kattens blandade forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


Forum om katter och givetsvis även om andra djur
 
HemLatest imagesBli medlemLogga in
Senaste ämnen
» Helge och vår Aoutomover ;)
Diarré - Sida 3 Emptylör nov 07, 2015 3:19 pm av bizmo

» NU har jag beställt Kycklingar
Diarré - Sida 3 Emptylör nov 07, 2015 3:17 pm av bizmo

» Bizmo
Diarré - Sida 3 Emptylör nov 07, 2015 3:35 am av Maria.W

» Kattlådan
Diarré - Sida 3 Emptymån nov 05, 2012 8:40 am av bizmo

» Amanda Todd
Diarré - Sida 3 Emptylör nov 03, 2012 12:13 am av texas

» lärarlöner
Diarré - Sida 3 Emptysön sep 02, 2012 10:27 am av bizmo

» Tovig katt
Diarré - Sida 3 Emptylör jul 07, 2012 2:26 am av Admin

» Vatten
Diarré - Sida 3 Emptytor maj 24, 2012 11:15 pm av texas

» Udda tidningsrubriker
Diarré - Sida 3 Emptytor maj 24, 2012 9:46 pm av bizmo

Forum
Facebook
Dela

 

 Diarré

Gå ner 
4 posters
Gå till sida : Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
FörfattareMeddelande
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Diarré - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré - Sida 3 Emptyons mar 02, 2011 11:21 pm

Jag lovar att han gillar tonfisk katter brukar älska det :)jag har ju haft många katter i mitt liv första katten hade jag när jag var 3 år den hette Tussi :)sen har jag nog haft 7 stycken med ett mellanrum på 30 år och då kom Helge till oss och det är 10 år sedan nu !alla mina katter har varit helgoa keliga och trofasta.Jo det där med köttfärs vet inte om du var med på Spinn ?men Martina där var lite av en speciallist på katters mat och diet hon läste typ näringslära eller något sådan på Lunds Universitet och själv födde hon upp Rex katter på enbart Barf,hon rekomderade starkt rå köttfärs vid diarre ,finns en del kvar på Spinn att läsa bla en intervju med Martina om BARF.Torrfoder har så starka ekonomiska kraffter bakom sig så till och med Veterinärer föreskriver det fast de vet att katten är ett rovdjur men de är delvis styrda av tillverkarna,veterinärerna borde veta bättre kan man tycka än att förespråka torrfoder,snart tål ju varken hund eller katt riktigt blötfoder på grund av torrfodret och aveln naturligtvis.Helge har aldrig varit sjuk sedan jag hämtade honom men då var han riktigt maskinfekterad,men efter det aldrig något, frisk som en nötkärna och pigg som en ungkatt Very Happy vet till och med katter som blivit av med urinsten efter flera år när ägaren gått över till blötfoder och BARF.Ursäkta att jag är så nitisk men jag tror mer på blötfoder än torrfoder Embarassed
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Diarré - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Diarre   Diarré - Sida 3 Emptytor mar 03, 2011 12:36 am

Maria, Matilda är hennes namn Smile
en länk till hennes blogg --> Riktig kattmat <--
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Diarré - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré - Sida 3 Emptytor mar 03, 2011 1:40 am

Tack Anne :)du är en pärla !klart det är Matilda fick ett mindre hjärnsläpp där ;)tur du har koll ! Tycker hon har en väldigt sund syn på katters mat.
Till överst på sidan Gå ner
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Diarré - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré - Sida 3 Emptytor mar 03, 2011 1:36 pm

Den länken måste jag kolla... just det, hon hade ju järnkoll. Känns som evigheter sen spinn... då var man ju nybliven kattägare och hade knappt klappat en katt innan Laughing

Bizmo matvägrade igår... är smal som en sticka och benig, tips på hur man får honom lite fet?? Han fick diarré igår kväll, ett par vänder och fick duscha. Då blev han så tanig och liten... min lilla katt har verkligen minskat i vikt. Lite skadade nog inte, men nu är det på den nedre gränsen.

Sen blev han överlycklig, for runt som en tok. Möblerade om i hallen, pallen flyttades 1,5 meter och entrémattan flög iväg. Tokkatten!! Idag har han i alla fall ätit, verkar stressad av att äta när E är nära. Ska prova med mat på lite andra ställen, nu är matskålen placerad så att han har ryggen mot dörren... därmed ingen koll. Kanske det hjälper. Han måste ju äta!!
Till överst på sidan Gå ner
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Diarré - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré - Sida 3 Emptytor mar 03, 2011 2:35 pm

Haha... han matvägrar det nya fodret, att jag inte kom på det innan. Han slukade hela skålen, med gammalt foder... så nu sover han gott i garderoben. Klart att det var därför han inte åt, att man ska behöva lufta sina tankar för att inse saker... pinsamt Embarassed Får nog köpa lite mer av det gamla fodret och blanda.

Nu står skålarna i fönstret, då har han koll på rummet och dörren. Blir nog bättre för honom.
Till överst på sidan Gå ner
Admin
Admin
Admin


Antal inlägg : 66
Join date : 08-11-07
Ort : Stockholm

Diarré - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré - Sida 3 Emptytor mar 03, 2011 4:48 pm

När uppkom hans diarre? Kan det ha ett samband med den lilla dottern?
Du skriver att han verkar stressad av att äta när dottern din finns nära.

Till överst på sidan Gå ner
https://kattens-blandade-for.swedishforum.net
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Diarré - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré - Sida 3 Emptytor mar 03, 2011 8:09 pm

Innan hon kom...
Till överst på sidan Gå ner
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Diarré - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré - Sida 3 Emptylör mar 05, 2011 9:40 pm

Håll oss underättade om hur det går med Bizmos diarre,hoppas verkligen det ordnar sig för er Smile
Till överst på sidan Gå ner
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Diarré - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré - Sida 3 Emptysön mar 06, 2011 6:24 pm

Dags igen... nästa ett dygn. MEN... det beror på det gamla fodret. Bizmo matvägrade det nya fodret, så jag fick åka och köpa det gamla fodret. Det och fisk åt han, jag var nöjd över att han åt. Men nu kom antagligen reaktionen på det gamla fodret, så nu var det nog 18 timmar med diarré till o från. Nu har han ätit och druckit bra hela tiden, så att han inte blir uttorkad. Vi får se vad som händer nu med det gamla fodret, det äter han i alla fall... matvägra, vilken tok!!! Det är svårt det här med diarré... men mask verkar det ju inte vara.

Kanske får bli en utredning hos veterinären, för så här kan vi inte ha det... jobbigt för oss alla och katten är smalare än någonsin (han hade nog lite kärlekshull förut, soffpotatisen) Men annars är han ju pigg, pratig, gosig och med överallt. Man kan inte missa att vi har katt Wink
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Diarré - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Diarre   Diarré - Sida 3 Emptymån mar 07, 2011 2:31 am

Pro-Kolin ska vara stoppande, här nedanför länkar om Pro-Kolin

Pro-kolin
och
Pro-kolin Apoteket
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Diarré - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré - Sida 3 Emptymån mar 07, 2011 1:21 pm

Tack för tipset, Anne!! Det lugnade sig igår förmiddag, men det var det längsta hitintills. Stackars katt!! Nu äter han det gamla fodret igen, på smådjurskliniken hade de en teori om att tillsätta mera fibrer i maten. Det kan vara en anledning till diarré. Det får väl bli nästa steg i så fall... eller veterinärbesök. Hoppas verkligen att det lugnar sig, har ångest varje gång jag hör honom gå på toan.

Hur ofta byter ni ut all kattsand?? Jag gör det väldigt sällan, Everclean håller sig bra... frågan är om det kan påverka.
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Diarré - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré - Sida 3 Emptymån mar 07, 2011 8:57 pm

Nää, tror inte det med kattsanden har någon betydelse..Bizmo kan ha känslig mage helt enkelt. Har en jourkattflicka här som nu är dålig i magen, avföringen blivit lite bättre med Pro-kolin men jag är tvungen att ta det i maten som alla katter äter av.

Anne
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Diarré - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré - Sida 3 Emptytis mar 08, 2011 12:22 am

Fibrer !som magsårsmänniska så ska man absolut inte äta mycket fibrer det retar tarmarna även vi människor är ju köttätare men behöver grösaker också men inte i stora mängder om magen är kass då gäller det att hålla en balans ,en katt är ett rovdjur ju och ska leva på kött ,en katt får i sig minimalt av fiber i naturlig miljö och som jag ser det har de inget som helst behov av det mer än de fibrer de får i sig genom musjakt osv.Jag annser att torrfodret är en bov i dramat och att det inte finns något naturligt i det för en katt,det är gjort för vår bekvämlighets skull inte för katten.Ja ni vet ju vad jag tycker Neutral jag tror att många hundar och katter blir överkänsliga av torrfodret helt enkelt för det inte är naturligt för dom att äta torrisar,hundar och katter är rovdjur och ska äta kött.
Till överst på sidan Gå ner
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Diarré - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré - Sida 3 Emptytis mar 08, 2011 9:32 am

Intressant att höra vad ni tycker, det är ju det som är så fantastiskt med forum... jag sitter uppe efter ett ordentligt bad av vår stackars katt, diarré igen i natt och nu på morgonen var rumpan full. Nu doftar han ljuvligt, lavendel. Funderar på vad vi ska göra. Och tänker på det som du skriver Maria, varför inte bara ge blötmat egentligen?? I och för sig åt han mest gelén på slutet och ratade resten, det var ju därför vi slutade med det. Växter då... igår kom jag på honom med att sitta o gnaga på olivträdet, mest för att få uppmärksamhet tror jag. Synd bara att jag inte vet vad växterna heter... men det är ju bara 8 stycken i och för sig och de står två o två, så egentligen är det bara 4 att kolla upp. Jag börjar där och sen kanske det blir en signal till veterinären. Är det svindyrt med veterinärbesök?? Vi har ju varit förskonade från det... förstår inte hur de ska hitta felet på honom. Drömde en mardröm inatt... hua!!

Prp-kolin på apoteket är för hund, kan man ge det till katt också?? Sambon o jag pratade om att katthemskatter och jourkatter väl måste ha diarré och så ofta, funderade lite på vad de gör åt det.

Får se om jag får tag i smådjurskliniken, de brukar vara svåra att nå (många som ringer). Och efter imorgon tar jag mig inte iväg med katten, då barnstolen hämtas inför skåneresan i helgen. Frågan är om man ska prova med något diarré stoppande och kolla växterna som steg 1, sen veterinären om 1 timme...
Till överst på sidan Gå ner
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Diarré - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré - Sida 3 Emptytis mar 08, 2011 10:29 am

Det verkar som de mest giftiga varianterna är liljeväxter, prickbladsmodeller i olika färger och blommande växter. Inget sådant finns här hemma. Har lyckas lokalisera alla utom en liten klängväxt med mörkare blad, så den tar jag bort. Olivträdet står det inte heller något om, men den kan jag också ställa på ett annat ställe. Resten verkar vara helt ofarliga, skönt det.
Till överst på sidan Gå ner
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Diarré - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré - Sida 3 Emptytis mar 08, 2011 6:53 pm

Fick tag på dem på kliniken... så nu får han canikur (stoppande) och ytterligare ett nytt foder, de tror att han har foderallergi. De vill att han testar det här i några veckor, annars rekommenderas utredning för att komma fram till problemet. Det känns som en bra lösning... måste få ordning på hans mage, min stackars katt. Nu har jag tvingat i honom den där eländiga pastan och han äter det nya fodret. Vi fick byta det mot det andra, var lite snällt av dem... de tyckte att de rekommenderat fel allergifoder då flera katter tydligen ogillar Specific.

Håll tummarna nu, vore underbart med en "normal" katt igen... Jag är optimistisk varje gång och hoppas att det ska lösa sig, någon gång måste det väl lösa sig;)

Tack för ert stöd!! Det betyder mycket att ha några att bolla med...
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Diarré - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré - Sida 3 Emptyons mar 09, 2011 6:51 pm

Canikur som jag fick till katter en gång i tiden var som små korn som man strödde i eller på maten. Finns inte det längre?
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Diarré - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Diarré   Diarré - Sida 3 Emptyons mar 09, 2011 9:03 pm

En anledning till diarré , länk nedanför
-->tritrichomonas foetus - parasit<--
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Diarré - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré - Sida 3 Emptyons mar 09, 2011 9:40 pm

Det får vi hoppas att det inte är...

Katt med symtom

*Diarré, oftast komocksliknande konsistens - illaluktande - blod eller och slem blandad - endast vanlig diarré
*Inflammerad analöppning ( kan leda till anal inkontinens )
*Kräkningar ( ofta slem blandade kan också innehålla blod )
*Ingen viktnedgång, allmäntillståndet opåverkat ( dock vid dräktighet och digivning har allmäntillståndet påverkat )
*Kattungar kan vid smitta bli väldigt dåliga och till och med i värsta fall leda till döden
*Kattungar kan vid smitta tappa päls ( vanligtvis behåller de pälsen )
* Unga katter blir oftare symtom katter än vuxna vid smitta


Diarrén stämmer, blod vid ett tillfälle. Inget annat. Får hoppas att det är foderallergi, så att han mår bra nu. Bara man vet vad som är fel, så att man kan åtgärda.
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Diarré - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré - Sida 3 Emptytor mar 10, 2011 12:06 am

Kattflickan här hemma har blivit bättre med pro-kolin..
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Diarré - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré - Sida 3 Emptytor mar 10, 2011 7:37 pm

Å, kattpojken är bra i magen av canikur... får hålla tummarna nu!! Hän äter bra av det nya fodret också, skönt!!

Härligt att kattflickan mår bättre!! Tråkigt med diarré.
Till överst på sidan Gå ner
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Diarré - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré - Sida 3 Emptytor mar 10, 2011 9:53 pm

Helge hade diarre när vi hämtade honom från katthemmet men det var masken som var boven i dramat där men som sakt Helge får till 90%blötmat och har så alltid fått.
Skönt att höra att det blivit bättre med Bizmo nu :)nu håller vi tummarna att det bara går framåt Smile
Till överst på sidan Gå ner
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Diarré - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré - Sida 3 Emptytor mar 17, 2011 7:04 pm

Njuter av att katten mår bra... hoppas att det fortsätter. Idag fick han smaka en liten liten bit kyckling, han höll på att äta upp mig och min lunch Laughing
Till överst på sidan Gå ner
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Diarré - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré - Sida 3 Emptytor mar 17, 2011 11:57 pm

Kokt kyckling eller skinfri grillad ska va okej ;)va kul att det börjar ordna sig !Kan vara bebisen som har stressat honom också nya lukter från amning ja bajsblöjor osvmhar hört att en del katter blir stressade av små bebisar och nya barn .Håller tummarna nu Smile
Till överst på sidan Gå ner
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Diarré - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré - Sida 3 Emptylör mar 19, 2011 11:59 am

Kanske... men det började ju innan hon kom. Jag kände också att det luktade annorlunda här hemma när E kom hem från BB... det har varit en stor förändring för oss alla, kanske att det tar 6 månader för oss alla att landa Wink

Då kanske han kan få lite kyckling ibland, han älskar verkligen det. Helst ska man kasta iväg dem, så att han får jaga ifatt dem Laughing ska ta det lite lugnt nu o se om magen stabiliserar sig, sen kan han få kyckling.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Diarré - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré - Sida 3 Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Diarré
Till överst på sidan 
Sida 3 av 5Gå till sida : Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
 Liknande ämnen
-
» diarre pga förorenad mark!!

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
kattens blandade forum :: Kattsnack :: Allmänna funderingar om katter-
Hoppa till: