kattens blandade forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


Forum om katter och givetsvis även om andra djur
 
HemLatest imagesBli medlemLogga in
Senaste ämnen
» Helge och vår Aoutomover ;)
Mata " hemlösa" katter Emptylör nov 07, 2015 3:19 pm av bizmo

» NU har jag beställt Kycklingar
Mata " hemlösa" katter Emptylör nov 07, 2015 3:17 pm av bizmo

» Bizmo
Mata " hemlösa" katter Emptylör nov 07, 2015 3:35 am av Maria.W

» Kattlådan
Mata " hemlösa" katter Emptymån nov 05, 2012 8:40 am av bizmo

» Amanda Todd
Mata " hemlösa" katter Emptylör nov 03, 2012 12:13 am av texas

» lärarlöner
Mata " hemlösa" katter Emptysön sep 02, 2012 10:27 am av bizmo

» Tovig katt
Mata " hemlösa" katter Emptylör jul 07, 2012 2:26 am av Admin

» Vatten
Mata " hemlösa" katter Emptytor maj 24, 2012 11:15 pm av texas

» Udda tidningsrubriker
Mata " hemlösa" katter Emptytor maj 24, 2012 9:46 pm av bizmo

Forum
Facebook
Dela

 

 Mata " hemlösa" katter

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Mata " hemlösa" katter Empty
InläggRubrik: Mata " hemlösa" katter   Mata " hemlösa" katter Emptyons jul 22, 2009 8:05 pm

En kompis till mig upptäckte att en katt kom till hennes uteplats.
Hon uppfattade katten som mager och gav henne mat...det under ett halvår ungefär.
Sen visade det sig att katten hade ett hem, kompisen kollade vid nåt tillfälle vart katten tog vägen. Oftast så var katten inte många meter bort utan kom omgående
så fort kompisen öppnade balkongdörren. Kompisen fick för sig att hemmet var inte bra, för om det hade varit det så hade inte katten kommit till henne!!

det visade sig att kattägaren har två katter och dom är visst inte så såta vänner.

Sen en tid tillbaka så har en av kompisens katter dragit iväg och ibland varit
borta nattetid...detta för att den katten och en annan av kompisens katter inte går ihop. Nu har det visat sig att hennes katt går till en farbror som har en katt sen tidigare, mannens tidigare katt är en innekatt. Kompisens katt vill inte vara inne.
Kompisen har varit i kontakt med farbrorn och frågat om man han vill ta över katten,
och han skulle vilja men vågar inte ha katt ute, så alternativet blir att kompisen och farbrorn delar på katten Smile Dom har delad vårdnad.

Det här visar att man inte ska mata en som man tror är hemlös i första taget.

Anne
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
leevan




Antal inlägg : 16
Join date : 09-05-29

Mata " hemlösa" katter Empty
InläggRubrik: Sv: Mata " hemlösa" katter   Mata " hemlösa" katter Emptytor jul 23, 2009 8:58 pm

Visst är det så!
Men ibland är det svårt!!!
Till överst på sidan Gå ner
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Mata " hemlösa" katter Empty
InläggRubrik: Sv: Mata " hemlösa" katter   Mata " hemlösa" katter Emptytor aug 20, 2009 2:03 pm

Min dotter blev av med en av sina katter på grund av att en granne längre bort började mata henne ,dottern med familj trodde katten var död när de till sin förvåning såg henne när de var på promenad och då hade hon halsband också !dottern gick dit och sa att katten var deras sedan 8 år,de som hade matat henne påstog att de trodde hon var löskatt !svårt att tro eftersom hon är ganska rund och välskött,det uppstog en del tjaffs och dottern påpekade att hon var kastrerad och att det syntes tydligt(ett är på magen då)Nu har dottern en katt till och de här två kom inte överens sen kom det en hund också då fick Snorppan nog .Nu slutade det med att det unga paret fick behålla henne mot att de lovade ta hand om henne även om de flyttar.Men som sakt man ska inte mata katter om man inte vet till hundra att de är hemlösa för det kan ställa till det riktigt för ägaren.Vill du ha en katt så mata en !
Till överst på sidan Gå ner
leevan




Antal inlägg : 16
Join date : 09-05-29

Mata " hemlösa" katter Empty
InläggRubrik: Sv: Mata " hemlösa" katter   Mata " hemlösa" katter Emptytor aug 20, 2009 2:33 pm

Jag måste säga att ibland är det svårt att avgöra om en katt har ett hem eller inte enbart på att se att katten inte ser smal ut! Det kan finnas fler människor som matar samma katt.
Om de som har utekatter ser till att öronmärka (helst chippa också) så kan man med lätthet se om katten har ett hem eller inte. Bara kolla av chip eller helst öronmärkning, då man inte går omkring med en chipläsare på sig, ringa och kolla vem som står som ägare.
På det sättet skulle det inte gå att missförstå att katten har en ägare!

Man ska absolut inte mata en katt som hälsar på en eller ett par gånger, utan ta reda på, i den mån det är möjligt, om den har en ägare. Men ibland är det inte lätt!
Till överst på sidan Gå ner
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Mata " hemlösa" katter Empty
InläggRubrik: Sv: Mata " hemlösa" katter   Mata " hemlösa" katter Emptytor aug 20, 2009 3:56 pm

Leevan !glömde ju skriva att katten var ID-märkt men dom hade struntat i det annars hade de ju lätt kunnat ta reda på vems katten var och på vilken adress ägarna bodde ! Evil or Very Mad
Till överst på sidan Gå ner
leevan




Antal inlägg : 16
Join date : 09-05-29

Mata " hemlösa" katter Empty
InläggRubrik: Sv: Mata " hemlösa" katter   Mata " hemlösa" katter Emptytor aug 20, 2009 7:04 pm

Precis som jag skrev så är det inte ok att mata en katt i sådana fall! Hittar man en katt man tror är hemlös av en eller annan orsak måste man i första hand göra allt för att ta reda på om det verkligen är så.
Katten kan ju faktiskt vara saknad och bortsprungen.........

Det var ju skönt att det löste sig i alla fall, även om de som matade katten gjorde fel!
Till överst på sidan Gå ner
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Mata " hemlösa" katter Empty
InläggRubrik: Sv: Mata " hemlösa" katter   Mata " hemlösa" katter Emptytor aug 20, 2009 7:17 pm

Ja jag tror det blev en bra lösning på det för alla !Snorpan som hon heter kom aldrig överens med den kastrerade han katten och sen kom hunden då trivdes hon inte hemma längre.Nu har de lämnat tillbaks hunden och ska i stället hämta en kattunge i slutet på september !Barnbarna saknar Snorpan och jag med för hon är en härlig katt ,kunde inte ta henne för jag har ju min Helge som är 8 år Snorpan är 9 och ensamkatt alltså hon gillar inte att bo med andra katter.
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Mata " hemlösa" katter Empty
InläggRubrik: Sv: Mata " hemlösa" katter   Mata " hemlösa" katter Emptytor aug 20, 2009 9:44 pm

Har varit med om att tagit in 2 katter som varit överviktiga och har genom idmärkningen visat sig vara katter som kommit hemifrån.
( Hemorten stämde inte med platsen där dom hittades.) En hade varit borta 6 mån och den andra 4 mån. Folk har alltså tagit in katterna och sen när dom tröttnat släppt ut dom men inte där dom hittades!!

I kompisens fall tyckte jag nästan att det var lite komiskt...att den "hittade" katten inte hade ett bra hem enligt henne och så händer samma sak med en av hennes egna. Tror nog att hon uppfattar att hon "har bra hem" för sina katter.Wink Förhoppningsvis så har hon kanske ändrat tankegång gällande den andra kattens hem.

Anne
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Mata " hemlösa" katter Empty
InläggRubrik: Sv: Mata " hemlösa" katter   Mata " hemlösa" katter Emptyfre sep 04, 2009 1:12 pm

Ja att ha katt är ju inte bara "förvaring"som en del tycks tro !det fodrar engagemang också och omvårdnad.Konstigt det där !en del ska bara ha katt men igentligen vet de inte varför de ska ha en ?
Till överst på sidan Gå ner
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Mata " hemlösa" katter Empty
InläggRubrik: Sv: Mata " hemlösa" katter   Mata " hemlösa" katter Emptyfre sep 04, 2009 8:52 pm

Maria.W skrev:
Ja att ha katt är ju inte bara "förvaring"som en del tycks tro !det fodrar engagemang också och omvårdnad.Konstigt det där !en del ska bara ha katt men igentligen vet de inte varför de ska ha en ?

Visst krävs det engagemang, pälsvård och allmän omvårdnad om en katt... och jag håller med dig om att alla inte riktigt förstår det. Har man ett djur, då ska man också ta hand om det - inte bara förvara! Utan skämma bort och pyssla om, då får man sååå otroligt mycket kärlek tillbaka!
Till överst på sidan Gå ner
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Mata " hemlösa" katter Empty
InläggRubrik: Sv: Mata " hemlösa" katter   Mata " hemlösa" katter Emptyfre sep 04, 2009 11:21 pm

Instämer helt och fullt !här står Helge i Fokus han var här först !visst vill jag ha en katt till men nu är han ju 8 år och kanske inte uppskattar en kattunge bara så där.Gubben och sonen jagar ju och jagar bla vildsvin så de vill ju att vi skaffar en vildsvinshund det är ett himmla tjat här,men nu har gubben min sakt att katten vår va här först så det är han som står i fokus först och främst sen får vi se och avakta.risken är ju att Helge inte kommer hem mer om vi skaffar hund och det är inte rätt.Det är det jag menar att ha man skaffat katt är det ett åtagande för kanske 8 -13 år fram i tiden.Tror inte att många tänker sig att en katt kan bli så till åren,i alla fall älskar jag min Helge så himmla mycket och jag är såå glad över att han är vår katt,sen är han en alldeles speciell katt med ett så fruktansvärt gott sinelag så det finns inte.Kommer aldrig att få en sådan katt igen.Skaffar man katt så är det minst tio år framöver,de är inte slit och släng varor.Hoo där fick jag ur mig lite agretioner :)nu skulle jag velat lägga in en smiley här !vart är dom i inläggen ?
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Mata " hemlösa" katter Empty
InläggRubrik: Mata "hemlösa" katter   Mata " hemlösa" katter Emptyfre sep 04, 2009 11:54 pm

Maria.W skrev:
nu skulle jag velat lägga in en smiley här !vart är dom i inläggen ?
Dom är till höger om inläggen Smile

Anne
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
Sponsored content





Mata " hemlösa" katter Empty
InläggRubrik: Sv: Mata " hemlösa" katter   Mata " hemlösa" katter Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Mata " hemlösa" katter
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Utsätta hemlösa hundar
» Allt om katter 1
» Flexibla katter
» Nyfikna katter.....
» Tv-katt

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
kattens blandade forum :: Kattsnack :: Allmänna funderingar om katter-
Hoppa till: