kattens blandade forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


Forum om katter och givetsvis även om andra djur
 
HemLatest imagesBli medlemLogga in
Senaste ämnen
» Helge och vår Aoutomover ;)
Fri katt - våra definationer :) Emptylör nov 07, 2015 3:19 pm av bizmo

» NU har jag beställt Kycklingar
Fri katt - våra definationer :) Emptylör nov 07, 2015 3:17 pm av bizmo

» Bizmo
Fri katt - våra definationer :) Emptylör nov 07, 2015 3:35 am av Maria.W

» Kattlådan
Fri katt - våra definationer :) Emptymån nov 05, 2012 8:40 am av bizmo

» Amanda Todd
Fri katt - våra definationer :) Emptylör nov 03, 2012 12:13 am av texas

» lärarlöner
Fri katt - våra definationer :) Emptysön sep 02, 2012 10:27 am av bizmo

» Tovig katt
Fri katt - våra definationer :) Emptylör jul 07, 2012 2:26 am av Admin

» Vatten
Fri katt - våra definationer :) Emptytor maj 24, 2012 11:15 pm av texas

» Udda tidningsrubriker
Fri katt - våra definationer :) Emptytor maj 24, 2012 9:46 pm av bizmo

Forum
Facebook
Dela

 

 Fri katt - våra definationer :)

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Fri katt - våra definationer :) Empty
InläggRubrik: Fri katt - våra definationer :)   Fri katt - våra definationer :) Emptytor feb 03, 2011 7:24 pm

Vore intressant att se hur vi uppfattar de orden.
Lätt att det kan bli missuppfattningar då vi ser ordens innebörd olika.

För min del ser jag "fria katter" som de katter jag har fångat in.
Dvs katter som antingen är födda ute i det fria eller som människor
lämnat av i det fria istället för att omplacera eller låta somna in.

Tankar kommer på "Född fri, Lejonet Elsa" om någo kommer ihåg Wink
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Fri katt - våra definationer :) Empty
InläggRubrik: Sv: Fri katt - våra definationer :)   Fri katt - våra definationer :) Emptyfre feb 04, 2011 1:56 am

Född fri för mig är när ett djur får leva i sitt rätta element utan att vara instängd eller leva i en situation som påtvingats dom av människan eller infösta i situationer som inte är naturliga för ett djur tex att leva instängda utan att få leva ut sina instinkter i naturen där de kommer ifrån.
Jag kommer i håg "Född fri" men så fort människor lägger sina ascpekter på ett djur under människans godtycke så tappar djuret sin rätt att vara född fri.
Bra knepig fråga Anne !
Alla djur ska ha rätt att vistas ute i sitt rätta element.
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Fri katt - våra definationer :) Empty
InläggRubrik: Sv: Fri katt - våra definationer :)   Fri katt - våra definationer :) Emptylör feb 05, 2011 1:34 am

Hur ska använda ordet fri här inne gällande katter?
För att det inte ska uppstå missuppfattningar Wink

Fri, ser jag människor som inte är beroende av andra för att klara sig själv, dvs behöver inget jobb el bidrag för sin överlevnad mm.

Ett djur som är fri anser jag är våra vilda djur typ älg , duvor, rävar etc för de har inget behov av människor, är inte beroende av människor för sin överlevnad. Tamkatterna kom till människan för tusentals år sedan och har sedan dess i de flesta fall varit beroende av människan för sin överlevnad och då ser inte jag katten som ett djur som är "fri".

"Alla djur ska ha rätt att vistas ute i sitt rätta element"
Instämmer delvis med ovanstående Wink
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Fri katt - våra definationer :) Empty
InläggRubrik: Sv: Fri katt - våra definationer :)   Fri katt - våra definationer :) Emptylör feb 05, 2011 2:18 am

Jo men Anne vi vill ju ha både hönor grisar och kor att gå ute fritt varför ska då katter hållas instängda ?Jag tycker att vi påtvingar våra djur våra åsikter på många plan det är ju inte precis så att vi frågar dom vad de tycker eller vill ;)vi bestämer över dom vad och vad de inte får.Helge här är nu snart 11 år och är i toppform fast han försvinner 5 dagar Embarassed fast han bara var hundra meter hemifrån Very Happy får fortfarande spydiga komentarer från min man typ "rädda Helge sos" Razz
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Fri katt - våra definationer :) Empty
InläggRubrik: Sv: Fri katt - våra definationer :)   Fri katt - våra definationer :) Emptylör feb 05, 2011 3:01 am

Javisst vill vi ha kor och hönor som går fritt, deras frihet består i ett begränsat utrymme.
Det är staket el stängsel för att korna inte ska komma ut på vägar el lösa i skogen samt hönsen är också inom ett begränsat område, likaså med grisar och hästar. Dessa är djur är inte heller "fria" som jag ser det.
Dessa djur är beroende av människor för sin överlevnad samt att de har i de flesta fall
också behov av att komma in i hönshis, stall mm. Deras frihet är begränsad så de är inte heller "fria" ur min synpunkt. Om katten skulle ha samma frihet som dessa andra djur så gäller det att näta in ett område på tomten, alltså ett begränsat område.

De vilda djuren har inget begränsat område utan kan ta sig överallt om de så vill och det
gäller även de utefödda katterna. Men skillnaden här är att de vilda djuren som varg, älg m fl klarar sig utan människans inblandning men det gör inte katten i längden.

De djur som klarar sig utan människans inblandning dvs ick beroende av människan som ger utfodring, vatten, omvårdnad etc ser jag som fria.
De andra är tamdjur ,beroende av människan och som har tillgång till utevistelse
men det får inte mig att se dessa djur som fria. Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Fri katt - våra definationer :) Empty
InläggRubrik: Fri katt - våra definationer :)   Fri katt - våra definationer :) Emptylör feb 05, 2011 6:06 am

Jag ser alltså fria djur som ägarlösa djur, utan någon bindning till människor.

Och du Maria ser dem som har tillgång till utevistelse som fria Wink

Katt med fri tillgång till utevistelse =
en katt som har ett hem men kan komma och gå när den vill
på egna villkor.
Så som jag förmodar att Helge har det Smile

Anne
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Fri katt - våra definationer :) Empty
InläggRubrik: Sv: Fri katt - våra definationer :)   Fri katt - våra definationer :) Emptylör feb 05, 2011 9:41 pm

Jag tänker såsom du Anne... men jag ser inte en hemlös utelevande katt som fri heller, för jag anser att katter ska ha ägare för att må bra. Tamdjur bör ha ägare.
Till överst på sidan Gå ner
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Fri katt - våra definationer :) Empty
InläggRubrik: Sv: Fri katt - våra definationer :)   Fri katt - våra definationer :) Emptysön feb 06, 2011 2:20 am

Helt rätt tolkat Anne :)men förklara för mig då varför vi annser att Kor grisar och höns ska få gå ute frítt men inte katter ?
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Fri katt - våra definationer :) Empty
InläggRubrik: Fri katt - våra definationer :)   Fri katt - våra definationer :) Emptysön feb 06, 2011 3:07 am

Maria.W skrev:
Helt rätt tolkat Anne :)men förklara för mig då varför vi annser att Kor grisar och höns ska få gå ute frítt men inte katter ?

Kor, griar och höns går inte fritt ute.
De har staket eller stängsel som håller dem innanför så att de inte kan komma längre.
Så fast de inte är inomhus hela tiden så är deras utrymme likväl begränsat.
Vet en bonde som var förbannad på björnar som ryckte upp elstängslet han hade för att skydda
sin tamboskap .
Hur måna kor skulle han haft om hans kor fått gått "fritt"?

Hade de gått "fritt ute" så hade många blivit överkörda el tagna av rovdjur.

Jag köper ägg från höns som har tillgång till utevistelse.

Bizmo, Många är tyvärr de människor som anser att katterna ska återfå "sin frihet",
och därmed lämnar av dem i skogen. En del människor vi träffat på då vi har varit
ute på kattärenden menar att katterna ska leva "fria" där ute, utan ett hem.
Likväl har du människor som tycker om katter, kastrerar dem för att sedan släppa
ut dom igen så de återfår "friheten".

Därför valde jag att skriva att dessa katter som saknar hem lever fria.

Jag har nog en sådan kattkille här hemma, dumpad i ett friluftsområde.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
texas

texas


Antal inlägg : 117
Join date : 09-08-23

Fri katt - våra definationer :) Empty
InläggRubrik: Sv: Fri katt - våra definationer :)   Fri katt - våra definationer :) Emptymån feb 07, 2011 9:00 pm

Ingen är ju egentligen fri vi har ju alla begränsningar i vår rörelsefrihet, jag kan avundas innekattens frihet jämfört med min egen.
Världen är otroligt trång och restrektiv det verkar finnas regler för varje steg jag tar, även vilda djur föser man undan till reservat.
Eller som den gamla sången säger, frihet är bara ett annat ord för att det finns inget mer att förlora.
Till överst på sidan Gå ner
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Fri katt - våra definationer :) Empty
InläggRubrik: Sv: Fri katt - våra definationer :)   Fri katt - våra definationer :) Emptymån feb 07, 2011 11:44 pm

Katten har ett kravlöst liv... det ser rätt skönt att mjölktrampa på en pläd o att springa så dörrmattan hamnar i ett hörn o pallen flyttar sig nån halvmeter. För vem bestämmer vad frihet är? Och som diskussionen varit, vad är frihet?
Till överst på sidan Gå ner
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Fri katt - våra definationer :) Empty
InläggRubrik: Sv: Fri katt - våra definationer :)   Fri katt - våra definationer :) Emptyons feb 09, 2011 2:35 am

Frihet är att få leva ett naturligt liv för arten tex då katten,få inte djur leva i frihet så tappar dom ju bort sitt naturliga betende till sist.
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Fri katt - våra definationer :) Empty
InläggRubrik: Sv: Fri katt - våra definationer :)   Fri katt - våra definationer :) Emptysön feb 13, 2011 12:17 pm

Tappar sitt naturliga beteende!!
Min första katt Misse, fick vara ute och inne, hon fick gå ut när jag var hemma.
Hon blev rädd för en död skata där ute!!
Hennes barnbarn fick gå ut på samma sätt, den ena av barnbarnen blev rädd för en
skadad björktrast som låg i buskarna!!!!
Det andra barnbarnet fångade mestadels löv och daggmaskar men det hände vid ett tillfälle att hon kom in med en plastdocka på 10 cm som legat i jorden ett tag!
Dessa katter uppvuxna med att kunna gå ut och in men kunde inte eller fattade inte att de kunde ta fåglar.

Dessa katter har haft tillgång att komma ut men deras beteende visar att de skulle aldrig klara av att leva ute, deras "naturliga" beteende lämpade sig bäst att vara innekatter sas.

De flesta katter som är ute mer än inne förbrukar sin energi ute, katter som lever mestadels inne förbrukar sin energi genom att leka, därav klättrar och hoppar de, tar allt för leksaker Smile
Ute förbrukar katten sin energi genom att gå, hålla koll på omgivning så att inga andra katter kommer nära, nyfikna som de är går de in och under det mesta som inte alltid är bra men sen när de kommer hem är de inte mycket för bus utan äter och förhoppningsvis kelar.

Kompisen som avled, hans katter fick gå ut, men när det var mycket snö eller kallt så höll sig katterna mer inne och då lekte dom inte annars.

En katt som inte sitter i bur är en fri katt. Själv anser jag att katter som sitter i burar i ett katthem inte är fria katter. En bur i de formaten kan inte jämföras med ett hem, dvs en lägenhet/villa etc. I en bur i ett katthem är deras rörelsefrihet verkligen begränsad, där kan man säga att de är frihetsberövade.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
texas

texas


Antal inlägg : 117
Join date : 09-08-23

Fri katt - våra definationer :) Empty
InläggRubrik: Sv: Fri katt - våra definationer :)   Fri katt - våra definationer :) Emptysön feb 13, 2011 12:41 pm

finns det även rådjur som föds till att vara inne rådjur eller har de förlorat sitt naturliga beteende, ha ha.
Förlåt men det är väl ändå ett genetiskt arv hos våra katter som styr. om katten föds inne och växer upp i den miljön så vet den inget om någon annan värld.
När den då släpps ut så blir det en skrämmande upplevelse, men att födas med en räddsla för naturen måste vara en dysfunktion.
Kattmamman lär ju förståss katten att jaga men enligt mina upplevelser så är jaktinstinkten nedärvd.
sunny
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Fri katt - våra definationer :) Empty
InläggRubrik: Sv: Fri katt - våra definationer :)   Fri katt - våra definationer :) Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Fri katt - våra definationer :)
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» våra katter härstamar i från !
» Tv-katt
» Grannens katt
» Katt på tak
» Påkörd katt

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
kattens blandade forum :: Kattsnack :: Allmänna funderingar om katter-
Hoppa till: