kattens blandade forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


Forum om katter och givetsvis även om andra djur
 
HemLatest imagesBli medlemLogga in
Senaste ämnen
» Helge och vår Aoutomover ;)
Kalla Fakta tv 4 om veterinärvården Emptylör nov 07, 2015 3:19 pm av bizmo

» NU har jag beställt Kycklingar
Kalla Fakta tv 4 om veterinärvården Emptylör nov 07, 2015 3:17 pm av bizmo

» Bizmo
Kalla Fakta tv 4 om veterinärvården Emptylör nov 07, 2015 3:35 am av Maria.W

» Kattlådan
Kalla Fakta tv 4 om veterinärvården Emptymån nov 05, 2012 8:40 am av bizmo

» Amanda Todd
Kalla Fakta tv 4 om veterinärvården Emptylör nov 03, 2012 12:13 am av texas

» lärarlöner
Kalla Fakta tv 4 om veterinärvården Emptysön sep 02, 2012 10:27 am av bizmo

» Tovig katt
Kalla Fakta tv 4 om veterinärvården Emptylör jul 07, 2012 2:26 am av Admin

» Vatten
Kalla Fakta tv 4 om veterinärvården Emptytor maj 24, 2012 11:15 pm av texas

» Udda tidningsrubriker
Kalla Fakta tv 4 om veterinärvården Emptytor maj 24, 2012 9:46 pm av bizmo

Forum
Facebook
Dela

 

 Kalla Fakta tv 4 om veterinärvården

Gå ner 
2 posters
FörfattareMeddelande
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Kalla Fakta tv 4 om veterinärvården Empty
InläggRubrik: Kalla Fakta tv 4 om veterinärvården   Kalla Fakta tv 4 om veterinärvården Emptyfre mar 18, 2011 12:27 am

Någon som tittade på Kalla Fakta tv 4 i kväll intressant tycker jag !frågan var väl :hur långt är vi beredda att gå i kostnader för våra djur och är det rimligt att försöka hålla liv i en hund eller katt som är döende av ålder,ska vi amputera hej vilt ska vi ta löskatternas njurar och transplantera dom i våra egna katter?För min egen del så är gränsen nåd för länge sedan när det gäller djursjukvården och vad de lägger ner pengar på.Själv skulle jag inte amputera ett enda ben på Helge eller förlänga hans lidande genom en massa idiotiska ingrepp och behandlingar,är ens djur så dåligt är det dax att säga adjö till dom och låta dom slippa plågas av en massa galna ingrepp och behandlingar operationer mm.Vi måste innse att de är djur inte små människor.
Vad tycker ni ?

Mvh Maria.W
Till överst på sidan Gå ner
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Kalla Fakta tv 4 om veterinärvården Empty
InläggRubrik: Sv: Kalla Fakta tv 4 om veterinärvården   Kalla Fakta tv 4 om veterinärvården Emptylör mar 19, 2011 11:55 am

Skulle ha sett det, men missade... kanske går i repris. Men jag är inne på ditt spår, även fast den dagen kommer att vara så otroligt jobbig. Man får njuta av varandra så länge man har varandra, och inte ska djuren lida... hade varit intressant att se, var det bara ett program?
Till överst på sidan Gå ner
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Kalla Fakta tv 4 om veterinärvården Empty
InläggRubrik: Sv: Kalla Fakta tv 4 om veterinärvården   Kalla Fakta tv 4 om veterinärvården Emptylör mar 19, 2011 1:01 pm

Finns på tv4play
http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/kalla_fakta?title=kalla_fakta_del_2&videoid=1444458

Nu känner jag att jag har lite mera kött på benen... jag tvekar lite, kan ändå förstå djurets ägare. Men att lägga 85 000:- för att amputera ett ben på en hund, det tycker jag är mycket pengar. Hunden klarar ju faktiskt att röra sig riktigt bra med det, men samtidigt var den hunden väldigt gammal... man måste ta hänsyn till djurets ålder också. Svårt beslut, tvekar lite med mina åsikter där. Hur tänker ni?

Det där med njurarna... att ta från en frisk herrelös katt till en sjuk katt med ägare, känns helt fel. Varför inte hjälpa den herrelösa katten till ett gott liv istället??

Hundar med rullstol, känns också jättefel för mig. Men de rörde sig ju jätte fint, förvånansvärt nog. Men när de inte kan röra på benen och sköta sin avföring, nej tack. Då känns det fel för mig.

Katten med tumör under tungan?? Jag hade också tagit bort den, sen väntat på besked... elakartad eller ej. Därefter fatta beslut... fick man inte veta hur det gick för dem??

Irriterade mig lite på utlåtande som en veterinär gjorde... "en vanlig bondkatt". Det spelar väl ingen roll vad det är för katt, det är någons katt. Och katt som katt!!

Det är lite mina tankar, hur tänker ni?? Skiljer sig era tankar från mina? Kanske ni kan få mig att tänka om... Det var ett väldigt bra inslag, man blir berörd.
Till överst på sidan Gå ner
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Kalla Fakta tv 4 om veterinärvården Empty
InläggRubrik: Sv: Kalla Fakta tv 4 om veterinärvården   Kalla Fakta tv 4 om veterinärvården Emptylör mar 19, 2011 11:22 pm

Enligt forskning på hög nivå så är våra så kallat "bondkatter huskatter" dom friskaste av alla katter och deras DNA är väldigt viktigt för kommande kattgenerationer det DNA:et är inte sönderavlat av människan,huskatter bär på det uråldriga dna:et från flera tusen år tillbaks.
Hade Helge fått en tumör i munnen så hade vi velat ha ett muntligt utlåtande om det är någon ide att operare hur mycket han får lida osv,många veterinärer ser direkt vad det är för slags tumör,ett djur som får cancer är ju heller inte som det ska va,men cancer är vanligare bland sönderavlade raser både när det gäller katter och hundar,ganska ovanligt med canser på huskatter faktiskt enligt det tv programet jag såg på TV4 fakta.
Till överst på sidan Gå ner
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Kalla Fakta tv 4 om veterinärvården Empty
InläggRubrik: Sv: Kalla Fakta tv 4 om veterinärvården   Kalla Fakta tv 4 om veterinärvården Emptylör mar 19, 2011 11:33 pm

Det låter mycket troligt, för vissa arter är ju verkligen sönderavlade... vad är skillnaden på huskatt och bondkatt? Är vår katt husis? Eller lägis kanske...

Självklart måste man noga överväga kattens lidande och lyssna på professionella veterinärer, och tänka sunt.
Till överst på sidan Gå ner
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Kalla Fakta tv 4 om veterinärvården Empty
InläggRubrik: Sv: Kalla Fakta tv 4 om veterinärvården   Kalla Fakta tv 4 om veterinärvården Emptysön mar 20, 2011 12:23 am

Huskatt=bondkatt samma sak .Alla veterinärer är inte "kloka"en del är ute efter att tjäna pengar och föreslå alla behandlingar som man kan tänka sig för att fi in försäkringspengar bla,sen finns det dom här hederliga landsortsveterinärerna som är jordnära som säge rent ut vad som gäller att tex det här kan vi hålla på och behandla hur länge som helst men kommer inte att hjälpa i längden.Hatar att de ska behandla djur som de vore människor som är tänkande varelse med samma inteligens som vi så är det ju inte,att lägga ner 85 tusen på en gammal hund och kapa benet på den är i mitt tycke ingen frisk handling,stympade djur är inte min grej,enligt vildmarkens djurlag skulle inte en sådan hund överleva en dag .
Till överst på sidan Gå ner
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Kalla Fakta tv 4 om veterinärvården Empty
InläggRubrik: Sv: Kalla Fakta tv 4 om veterinärvården   Kalla Fakta tv 4 om veterinärvården Emptysön mar 20, 2011 12:29 am

Huskatt=bondkatt samma sak .Alla veterinärer är inte "kloka"en del är ute efter att tjäna pengar och föreslå alla behandlingar som man kan tänka sig för att fi in försäkringspengar bla,sen finns det dom här hederliga landsortsveterinärerna som är jordnära som säge rent ut vad som gäller att tex det här kan vi hålla på och behandla hur länge som helst men kommer inte att hjälpa i längden.Hatar att de ska behandla djur som de vore människor som är tänkande varelse med samma inteligens som vi så är det ju inte,att lägga ner 85 tusen på en gammal hund och kapa benet på den är i mitt tycke ingen frisk handling,stympade djur är inte min grej,enligt vildmarkens djurlag skulle inte en sådan hund överleva en dag .
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Kalla Fakta tv 4 om veterinärvården Empty
InläggRubrik: Sv: Kalla Fakta tv 4 om veterinärvården   Kalla Fakta tv 4 om veterinärvården Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Kalla Fakta tv 4 om veterinärvården
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
kattens blandade forum :: Kattsnack :: Allmänna funderingar om katter-
Hoppa till: