kattens blandade forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


Forum om katter och givetsvis även om andra djur
 
HemLatest imagesBli medlemLogga in
Senaste ämnen
» Helge och vår Aoutomover ;)
Torrfoder Emptylör nov 07, 2015 3:19 pm av bizmo

» NU har jag beställt Kycklingar
Torrfoder Emptylör nov 07, 2015 3:17 pm av bizmo

» Bizmo
Torrfoder Emptylör nov 07, 2015 3:35 am av Maria.W

» Kattlådan
Torrfoder Emptymån nov 05, 2012 8:40 am av bizmo

» Amanda Todd
Torrfoder Emptylör nov 03, 2012 12:13 am av texas

» lärarlöner
Torrfoder Emptysön sep 02, 2012 10:27 am av bizmo

» Tovig katt
Torrfoder Emptylör jul 07, 2012 2:26 am av Admin

» Vatten
Torrfoder Emptytor maj 24, 2012 11:15 pm av texas

» Udda tidningsrubriker
Torrfoder Emptytor maj 24, 2012 9:46 pm av bizmo

Forum
Facebook
Dela

 

 Torrfoder

Gå ner 
5 posters
FörfattareMeddelande
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Torrfoder Empty
InläggRubrik: Torrfoder   Torrfoder Emptyons jul 15, 2009 10:55 pm

Jag funderar lite på kattens foder... vad ger ni för mat till era katter? Jag ger Mjau tetra 2 ggr/dag och Advance torrfoder på kvällen, men är nu inne i en övergång till Eukanuba. Jag tänkte byta foder för att Eukanuba har bättre näringsvärden och innehåller mindre tillsatser än Advance. Det är nu andra gången jag försöker att byta till Eukanuba, men med samma resultat... nämligen att katten blir alldeles mjällig i pälsen. Vad beror det på? Försvinner det med tiden, eller är det bestående? Mår olika katter bra av olika foder? Kanske man ska hålla fast vid det som ser ut att göra katten välmående eller? Hur tänker ni med foder?
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Torrfoder Empty
InläggRubrik: Torrfoder   Torrfoder Emptytor jul 16, 2009 12:32 am

Då jag har jourkatter och det händer titt som tätt att jag får torrfoder utöver det
jag handlar själv. Så jag tar helt enkelt och blandar allt.
Torrfodret som blandas är mestadels Hills, RoyalCanin, Iams, Nutro (Choise) m fl.
..ett annat också men kommer inte ihåg namnet.

Anne
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
leevan




Antal inlägg : 16
Join date : 09-05-29

Torrfoder Empty
InläggRubrik: Sv: Torrfoder   Torrfoder Emptytor jul 16, 2009 11:52 am

Mina katter blir också alldeles mjälliga i pälsen av eukanuba tyvärr. I o m att det torrfodret är det som har högst andel kött i sig så hade jag önskat att de mådde bra av detta foder också! Men jag tror att om man använder ett bra torrfoder (inte de från mataffären) och man ser att de mår bra av det , inte behöver byta foder!
Det är lika individuellt med mat för katter som för människor!
Till överst på sidan Gå ner
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Torrfoder Empty
InläggRubrik: Sv: Torrfoder   Torrfoder Emptytor jul 16, 2009 5:56 pm

Idag lämnade jag tillbaka den stora säcken Eukanuba, som jag tyvärr hade köpt i grannstaden (8 mil extra).

Skönt att höra att andra resonerar som än annan... tror också att man får gå lite på hur katten verkar må. Nu har han kräkts och blivit jätte mjällig i pälsen. Dags att jag låter honom vara och ge det som fungerar. Ger ju ett foder från djuraffären, som han verkar må bra av.
Till överst på sidan Gå ner
leevan




Antal inlägg : 16
Join date : 09-05-29

Torrfoder Empty
InläggRubrik: Sv: Torrfoder   Torrfoder Emptytor jul 16, 2009 6:12 pm

Jo, det flesta torrfodren som säljs i djurbutiker har ju balanserat upp så katten ska må bra av det. (Fast det finns ju inget torrfoder som innehåller så mycket köttproteiner som en katt ska ha.) Ingen blötmat heller för den delen.
Utan då får man nog BARF:a, vilket jag tycker verkar krångligt.. Svårt att balansera upp det. Förr så använde vi Nutro kattfoder men de har slutat så vi har nu purina pro plan och royal canin vilka våra små busar älskar och mår bra på.

Hoppas att han mår bättre om någon vecka när han får den mat han vill ha!!!


Helena
Till överst på sidan Gå ner
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Torrfoder Empty
InläggRubrik: Sv: Torrfoder   Torrfoder Emptytor jul 16, 2009 7:42 pm

Tack för din omtanke! Tror att allt beror på en kombination av maten och hår, så idag köpte jag en furminator... så nu hoppas jag verkligen att han inte kräks på ett tag. Den gamla vanliga maten och mindre lös päls, det känns som en god möjlighet i alla fall...

Tycker också att BARF känns krångligt... och kladdigt för en vegetarian;) Inget för mig just nu i alla fall!

//Jenny
Till överst på sidan Gå ner
leevan




Antal inlägg : 16
Join date : 09-05-29

Torrfoder Empty
InläggRubrik: Sv: Torrfoder   Torrfoder Emptytor jul 16, 2009 8:16 pm

Furminatorn är det bästa jag köpt på länge!
Speciellt på vår korthåriga kisse!
Till överst på sidan Gå ner
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Torrfoder Empty
InläggRubrik: Sv: Torrfoder   Torrfoder Emptylör jul 18, 2009 6:44 pm

leevan skrev:
Furminatorn är det bästa jag köpt på länge!
Speciellt på vår korthåriga kisse!

Jag är jätte nöjd med den! Fungerade bra även på en lång hårig kisse, men kanske att man ska dra igenom den en gång till... kanske gör det imorgon, nu ska vi vila efter ett intensivt dygn hos goda vänner. Vi är helt slut, för att inte tala om katten... han fick springa och jaga sin bror och far. Nu ligger han helt däckad! Inte lätt att ha semester och ligga på topp Laughing
Till överst på sidan Gå ner
Buset

Buset


Antal inlägg : 7
Join date : 09-05-30
Age : 76
Ort : Huddinge

Torrfoder Empty
InläggRubrik: Sv: Torrfoder   Torrfoder Emptymån jul 20, 2009 9:49 am

Jag har många katter att utfodra,så jag har sökt länge efter ett torrfoder som uppskattas av samtliga katter. Helanas syster, Madde, rekommenderade Purina Pro Plan. Succen var total. Ganska dyrt foder, så jag letade efter alternativ. Hittade ett foder som heter Brit Mica. Katterna stod på kö för att äta det nya fodret, men det var bara nyhetens behag. Så åter till Purina Pro Plan med lite inblandning av Brit Mica. En liten kuriosa är att även skatorna föredrar Purina Pro Plan. Kanske ska testa Furminatorn också? Var kan man köpa detta och vad kostar det?
Till överst på sidan Gå ner
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Torrfoder Empty
InläggRubrik: Sv: Torrfoder   Torrfoder Emptymån jul 20, 2009 11:31 am

Det är jätte svårt att hitta bra foder, som katten/katterna dessutom ska må bra av. Jag hittade furminatorn i en djuraffär, men det är ett fåtal som har den. Så här ser den ut... http://www.swecat.com/furminator-small-bla-katt---liten-hund- jag gav 399:- och hoppas att den fungerar länge...[url]
Till överst på sidan Gå ner
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Torrfoder Empty
InläggRubrik: Sv: Torrfoder   Torrfoder Emptyfre aug 28, 2009 1:55 pm

Jag ger min katt i huvudsak burkmat och tetra,kör med Purina torrfoder men några kilon vara i månader här,dessutom får Helge rå köttfärs och kattonfisk,ibland någon räka eller lite kalkonskinka.Helge är 8 år nu och är frisk som en nötkärna och har aldrig haft problem med urinsten tex.
Till överst på sidan Gå ner
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Torrfoder Empty
InläggRubrik: Sv: Torrfoder   Torrfoder Emptyfre aug 28, 2009 8:44 pm

Kattonfisk, finns det? Nu ger jag Mjau tetra (nötfärsen) och Advance torrfoder, det fungerar bra och katten verkar må jättebra. Hans päls har blivit mjällfri och glansen är tillbaka. Ibland får Bizmo köttfärs, kyckling och fisk... men han är ganska kräsen, så det brukar inte bli så mycket.
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Torrfoder Empty
InläggRubrik: Torrfoder   Torrfoder Emptylör aug 29, 2009 1:04 am

bizmo skrev:
Kattonfisk, finns det? Nu ger jag Mjau tetra (nötfärsen) och Advance torrfoder, det fungerar bra och katten verkar må jättebra. Hans päls har blivit mjällfri och glansen är tillbaka. Ibland får Bizmo köttfärs, kyckling och fisk... men han är ganska kräsen, så det brukar inte bli så mycket.

Kan det vara Havets läckerheter som avses? I dom burkarna är det antingen
tonfisk eller sardiner. Jag köper hellre vanlig tonfisk för människor...
men ger ytterst sällan fisk överhuvudtaget..föredrar att ge katterna fågel Smile
(kalkon, kyckling gås)
Känns mer naturligt för dom Wink än fisk.

Anne
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Torrfoder Empty
InläggRubrik: Sv: Torrfoder   Torrfoder Emptylör aug 29, 2009 2:58 am

Nej nej !det finns kattonfisk på Willys !Willys egna och 5- 6 kronor burken ,Willys egna kallas nog Tonfiskblandning kostar något vid 4 kronor ungefär.beror ju på vad man bor ! What a Face
Till överst på sidan Gå ner
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Torrfoder Empty
InläggRubrik: Sv: Torrfoder   Torrfoder Emptylör aug 29, 2009 3:00 am

Hälften av det jag skrev bara försvann ????Finns en tonfisk på Willys som heter "Kattuna"fem sex kronor burken
Till överst på sidan Gå ner
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Torrfoder Empty
InläggRubrik: Sv: Torrfoder   Torrfoder Emptylör aug 29, 2009 3:03 am

Jag är ju så lkallat "troende "och anser att katter ska i huvudsak ha blötfoder eftersom det är det som är naturligt för kattdjur !hundar med före den delen Smile
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Torrfoder Empty
InläggRubrik: Torrfoder   Torrfoder Emptylör aug 29, 2009 6:41 am

Maria.W skrev:
Hälften av det jag skrev bara försvann ????Finns en tonfisk på Willys som heter "Kattuna"fem sex kronor burken

Vet att det har hänt tidigare att inlägg försvunnit...vet inte vad det beror på.
Men ibland kan det hjälpa med att först välja att förhandstitta på inlägget och sen välja skicka. För några veckor sedan försvann hela inlägg Sad
Testade då med att välja förhandsgranska och dröja en stund innan jag skickade iväg det, då fungerade det.
Sen nästkommande dagar fungerar det utmärkt igen!!
Anne
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Torrfoder Empty
InläggRubrik: Sv: Torrfoder   Torrfoder Emptylör aug 29, 2009 9:53 am

Lite tråkigt när texten försvinner... Jag är lite inne på ditt spår, att fisk kanske inte är det allra bästa för katten. Men ibland serverar jag fisk, då vi äter det... fast det är inte alltid som han äter det. Igår kväll fick han smaka lax, men smakade det inte ens. Jag tycker att torrfoder och blötmat fungerar bra, katten gillar båda delarna. Men det konstiga är att katten bara vill ha en smak... köper Mjau tetra och det är bara nötfärs som duger, annars lämnar han det orört och går där ifrån. Själv tänker man att det måste bli lite enformig med samma mat varje dag, men så tänker kanske inte en katt... Wink
Till överst på sidan Gå ner
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Torrfoder Empty
InläggRubrik: Sv: Torrfoder   Torrfoder Emptysön aug 30, 2009 8:47 pm

Helge här gillar variation på käket :)man ska visst helst ge kattonfisk den är nyttigare och bättre för katten än människotonfisk,kattonfisken innerhåller renset också och är inte saltad.Fast i ärlighetens namn så får Helge lite vanlig tonfisk av mig när jag tar mig en macka,han är tokig i tonfisk Smile
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Torrfoder Empty
InläggRubrik: Sv: Torrfoder   Torrfoder Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Torrfoder
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Torrfoder igen

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
kattens blandade forum :: Kattsnack :: Allmänna funderingar om katter-
Hoppa till: