kattens blandade forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


Forum om katter och givetsvis även om andra djur
 
HemLatest imagesBli medlemLogga in
Senaste ämnen
» Helge och vår Aoutomover ;)
2 Ägare t katt men ingen vet.vård Emptylör nov 07, 2015 3:19 pm av bizmo

» NU har jag beställt Kycklingar
2 Ägare t katt men ingen vet.vård Emptylör nov 07, 2015 3:17 pm av bizmo

» Bizmo
2 Ägare t katt men ingen vet.vård Emptylör nov 07, 2015 3:35 am av Maria.W

» Kattlådan
2 Ägare t katt men ingen vet.vård Emptymån nov 05, 2012 8:40 am av bizmo

» Amanda Todd
2 Ägare t katt men ingen vet.vård Emptylör nov 03, 2012 12:13 am av texas

» lärarlöner
2 Ägare t katt men ingen vet.vård Emptysön sep 02, 2012 10:27 am av bizmo

» Tovig katt
2 Ägare t katt men ingen vet.vård Emptylör jul 07, 2012 2:26 am av Admin

» Vatten
2 Ägare t katt men ingen vet.vård Emptytor maj 24, 2012 11:15 pm av texas

» Udda tidningsrubriker
2 Ägare t katt men ingen vet.vård Emptytor maj 24, 2012 9:46 pm av bizmo

Forum
Facebook
Dela

 

 2 Ägare t katt men ingen vet.vård

Gå ner 
2 posters
FörfattareMeddelande
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

2 Ägare t katt men ingen vet.vård Empty
InläggRubrik: 2 Ägare t katt men ingen vet.vård   2 Ägare t katt men ingen vet.vård Emptysön sep 27, 2009 4:16 pm

En lång, lång historia som började för 2 år sedan för mig men för katten ca 10 år sen.

En kvinna skaffar sig katt, går ut med katten men klarar sen inte av att gå ut varje dag
med katten som katten kräver. En annan boende matar katten och får sas ta över katten
då katten kan vara ute hur och när som helst. Den boende visade sig inte vilja kastrera kattan
så kattan har varje år nedkommit med ungar. För 2 år sedan blev bostadsföretaget/djurskyddsinspektör involverade pga för tok för många katter.
De flesta katterna omhändertogs och kunde omplaceras.
När polis och djurskyddsinspektör var hemma hos personen så höll personen i en katt, den katten hade haltat en längre tid. Katten hoppade ner från famnen och så spricker en varböld som katten hade under en tass, då säger personen som höll i katten "Jag har inte råd med veterinär"!!!

I våras hade en av den personens (kattans vuxna son) katter problem med ögonen, ingen vet,vård och det har gett upphov till permanentskada på ena ögat!! Den kattens mamma har haltat under minst en veckas tid, grannar samt en från bostadsföretaget har sett denna katt men personen gör inget.
I början av veckan så skedde det något olagligt, katten kidnappades och har fått veterinärvård.
Katten troligen fått bett i lårmusklern och går på antibiotika och smärtstillande.

2 ägare ska det föreställa finnas till denna katt men ingen av dom tar kontakt med veterinär,
den första ägaren brukar mata "sin" katt, katten tycker väldigt mycket om sin första ägare men
ägaren tar inte in henne utan låter henne gå där ute. Hon brukar mata katten dagligen men sen så åker hon bort en vecka el två och då får inte kattan den mat hon är van vid dagligen. Ägare nr 2 ger visst inte katterna tillräckligt med foder utan dom verkar vara hungriga.
Denna katt som är omhändertagen har kvar 5 "ungar" varav en dotter och dottern kommer troligen att följa mamma katts fotspår, att få ungar på ungar.

En djurförening har erbjudit personen att få kastrering av katterna gratis men detta har personen
inte nappat på. 2 ggr för 2år sedan blev personen erbjuden detta.
Personen blev även erbjuden vet.vård för katten med ögonproblem men nappade inte heller på detta.
Tycker ni att den personen ska ha någon katt alls?

Har fått höra att "båda" ägarna saknar "sin" katt men ingen av dom vet vad som har hänt.
Den person som vet något kommer inget att säga till dom för den personen har inget gott
till övers för någon av dom pga deras hållning gentemot katterna och brist på vet.vård.

Besök kommer att göras under den kommande veckan från myndighetens sida hos personen.
Har hört mig för om att få reda på vad som framkom för 2 år sedan gällande personen och antal katter personen skulle få ha och om dom skulle vara kastrerade eller om det inte spelade någon roll. Vet att den djurskyddsinspektören då blev överkörd sas av länsstyrelsen men vet inte vad
länsstyrelsen bestämde gällande personen och djurhållningen.

Anne
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

2 Ägare t katt men ingen vet.vård Empty
InläggRubrik: Sv: 2 Ägare t katt men ingen vet.vård   2 Ägare t katt men ingen vet.vård Emptysön sep 27, 2009 9:48 pm

Alla människor bör inte ha djur, ursäkta att jag säger så... men när folk har erbjudit djuren både kastrering och veterinärvård utan att ägaren har nappat, då handlar det inte om en ekonomisk fråga. För att det har jag lättare att förstå... att ha djur kostar pengar speciellt när det inkluderar veterinärbesök som är kostsamma. Men jag förstår inte hur de tänker eller resonerar... varför mottog de inte hjälpen? Handlar det om okunnighet, att man inte förstår vad en kastrering innebär? Känns ju i alla fall lite tryggare att myndigheter är inblandade... då kanske det händer något! Hoppas att katterna får ett bättre liv!
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

2 Ägare t katt men ingen vet.vård Empty
InläggRubrik: 2 Ägare t katt men ingen vet.vård   2 Ägare t katt men ingen vet.vård Emptymån sep 28, 2009 1:01 am

bizmo skrev:
Känns ju i alla fall lite tryggare att myndigheter är inblandade... då kanske det händer något! Hoppas att katterna får ett bättre liv!

Både ja och nej, lagens kvarnar mal ju sååå långsamt. Kattan som omhändertogs är bevis på personens vanvård av katten och beviset är nu försvunnet.
Förra gången myndigheten vart involverad så kastade personen ut alla katterna förutom några få
som fick vara kvar inne. Och då blev djurskyddsinspektören överkörd av sin chef...hon rekommenderade att personen inte skulle ha katt men beslutet blev visst nåt annat. Jag är nu nyfiken på det beslutet som fattades då. Om det ex var att dom katter personen behöll skulle bli kastrerade så har personen inte följt det ochdå kan det förhoppningsvis bli följder ..

Det sorgliga med sånt här är ju katterna.
Jag försöker föreställa mig hur kattan mått som nu går på smärtstillande...hur ont har hon inte
haft den vecka el mer som hon gått med detta.

Du har så rätt i det du skriver att alla människor ska inte ha djur.
Anne
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

2 Ägare t katt men ingen vet.vård Empty
InläggRubrik: Sv: 2 Ägare t katt men ingen vet.vård   2 Ägare t katt men ingen vet.vård Emptyons sep 30, 2009 7:48 pm

Har fått veta att inga restriktioner gavs för 2 år sedan trots att
detta var inspektörens rekommendation.

Personen matar sina katter ute, har byggt boplats till sina katter där ute!!! Hur normalt är det??? I ett bostadsområde, hyrslägenheter och villor finns där också. Undra vad dom boende runt omkring tycker om personens okastrerade katter som rör sig i området och mycket troligt märker ut revir här och där..??

Anne
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
Sponsored content





2 Ägare t katt men ingen vet.vård Empty
InläggRubrik: Sv: 2 Ägare t katt men ingen vet.vård   2 Ägare t katt men ingen vet.vård Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
2 Ägare t katt men ingen vet.vård
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Vanvårdade hundar - ingen åtgärd
» Tv-katt
» Katt och mus
» Katt på tak
» Grannens katt

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
kattens blandade forum :: Kattsnack :: Allmänna funderingar om katter-
Hoppa till: