsar. Det är så skumt.

Jag nämner i mitt tidigare inlägg
"En annan katt som är släkt till dessa 2 har inte visat upp samma feta päls som dessa 2 har".
Den katten har jag haft hemma och hon fick ingen fet/kluven päls.

Anne
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

inomhusmiljö - kattens päls Empty
InläggRubrik: Sv: inomhusmiljö - kattens päls   inomhusmiljö - kattens päls Emptysön okt 04, 2009 3:02 pm

Kom att tänka på provtagning....hmmm
Kan man inte med pälsstrån el blodprov ta reda på om katten
har höga halter i sig av nåt?

Nån som vet nåt om detta och hur man i så fall går tillväga?

Anne
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

inomhusmiljö - kattens päls Empty
InläggRubrik: Sv: inomhusmiljö - kattens päls   inomhusmiljö - kattens päls Emptysön okt 04, 2009 3:11 pm

Märkligt... om man tänker hus så kan det ju vara radon, eternit, mögel/fukt etc. Har fastigheten egenborrad vattenkälla? Hög/låg luftfuktighet? Jag vet inte vad som kan påverka pälsen... Men om det påverkar pälsen så synbart, så borde det kanske även påverka ägarna... svårt dilemma. På något sätt borde man väl kunna testa, kan man inte rådfråga på en smådjursklinik?
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

inomhusmiljö - kattens päls Empty
InläggRubrik: Sv: inomhusmiljö - kattens päls   inomhusmiljö - kattens päls Emptysön okt 04, 2009 3:31 pm

Den första katten som kom dit från mig uppvisade kluven/fet päls rätt omgående efter flytt dvs 3 v. Ingen kluven päls här men väl efter ett par tre veckor i nya hemmet...Sen kom hennes släkting dit, har varit där en gång men då såg jag inte röken av katterna för en hund var även med och den hunden skrämde slag på katterna. Nu igår såg jag att även den andra kattens päls såg bedrövlig ut. Katterna bor i ett radhus..Jag har fuktskada i min lägenhet (badrumstaket) men inget mögel...kanhända att fuktskadan samt att jag har något fönster öppet dagligen bidrar till att katterna har fin päls här Smile

Anne
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

inomhusmiljö - kattens päls Empty
InläggRubrik: Sv: inomhusmiljö - kattens päls   inomhusmiljö - kattens päls Emptysön okt 04, 2009 5:55 pm

Mmm... det kanske kan vara anledningen. Svårt att veta, men man blir ju nyfiken på vad som orsakar det...
Till överst på sidan Gå ner
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

inomhusmiljö - kattens päls Empty
InläggRubrik: Sv: inomhusmiljö - kattens päls   inomhusmiljö - kattens päls Emptytor okt 15, 2009 3:44 pm

Helge har superpäls faktiskt ,jag har aldrig badat honom eller borstat honom, han får någon enstaka tova när han fäller ,pälsen är jätteblank och riklig inomhusmiljö - kattens päls Icon_biggrin han är som en vandrande ryamatta inomhusmiljö - kattens päls Icon_lol Jag tror att en faktor är att innekatters päls aldrig får kyla och fukt naturligt ,det är ju inte så kallat naturlig miljö för en katt att visstas inne året runt ,jag tror pälsen behöver årets skifftningar i väder och vind för att kunna utvecklas normalt.Kom också på att för när damerna hade päls så skulle den förvaras kallt på sommaren för att hålla kvaliten,jag anntar att pälsen är ganska lik vårt hår på många sätt och behöver fukt kyla OCH värme.Ja det var mina små funderingar det inomhusmiljö - kattens päls Icon_smile
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

inomhusmiljö - kattens päls Empty
InläggRubrik: inomhusmiljö - kattens päls   inomhusmiljö - kattens päls Emptytor okt 15, 2009 4:30 pm

Maria.W skrev:
Helge har superpäls faktiskt ,jag har aldrig badat honom eller borstat honom, han får någon enstaka tova när han fäller ,pälsen är jätteblank och riklig inomhusmiljö - kattens päls Icon_biggrin han är som en vandrande ryamatta inomhusmiljö - kattens päls Icon_lol Jag tror att en faktor är att innekatters päls aldrig får kyla och fukt naturligt ,det är ju inte så kallat naturlig miljö för en katt att visstas inne året runt ,jag tror pälsen behöver årets skifftningar i väder och vind för att kunna utvecklas normalt.Kom också på att för när damerna hade päls så skulle den förvaras kallt på sommaren för att hålla kvaliten,jag anntar att pälsen är ganska lik vårt hår på många sätt och behöver fukt kyla OCH värme.Ja det var mina små funderingar det inomhusmiljö - kattens päls Icon_smile

Dessa katter jag nämner i inlägget får gå ut, men likväl ser pälsarna feta ut!!

Vet att dom får kärlek, bästa omsorg, leksaker mm. Det är det som gör att jag börjat
fundera på om det är något inne el rent av material som huset kan innehålla och som
det kanske kan finnas lite av i marken utanför...Dom lapar ofta vatten som kommit med regn där ute..

Anne
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

inomhusmiljö - kattens päls Empty
InläggRubrik: Sv: inomhusmiljö - kattens päls   inomhusmiljö - kattens päls Emptytor okt 15, 2009 7:41 pm

Det finns ju städer i Sverige där man inte rekommenderar egen odlade grönsaker etc. på grund av gifter i marken. Gusum i Österland är en sådan "by", eftersom fabriker från förr släppt ut så mycket dåligt. Det måste ju påverka både djur och människor.
Till överst på sidan Gå ner
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

inomhusmiljö - kattens päls Empty
InläggRubrik: Sv: inomhusmiljö - kattens päls   inomhusmiljö - kattens päls Emptytor okt 15, 2009 11:29 pm

Kan ju vara så att luften inne har för dålig fukt så att fettcellerna överarbeta ,eller kanske dom badas för mycket ,ja man kan undra över vad som händer med pälsen när den blir fet ?Kan tänkas ha med fodret att göra också men som frisör så tror jag att det har med yttre omständigheter att göra.För torr luft eller för många bad kanske inomhusmiljö - kattens päls Icon_surprised
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

inomhusmiljö - kattens päls Empty
InläggRubrik: Sv: inomhusmiljö - kattens päls   inomhusmiljö - kattens päls Emptytor okt 15, 2009 11:52 pm

Tror inte att katterna badas överhuvudtaget...och jag har för mig att dom ger Royal Canin..
"Kan ju vara så att luften inne har för dålig fukt så att fettcellerna överarbeta "
Det där är ju något att fundera vidare på...låter högst intressant.

Anne
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

inomhusmiljö - kattens päls Empty
InläggRubrik: Sv: inomhusmiljö - kattens päls   inomhusmiljö - kattens päls Emptyfre okt 16, 2009 10:42 am

RC har väl inte de allra bästa värdena...
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

inomhusmiljö - kattens päls Empty
InläggRubrik: inomhusmiljö - kattens päls   inomhusmiljö - kattens päls Emptyfre okt 16, 2009 5:13 pm

bizmo skrev:
RC har väl inte de allra bästa värdena...

Tror inte det skiljer sig nämnvärt mot de flesta andra märken man
köper i zoo-butikerna.

Anne
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

inomhusmiljö - kattens päls Empty
InläggRubrik: Sv: inomhusmiljö - kattens päls   inomhusmiljö - kattens päls Emptylör okt 17, 2009 12:20 am

Jag vill inte vara krass men nog är det så att den naturliga miljön för alla djur är ju att visstas utomhus med årstiderna,det är väl så att bara inomhusdjur har problem med tex Pälsen och annat också,ja grovt tänkt nu men i alla fall när det gäller katter.Matilda som var duktig på kattmat !sa att Mjau torrfoder var det bästa fodret man kunde köpa på vanliga Matbutiker och så är det Svensktillverkat,sen finns det kanske bättre foder på Zooaffärerna!men vad jag tycker personligen är viktigt är Proteinhallten ,alltså mängden av kött i torrfodret och vad jag set hittils så är det bara en massa annan smörja som grönsaker spanmål frukt och annat ,det minsta är kött?varför ?katter är ju rovdjur.ja nu jagade jag upp mig lite igen men va sjutton ! inomhusmiljö - kattens päls Icon_eek Katter ska h MYCKET KÖTT enligt min åsikt.Samma gäller hundar !bara en himmla massa spanmål i deras torrfoder,och så ha vi fått en massa katter och hundar som har överkänsliga magar som inte tål något längre,skrämande tycker jag inomhusmiljö - kattens päls Icon_eek
Till överst på sidan Gå ner
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

inomhusmiljö - kattens päls Empty
InläggRubrik: Sv: inomhusmiljö - kattens päls   inomhusmiljö - kattens päls Emptylör okt 17, 2009 11:10 am

Håller med dig Maria, klart att katten ska ha mycket protein... det som är närmast deras "naturliga" kost. Och det kan mycket väl vara så att pälsen påverkas av att katterna är inne istället för ute. Jag tycker att pälsen brukar bli mer elektrisk vinterhalvåret, det är väl det stora som jag märker på vår katt. Men de här katterna som Anne funderar över var väl både ute och inne... Svårt vad det är som påverkar våra små djur.
Till överst på sidan Gå ner
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

inomhusmiljö - kattens päls Empty
InläggRubrik: Sv: inomhusmiljö - kattens päls   inomhusmiljö - kattens päls Emptymån okt 19, 2009 11:35 pm

En sak kan ju vara allt sytetmaterial vi har i tyg kläder ja och laminatgolv tex,man märker ju nu när kylan kommer att mycket blir statiskt,en del säger man kan torka av syntetgolv med vatten och lite sköljmedel och att det då lindrar.
Till överst på sidan Gå ner
Tatiska69

Tatiska69


Antal inlägg : 40
Join date : 10-01-26

inomhusmiljö - kattens päls Empty
InläggRubrik: Sv: inomhusmiljö - kattens päls   inomhusmiljö - kattens päls Emptytis feb 09, 2010 11:56 pm

NU vet jag, eller antagligen gissar vild.... Pälsen kan se ut så då katter presic som människor och adra djur ... svettas! Blir pälsen fuktig, även en liten anning, kan den dra till sig lättare damm, vilket i sin tur gör att pälsen kommer att se ut so om den blev fet...

Inte vet jag om någon hänger med i detta gissningen...

Nämligen märkte att Foxy efter helgen ser lite fet i pälsen just på halsen då tänkte jag det kanske orsakades av stress, mm., speciellt då hormoner skjuter upp och adrenalinet stiger...

Försök att minnas hur vart hår ser ut då vi springer en mil, eller utsätts för enorm press/stress... fuktigt, om inte helt blöt och ...fet då körtlar öerproducerar fet (antar jag)... och därefter även om hår torkar, ser det otvättat och ofräsht ut...

I de hem/situatoner katter blir stressade kanske är en av orsakerna till fet päls?

Om någon get the point av det vad jag ville förmedla, skriv gärna!!
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

inomhusmiljö - kattens päls Empty
InläggRubrik: Inomhusmiljö -kattens päls   inomhusmiljö - kattens päls Emptyons feb 10, 2010 2:05 pm

Katten är här nu och jag får se om pälsen förändras under de närmaste veckorna. Det verkar som om katten känts sig stressad pga höga ljud och om katter inte mår bra psykiskt borde detta också visa sig på deras pälsar.

Anne
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
Tatiska69

Tatiska69


Antal inlägg : 40
Join date : 10-01-26

inomhusmiljö - kattens päls Empty
InläggRubrik: Sv: inomhusmiljö - kattens päls   inomhusmiljö - kattens päls Emptyons feb 10, 2010 5:42 pm

Vad bra att Du, Anne kan sammanfatta detta vad jag ville säga, med bara ett par rader!!!

:-)))

Vi ska bada Foxy i helgen, hon spinner så fantastiskt då hon masseras med schampo på...

:-)))
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





inomhusmiljö - kattens päls Empty
InläggRubrik: Sv: inomhusmiljö - kattens päls   inomhusmiljö - kattens päls Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
inomhusmiljö - kattens päls
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» KATTENS DAG!
» Hunden och kattens dagbok

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
kattens blandade forum :: Kattsnack :: Allmänna funderingar om katter-
Hoppa till: