kattens blandade forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


Forum om katter och givetsvis även om andra djur
 
HemLatest imagesBli medlemLogga in
Senaste ämnen
» Helge och vår Aoutomover ;)
Innekatt, utekatt eller både och Emptylör nov 07, 2015 3:19 pm av bizmo

» NU har jag beställt Kycklingar
Innekatt, utekatt eller både och Emptylör nov 07, 2015 3:17 pm av bizmo

» Bizmo
Innekatt, utekatt eller både och Emptylör nov 07, 2015 3:35 am av Maria.W

» Kattlådan
Innekatt, utekatt eller både och Emptymån nov 05, 2012 8:40 am av bizmo

» Amanda Todd
Innekatt, utekatt eller både och Emptylör nov 03, 2012 12:13 am av texas

» lärarlöner
Innekatt, utekatt eller både och Emptysön sep 02, 2012 10:27 am av bizmo

» Tovig katt
Innekatt, utekatt eller både och Emptylör jul 07, 2012 2:26 am av Admin

» Vatten
Innekatt, utekatt eller både och Emptytor maj 24, 2012 11:15 pm av texas

» Udda tidningsrubriker
Innekatt, utekatt eller både och Emptytor maj 24, 2012 9:46 pm av bizmo

Forum
Facebook
Dela

 

 Innekatt, utekatt eller både och

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
texas

texas


Antal inlägg : 117
Join date : 09-08-23

Innekatt, utekatt eller både och Empty
InläggRubrik: Sv: Innekatt, utekatt eller både och   Innekatt, utekatt eller både och Emptyons jan 26, 2011 9:17 pm

Jo nu ser jag det inte som en rasfråga i en miniundersökning, jag har innekatter men är vissa av mina katter har fått vara ute på landet.
När man kommer till landet så blir det ofta mer laglöst, då stadsbor som gett sina barn nya leksaker. som tillexempel pilbågar, luftgevär mm
Lekarna blir ofta tråkiga utan rörliga mål, även ungdomar från lansbygden har detta beteende.
Så har vi inte generaliserat.
Ett sätt att få polisen att reagera på dessa brott är att peka på att i stort sett alla massmördare har börjat med att tortera djur, det är så en psykopat börjar med att pröva sig fram.
Till överst på sidan Gå ner
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Innekatt, utekatt eller både och Empty
InläggRubrik: Sv: Innekatt, utekatt eller både och   Innekatt, utekatt eller både och Emptysön jan 30, 2011 12:34 am

Anne-58 skrev:
/.../
Varför skulle en innekatt ha tråkigt? Det beror ju helt på hur man ordnar det i hemmet för katten och om man själv aktiverar katten/katterna/.../

Svarar bara lite kort... måste passa på att sova när liten sover Wink Hur kan/bör man aktivera en innekatt? Vissa dagar kan jag känna att det är svårt att hinna ge tillräckligt. Och vissa dagar sitter min älskade katt och krafsar på ytterdörren, då gör det ont i mitt hjärta. Går jag ut med honom i lina, skriker han vid dörren o krafsar ännu mer. Nu krafsar han väl nån gång i veckan.

Visst finns det gott om faror och som ägare måste man resonera sunt, vad är lämpligt för katten. Om det var fara att släppa ut, inte skulle man göra det. Alla verkar inte tänka sunt, till kattens nackdel.

Men ni med innekatter, känner ni aldrig dåligt samvete?? Är det bara jag som gör det, vissa dagar mer än andra...
Till överst på sidan Gå ner
texas

texas


Antal inlägg : 117
Join date : 09-08-23

Innekatt, utekatt eller både och Empty
InläggRubrik: Sv: Innekatt, utekatt eller både och   Innekatt, utekatt eller både och Emptysön jan 30, 2011 1:39 am

Hej jag nu har visserligen två katter som roar varandra men de leker med mig och sina saker, på sommaren går de ut i sele
Dom mår bra och gnäller när dom tycker det är dax att gå ut, katter anpassar sig snabbt till klimatet och vill inte ut på vintern och vid regn.
De är faktiskt bortskämda och det busas en hel del på natten, det är jobbigare med en katt som är van att vara ute.
Nu väntar vi alla på sommaren.

flower
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Innekatt, utekatt eller både och Empty
InläggRubrik: Innekatt, utekatt eller både och   Innekatt, utekatt eller både och Emptysön jan 30, 2011 6:15 pm

Maria.W skrev:
katter ska inte hållas instängda i lägenheter enligt min åsikt. Crying or Very sad

Här Maria, får du fundera lite och istället se ur ett vidare perspektiv, dvs varje katts perspektiv.
Jag har av egen erfarenhet fått ta del av många, många katter under årens lopp som
INTE VILL gå ut, de blir rädda av att ex drag från ytterdörr, de kan kela och gosa men
då de känner luft utifrån så blir de rädda.
Ska man tvinga dessa katter att gå ut mot deras vilja Question
Min erfarenhet säger att alla katter inte är lika och därför ska inte alla katter ska gå ut.
En utefödd katt som kommit in ska inte ut för då finns risken att de försvinner för alltid,
Maria.W skrev:
men katter ska vara fria enligt min åsikt.
men det är nog inte vad du avser med ovanstående citat.

Med tanke på vad din reaktion gällande Helge när han var borta så uppfattar
inte jag riktigt att du menar helt det du skriver i citatet ovan.
Med "fri" så ser jag det att katten inte har ett hem och det menar inte du.
Det bevisade du genom din oro för Helge
Som jag skrev tidigare, en granne här förbrukar katt på katt för att hon verkar anse
att katterna ska gå ut, få se hur länge den tredje katten får leva innan den blir överkörd.
De tidigare har inte ens blivit 2 år, dessa "fria" katter. Den första blev visst lite över 1 år Sad
Tror inte att du tycker att detta förfarande är ok,
är övertygad om att du inte skulle göra samma sak.

De jourkatter jag har hemma är samtliga fd fria katter, numer instängda i lägenhet
där de får kärlek av varandra, värme, trygghet och mat samt uppmärksamhet från mig
och det busas, samt klättras i klätterställningar.
en har levt i ett friluftsområde, troligen lämnad där för att leva i frihet
En annan ska ha föreställt ha haft ett hem men var ute heltid dvs fri ,
var ute och letade mat, hade öronskabb.
2 andra födda fria .

Din åsikt om "fri katt" är en katt som ska ha möjlighet att kunna gå ut om katten vill
och om miljön är anpassad till detta för katten såsom du bor. Stämmer eller hur Question

Tyvärr så finns inte denna miljö tillgänglig för alla katter som finns i vårt land
och som tidigare nämnts så vill inte alla katter ut heller om de skulle få välja.

Vi måste utgå från vad varje katt vill och dess behov och inte dra generellt att alla
katter vill samma sak för det stämmer inte.

Nu blev det långt Embarassed
Katter som har hem och får gå ut ser jag inte som "fri katt" utan jag ser det som
en katt som har ett hem men med utegångsmöjligheter, som Helge har det Wink

Tänk så lätt ett ord som fri kan uppfattas olika scratch
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Innekatt, utekatt eller både och Empty
InläggRubrik: Sv: Innekatt, utekatt eller både och   Innekatt, utekatt eller både och Emptytis feb 01, 2011 4:41 pm

Har man börjat gå ut med en katt då vänjer man katten vid detta och när katten sen inte får gå ut så blir det kagomål.
Min första katt fick börja gå ut som kattunge, jag var med henne och intill hela tiden.
Hon fick inte gå ut varje dag, på sommaren när det var fint väder var vi ute. Hon fick sen gå ut själv när hon vuxit till sig men enbart då jag var hemma och kunde ha balkongdörren öppen. Hon var ute, men sprang in för att gå i lådan Smile Hon kom mer el mindre vart femte-tionde minut och kollade så jag var hemma och så ut igen Smile. Om hon fått gått ut varje dag under en vecka så kagade hon sen när hon inte fick det- ca 14 dagar med jam och krafsande.

Senare katter har jag vant vid att de inte får gå ut varje dag och det har fungerat utmärkt.
Dessa katter har bott som både in och utekatter men även som enbart innekatter och det har fungerat väl.

En tam katt som kommit ut och fått leva ute under miserabla förhållande vill inte ut igen, så dessa katter krafsar inte vid dörren. Inne är för dem mat, trygghet. Gäller nog många av de utefödda katterna också, där ute vet de aldrig när de får mat och den situationen vill de visst inte hamna i igen.

Att aktivera, du har en suverän lekkamrat till katten där hemma, inte just nu men framöver när den lilla kan springa Wink
Busa med katten, leka tittut, kasta /rulla bollar eller kvitton, jaga katten men då ska katten uppfatta att man busar med katten, man vill inte skrämma slag på katten Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Innekatt, utekatt eller både och Empty
InläggRubrik: Sv: Innekatt, utekatt eller både och   Innekatt, utekatt eller både och Emptyfre feb 04, 2011 2:25 am

Katter dessa goa djur :)när jag tänker katt Anne så bor man så att katten kan vara ute !jag skulle aldrig skaffa katt om jag bot mitt inne i ett samhälle eller i en stad i en lägenhet.Katter ska ha tillgång till uteliv eftersom det ligger i deras natur att få jaga klätra i träd ligga och dåsa i skuggan under ett träd att få smyga på byten osv.Jag vet att vår Helge är infångad i ett Industriområde i Norrahammar och det hade aldrig gått att stänga in honom men vi har alltid bot så att han har kunnat gå ut som han vill.Visst man får ta risken att de försvinner några dagar men det ligger ju faktiskt i kattens natur kastrerad eller inte,varken hundar eller katter har någon tidsuppfattning som vi så när Helge aviker och jag "bryter ihop "för han inte kommer hem så har ju inte han en aning om hur länge han varit borta;)vad jag borde lärt mig är att han ALLTID kommer hem han är nu 11 år jag har haft honom i nästan 11 år.
Katter som som du säger som inte vill gå ut ja då kanske de aldrig fått vara ute eller så är det något annat fel eller så har de upplevt ett så starkt trauma så de inte vågar gå ut,men jag tror att de flesta katter mår bäst av att få vara ute i sina naturliga element trots allt.
Konstigt ?de flesta kämpar för att kor grisar hönor får osv ska ha fri tillgång till att få vistas ute men katter kan man tydligen stänga in ?och nu även hundar ?Jag tror att vi sätter för mycket männsklig prägel på våra husdjur och tror att de trivs med det som vi trivs med.Har all respekt för katter som absolut inte vill ut men jag tror de är få ärligt talat Anne tro det är något som vi många gånger påtvingar dom efter som det passar oss.
ja du vet ju sedan innan min åsikt om instängda katter i hus och lägenheter. Neutral
Till överst på sidan Gå ner
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Innekatt, utekatt eller både och Empty
InläggRubrik: Sv: Innekatt, utekatt eller både och   Innekatt, utekatt eller både och Emptyfre feb 04, 2011 6:44 pm

Känner mig fortfarande kluven om innekatter... har man möjligheten tycker jag utevistelse är perfekt. Om katten far illa och inte har något annat alternativ än att vara inne o ha ett gott liv, så tycker jag att det är betydligt bättre för den. Jag hade ju som bekant inte tänkt skaffat katt, men katten fann ju mig... han levde instängd i en lägenhet med en ägare som inte hade tid för honom, så en fredag stod ägaren utanför vår dörr med katten. Vi skulle prova o Bizmo är kvar än... så jag vet att han har det bättre hos oss, då vi har tid och är hemma mycket. Men just nu när man har en liten, kan jag känna att han inte får den tiden som han förtjänar. Vi har blivit bättre nu och leker flera gånger om dagen... och liten älskar verkligen att se katten, underbart att se. Men om Bizmo inte hade kommit den där fredagen, så hade vi nog inte skaffat oss någon katt. Men det är nog som du skriver Anne, vet katten inget annat så... tyvärr smiter Bizmo ut ibland och då sitter han vid dörren o jamar/klöser. Han har även varit ute på lina o promenader, men då blir han som tokig vid dörren och skriker läääänge. Grannen längst ner har ute katt, förstår inte att de vågar. På framsidan av vårt hus går en stor väg med tung trafik. Och runtomkring finns ju vanliga vägar i en stad. Men katten fixar det av någon anledning, hoppar in genom fönstret och trappräcket. Ser ganska kul ut!!


Om man har en utekatt kan jag tycka att man ska ha vetskap om kastrering... det finns så många okastrerade katter som springer ute. En kompis katt är far till halva byn, nästan alla kattungarna blir svarta o långhåriga Wink Nu har de i alla fall kastrerat honom, han har nog avkommor så att det räcker till.
Till överst på sidan Gå ner
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Innekatt, utekatt eller både och Empty
InläggRubrik: Sv: Innekatt, utekatt eller både och   Innekatt, utekatt eller både och Emptyfre feb 04, 2011 11:00 pm

Ja som sakt ni vet ju redan vad jag tycker om innekatter!det konstiga är som jag skrev i ett annat innlägg är att det är ett himmla liv för att kor grisar höns ska få visstas ute eller hur men det gäller tydligen inte katter och så även hundar är det inte lite tungkluvet ?Om man bor i stan i lägenhet skaffar man ju inte gris tex eller höns men katter och hundar ska bara annpassa sig där med basta.Att din katt sitter och skriker vid dörren Bizmo är ju för han längtar ut till sitt rätta element:)inga djur ska hållas instängda för att vi människor tycker vi vet bäst.Tycker vi människor sätter oss över djuren utan en tanke på vad som är bäst för dom ,nä vi tänker mest på vad som är bäst för oss eller vad som är bekvämast för oss.jo jag vet som sakt att det finns enstaka katter som inte vill gå ut MEN de är nog ytterst få.Jag har respeckt för andras åsikter absolut !men mina åsikter står jag för på alla vis.Tror Både du Bizmo och Anne älskar era katter precis lika mycket som jag älskar min katt men vi har olika uppfattningar om hur en katt ska leva.
Kram på er Maria cat
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Innekatt, utekatt eller både och Empty
InläggRubrik: Sv: Innekatt, utekatt eller både och   Innekatt, utekatt eller både och Emptylör feb 05, 2011 1:18 am

Jag har under så många år fått erfara att de flesta intagna katter INTE vill ut. Och dessa katter är då helt enkelt suveräna att ha som innekatter Smile Så Maria, om du skulle flytta till lägenhet så vet du att du kan ha innekatter också, om du väljer en katt som inte vill ut Wink
Då vet du också att katten inte mår dåligt av det, och det är ju det viktigaste.

Har även fått in katter som verkar ha haft ett bra uteliv och då vill få fortsätta med detta
men dessa katter har varit ett fåtal.
Vi bör hela tiden utgå från varje katts behov och hur utemiljön ser ut.

Har jag katter hemma som jag uppfattar har ett stort rörelsebehov och är tam så ser jag
det som posiivt om katten får utegångsmöjligheter.

Jag är varken för eller emot att katter får gå ut, försöker utgå från varje katts behov.

Ramses som jag har här, som kommer från Buset har bott under 8 års tid så han har
kunnat gå ut varje dag i kattluckan, bott i skogen i 7 år. Han har inte krafsat en enda gång på dörren sen han flyttat in till mig. Han far runt och skrämmer slag på de andra större katterna när han leker, han är stor så det låter när han far runt. Kattungar älskar Ramses, de vill sova hos Ramses och så far de även runt tillsammans Smile
Han mår inte dåligt här men skulle jag bott så han kunnat gå ut så hade han givetvis uppskattat detta.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Innekatt, utekatt eller både och Empty
InläggRubrik: Sv: Innekatt, utekatt eller både och   Innekatt, utekatt eller både och Emptylör feb 05, 2011 9:47 pm

Ramses låter underbar... mysigt att katter är olika, det gör att de behöver olika saker och stimulans.
Till överst på sidan Gå ner
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Innekatt, utekatt eller både och Empty
InläggRubrik: Sv: Innekatt, utekatt eller både och   Innekatt, utekatt eller både och Emptysön feb 06, 2011 2:17 am

Jo men visst finns det katter som inte vill ut !men jag skulle säga att det är mindre än en procent av hundar tusenkatter.Djur ska inte hållas instängda det ligger i naturen ,att vara inlåst år efter år,ja jag tror ni vet vad som skulle hända med en människa rent Psykiskt.
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Innekatt, utekatt eller både och Empty
InläggRubrik: Sv: Innekatt, utekatt eller både och   Innekatt, utekatt eller både och Emptysön feb 06, 2011 2:50 am

Jag har tagit hand om katter utifrån sen 1991 och det handlar om hundratals som genomströmmat mitt hem under dessa år. Av alla dessa katter har runt ett tio-tal visat tendens att vilja komma ut. De har antinget jamat otroligt mycket, försökt ta sig ut genom nätfönster, jamat vid dörren. Men med tanke på hur många som passerat är detta antal som vill gå ut ca 1 %.
Genom mina kontakter som också tar in hemlösa katter har vi fått den uppfattningen att majoriten av dessa fd uteliggare föredrar att vistas inomhus, vill vara innekatter.

Som du skriver "inlåst" ser jag mer som att sitta i en bur, katten kan inte röra sig nämnvärt,
men i en bostad kan katterna röra sig, både högt och lågt, de kan gömma sig eller ligga öppet.

En katt född inne hos människor, uppvuxen inomhus och aldrig varit ute saknar inte heller möjligheten att kunna gå ut då katten inte har någon erfarenhet av detta.
Då katten trivs inne och aldrig varit ute så finns det heller ingen anledning till att vänja
katten till att gå ut.

En människa kan vara inomhus hur länge som helst så länge människan kan sysselsätta sig med något. Katter kan klättra inomhus, hoppa om man ordnar detta. Likaså kan människa ha tillgång till gym etc inomhus och behöver inte gå ut.
En människa som sitter i fängelse har mindre yta att röra sig på än vad en katt har inomhus.
Om jag har en katt instängd i köket så känner jag att den katten är inlåst, för det utrymmet är inte så stort.
omplaceringar med utrymme, inomhus
En katt kom till ett hem på 150kvm, inomhus,lägenhet i 2 plan, en annan katt blev innekatt på en herrgård på ett x antal kvm.

Om varken katt eller människa får stimulans av något slag så mår bägge dåligt i längden.

Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Innekatt, utekatt eller både och Empty
InläggRubrik: Sv: Innekatt, utekatt eller både och   Innekatt, utekatt eller både och Emptyons feb 09, 2011 2:32 am

Men Anne !varför är det då så viktigt att Höns Grisar Kor ska få ha rätten till ett liv ute men inte katter ,hur tänker du där ?
Det finns katter som har 50 kvm att leva på hela livet ,under all kritik tycker jag.En höna har enligt lag rätt till en halv kvm per höns och de är inte speciellt smarta och har inte jaktinstinkt.
Kram Maria
Till överst på sidan Gå ner
texas

texas


Antal inlägg : 117
Join date : 09-08-23

Innekatt, utekatt eller både och Empty
InläggRubrik: Sv: Innekatt, utekatt eller både och   Innekatt, utekatt eller både och Emptytor feb 10, 2011 9:51 pm

Vi vill alla vara ute i det fria men vi älskar våra katter och barn och vill skydda dem från allt hemskt, det är nog orsaken till att vi stänger in dem vi kanske överbekyddar en aning.
Jag vill ju gärna tro att mina innekatter har det bra och vi går ut tillsammans på sommaren, men Maria har ju en helt annan miljö än tex jag.
Sedan blir man ju ledsen när någon säger att jag inte behandlar mina älsklingar bra, det är det dåliga samvetet som gör att Maria får något ologiska svar.
Hur mycket jag än avskyr att medge detta så har nog Maria rätt i sak.

Neutral
Till överst på sidan Gå ner
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Innekatt, utekatt eller både och Empty
InläggRubrik: Sv: Innekatt, utekatt eller både och   Innekatt, utekatt eller både och Emptytor feb 10, 2011 11:40 pm

Jag vill absolut inte ge någon dåligt samvete här som sakt jag tror ni älskar era katter innerligt precis som jag älskar Helge men jag har den uppfattningen som jag redan skrivit om.Tänker på Astrid Lindgrens kamp för alla djurs rätt att få visstas utomhus precis som alla andra levande varelse har rätt till.Tänker mycket på varför just katter inte skulle få vistas ute dom är ju små Lejon som vill lägga ner byten ligga och lura vid mösshål klätra i träd och få göra sina kända stollarace ute:)
när vi köpre hund tex så brukar vi ju förhoppningsvis välja hund efter vad som passar oss och vår livstil är du en soffpotatis så köper du ju inte en jakthund tex,tror faktiskt det skulle gälla katter också för liksom hunden har ju katter olika behov och krav också,så då tänker man att bor man i lägenhet kanske man ska skaffa en katt som är avlad för att leva inomhus som inte har den starka drifften att få vara ute.Ja visst tål det att tänkas på.Läser man eller tempramnet,vi kanske borde tänka om och skaffa katt som passar vår livstil.
Kram på er Smile Maria
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Innekatt, utekatt eller både och Empty
InläggRubrik: Sv: Innekatt, utekatt eller både och   Innekatt, utekatt eller både och Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Innekatt, utekatt eller både och
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Innekatt, utekatt eller både och
» 21 kulor - innekatt

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
kattens blandade forum :: Kattsnack :: Allmänna funderingar om katter-
Hoppa till: