kattens blandade forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


Forum om katter och givetsvis även om andra djur
 
HemLatest imagesBli medlemLogga in
Senaste ämnen
» Helge och vår Aoutomover ;)
Diarré - Sida 2 Emptylör nov 07, 2015 3:19 pm av bizmo

» NU har jag beställt Kycklingar
Diarré - Sida 2 Emptylör nov 07, 2015 3:17 pm av bizmo

» Bizmo
Diarré - Sida 2 Emptylör nov 07, 2015 3:35 am av Maria.W

» Kattlådan
Diarré - Sida 2 Emptymån nov 05, 2012 8:40 am av bizmo

» Amanda Todd
Diarré - Sida 2 Emptylör nov 03, 2012 12:13 am av texas

» lärarlöner
Diarré - Sida 2 Emptysön sep 02, 2012 10:27 am av bizmo

» Tovig katt
Diarré - Sida 2 Emptylör jul 07, 2012 2:26 am av Admin

» Vatten
Diarré - Sida 2 Emptytor maj 24, 2012 11:15 pm av texas

» Udda tidningsrubriker
Diarré - Sida 2 Emptytor maj 24, 2012 9:46 pm av bizmo

Forum
Facebook
Dela

 

 Diarré

Gå ner 
4 posters
Gå till sida : Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
FörfattareMeddelande
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Diarré - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré - Sida 2 Emptymån nov 15, 2010 1:28 pm

För att stabilisera magen. Pastan innehåller tre egenskapar, tillföra goda bakterier, ska få ordning på hans egna bakterier och stabilisera diarrén. Han har ju minskat i vikt, så hans mage behöver komma i form igen... och det här rekommenderade veterinären tillsammans med ett skonsamt torrfoder, bättre för en känslig mage.

I kväll får han den sista dosen... skönt!! Sista diarrén var i lördags förmiddag, men han har inte gjort tvåan än Wink
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Diarré - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré - Sida 2 Emptytis nov 16, 2010 2:50 am

Vad heter fodret? Är det Hills el Specifik som man köper hos veterinärer?
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Diarré - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré - Sida 2 Emptytis nov 16, 2010 10:04 am

Igår kväll såg allt bra ut igen o katten lekte för fullt. Han flyttade även tillbaka till sovrummet inatt, han har sovit i vardagsrummet nån vecka. Å så sov han på min kudde i morse, nu är allt som det ska... hoppas att det håller i sig nu!!

Det är Hill´s

Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Diarré - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Diarré   Diarré - Sida 2 Emptyons nov 17, 2010 2:29 pm

bizmo skrev:

Det är Hill´s

Har du tvångsmatat Bizmo för att han inte vill äta detta foder självmant?

Är det k/d han har fått?

Anne
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Diarré - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré - Sida 2 Emptyons nov 17, 2010 3:22 pm

Han äter det självmant, har BARA tvingat i pastan Rolling Eyes
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Diarré - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Diarré   Diarré - Sida 2 Emptytor nov 18, 2010 3:02 am

bizmo skrev:
Han äter det självmant, har BARA tvingat i pastan Rolling Eyes
Hmm, nu har vi nog missuppfattat varandra Embarassed

Jag undrade om pastan var hills k/d,
det som Bizmo blev tvångsmatad med Exclamation
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Diarré - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré - Sida 2 Emptytor nov 18, 2010 12:11 pm

Nej, det hette nåt annat... på C. Tyvärr tror jag att diarrén är på väg tillbaka... börjar bli lite frustrerande. Får se om jag har rätt, hoppas inte!!
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Diarré - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré - Sida 2 Emptytor nov 18, 2010 3:47 pm

Tänk på att snabba matbyten kan ge upphov till diarre.
Det finns något på apoteket som heter Canikur som man
kan strö på maten, det har gett till katter med diarre, förordat av veterinär.

Om du byter torrfoder så blanda sorterna så att du utökar varje påfyllning med mer av det nya fodret. Sen tar det minst ett par veckor innan du ser
förändring.
Koka fisk och se till att du saltar fisken, saltet bidrar till att Bizmo dricker mer.
Fiskvattnet kan du hälla upp i skål så Bizmo kan lapa lite när han känner för det:)
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Diarré - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré - Sida 2 Emptyfre nov 19, 2010 12:39 pm

Tack för dina tips, Anne. Canikur fick han i pastaform. Ska se vad som händer... det blev inget mer av det igår.
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Diarré - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Diarré   Diarré - Sida 2 Emptyfre nov 19, 2010 9:09 pm

bizmo skrev:
Tack för dina tips, Anne. Canikur fick han i pastaform. Ska se vad som händer... det blev inget mer av det igår.

Det jag blev rekommenderad var kapslar med fröliknande innehåll Smile
Att strö i maten..

Anne
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Diarré - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré - Sida 2 Emptylör nov 20, 2010 9:02 am

Mmm... det låter smidigare än pastan. Ska ha det i åtanke om det fortsätter.
Till överst på sidan Gå ner
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Diarré - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré - Sida 2 Emptytis feb 08, 2011 12:11 pm

Jaha... får väl erkänna att vi börjar känna oss desperata. Diarréerna fortsätter till o från och vi ser inga samband. Har ni några tips, så mottar vi dem mer än gärna.

Just nu äter Bizmo bara Hill´s specialfoder för känslig mage. Igår fick han smaka jätte lite glass, sen var det kört. Måste vara glassen nu, eller vad tror ni? Är katter känsliga för gran? Försöker att se över växter, men har ju alltid samma ort o det har ju gått bra tidigare. För jag har aldrig sett att han äter på dem... orkidé giftig? Ibland gnager han på spännet. Så var det dags igen... återkommer.
Till överst på sidan Gå ner
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Diarré - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré - Sida 2 Emptytis feb 08, 2011 1:28 pm

Fortsättning följer... katten tror att han ska svälta ihjäl, har blivit min talande svans Laughing Nåväl... hur ofta ska man byta kattsanden? Rengöra lådan? Blir det mycket bakterier där? Finns det någon bra sand i livsmedelsbutiken? Använder EC annars, men kommer inte kunna åka iväg till djuraffären. Vad är det mera jag funderar på... har legat hela natten och grubblat. Jo, stress. Hur märks det på katten? Vi har ju trots allt en liten här nu, men Bizmo känns så nyfiken. Han är med vid matningar, ligger bredvid när hon leker, går och stryker sig mot babysitter etc. Det känns inte som om han är rädd för henne, men mycket tid går ju åt till henne... tid som vi hade för honom förut.

När vi har besök är Bizmo ofta framme ett tag, sen går han undan och lägger sig i golv till tak pelaren. Och när han ligger där är vi noga med att ingen stör honom, då vill han vara i fred. Stressar det honom? Det känns som om han gillar när folk kommer och oftast har vi det ju lugnt, besök 1-2 ggr/vecka.

Vad kan det annars vara? Han är smalare än förut, men då hade han nog lite reserver;) Ska koka lite fisk till honom i eftermiddag och så funderar jag på att kontakta veterinären. Det känns som om vi måste få ordning på det här, för oss alla... Har ni tips och idéer tar jag gärna det!!
Till överst på sidan Gå ner
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Diarré - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré - Sida 2 Emptyons feb 23, 2011 5:48 pm

Vi har haft ytterligare två vänder av diarrér sen den 8:e... Igår var jag på Smådjurkliniken här i stan och vi fortsätter med att försöka få bukt på vad det kan vara. Förra gången fick han ett torrfoder som var skonsammare mot magen, nu provar vi ett allergifoder och ser om det hjälper. Igår avmaskade vi även Bizmo, ifall om det är något sådant som orsakar hans diarréer. De hade även en teori om att han kan behöva mer fibrer i fodret, men först nu provar vi med avmaskning och allergifoder. Annars får det nog bli ett veterinärbesök, för det här är jobbigt både för katt och oss. Igår var analöppning även blodig. Det var i alla fall skönt att få lite goda råd från kliniken... hoppas bara att det blir bra nu.

Vi funderar på giftiga växter... vad tror ni om den här. Har inte sätt att han äter på den, men sambon tror att den är lockande Laughing
Diarré - Sida 2 Vas-004_87295880
Till överst på sidan Gå ner
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Diarré - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré - Sida 2 Emptyfre feb 25, 2011 2:15 am

Morotspure har man ju hört ska fungera på katter !hur man nu ska få en katt att äta det ?diarre kan de även få av mask.Enda gången Helge haft diarre var när vi hade fått han och han var maskinfekterad.
Till överst på sidan Gå ner
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Diarré - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré - Sida 2 Emptylör feb 26, 2011 12:37 am

Maria.W skrev:
Morotspure har man ju hört ska fungera på katter !hur man nu ska få en katt att äta det ?diarre kan de även få av mask.Enda gången Helge haft diarre var när vi hade fått han och han var maskinfekterad.

Då borde väl en avmaskning hjälpa, eller? Idag var han lös i magen igen... men nu byter vi ju foder igen. Kanske blir ett veterinärbesök i alla fall... håll tummarna för oss att vi får ordning på det här.
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Diarré - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré - Sida 2 Emptymån feb 28, 2011 2:07 am

Vid foderbyte kan ju katter få dåliga magar..

Det finns något på apoteket som heter Canikur, typ frökapslar jag fick tips på av en veterinär när jag hade jourkattungar hemma som hade diarre.

Jag har haft katter med diarre och de har gillat morotspure iblandad i maten.

Annars har jag blandat lite morotspure med kalvfrikadeller (barnmat).
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
Anne-58

Anne-58


Antal inlägg : 880
Join date : 09-05-12
Ort : Stockholm

Diarré - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Diarré   Diarré - Sida 2 Emptymån feb 28, 2011 2:42 am

bizmo skrev:
Vi har haft ytterligare två vänder av diarrér sen den 8:e... Igår var jag på Smådjurkliniken här i stan och vi fortsätter med att försöka få bukt på vad det kan vara. Förra gången fick han ett torrfoder som var skonsammare mot magen, nu provar vi ett allergifoder och ser om det hjälper. Igår avmaskade vi även Bizmo, ifall om det är något sådant som orsakar hans diarréer. De hade även en teori om att han kan behöva mer fibrer i fodret, men först nu provar vi med avmaskning och allergifoder. Annars får det nog bli ett veterinärbesök, för det här är jobbigt både för katt och oss. Igår var analöppning även blodig. Det var i alla fall skönt att få lite goda råd från kliniken... hoppas bara att det blir bra nu.

Vi funderar på giftiga växter... vad tror ni om den här. Har inte sätt att han äter på den, men sambon tror att den är lockande Laughing
Diarré - Sida 2 Vas-004_87295880

Vet inte vad den växten heter. Hittade en sida:
->giftiga växter<-

Länkar som hänvisar till foton fungerar inte. Jag kopierade namnet på växterna (ett i taget) Smile
och sen klistrade jag in det vid sökning av bilder och fick då fram hur växterna såg ut.
Bra att veta för oss med katt Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.kattens-hemsida.com
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Diarré - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré - Sida 2 Emptymån feb 28, 2011 7:02 pm

Den växten ska inte vara giftig den mata vi våra Undulater med i stället för sallad på vintern,kommer tyvär inte på vad den heter riktigt men tror det är "Vandrande Jude"finns en rödbrokig också.Man kan väl kolla upp bild och namn på Wikipedia ?

Maria
Till överst på sidan Gå ner
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Diarré - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré - Sida 2 Emptymån feb 28, 2011 7:08 pm

Föresten kom jag på att jag läste på Spinn en gång att en del katter inte tål torrfoder med fiskmjöl !i gäller visst en del hundar också och att de då kan få diarre.
Vi får hoppas på avmaskningen Bizmo håller tummarna cat
Till överst på sidan Gå ner
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Diarré - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré - Sida 2 Emptymån feb 28, 2011 7:48 pm

Om han inte tål fiskmjöl, så kanske allergifodret hjälper. Avmaskningen var ju fantastiskt smidig, jag som trodde det var jätte komplicerat. Dagen efter avmaskningen var han dålig i magen, men då fick han även nytt foder och blötmat (för att få i honom avmaskningskuren). Jag hoppas också att det blir bättre, vore skönt att få ordning på hans mage för allas trevnad.

Hans diarréer började ju i slutet av juli. Strax efter att vi var hos hans bror och far, båda ute katter. Bizmo gick också ute de dagarna vi bodde där (i lina) så det är ju möjligt att han kan ha fått mask där.

Sambon som har minne, påstår att Bizmo alltid har varit lite dålig och känslig i magen. Och det är nog så... fast inte lika ofta som de senaste 7-8 månaderna. Kanske att det är foder allergi??!!

Det är i alla fall en katt som är otroligt sugen på allt... står och sträcker sig mot dickbänken, tigger med tassarna vid köksbordet. Stackarn!! Han får enbart torrfoder nu, stackars missen.
Till överst på sidan Gå ner
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Diarré - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré - Sida 2 Emptymån feb 28, 2011 9:02 pm

Men lite tonfisk kan han väl få va kattonfisk då Wink Vad var Bizmo för korsning ?vet du det.helge har som sagt aldrig haft problem med magen och ja du vet ju hur jag tänker jag tror han mår bra av att slippa äta torrfoder,en trekilos Bilanx räcker i över en månad här.det är ju många hundar som också är superkänsliga i magen och jag kan inte låta bli att tro att det har med torrfodret att göra.Särskillt när det gäller katter som dicker så oerhört lite 0.5 deciliter per dyng och så torrisar på det,jag hoppas verkligen att Bizmo blir frisk igen,lärde mig föresten att man ska ge dom rå nöttfärs vid diarre .
Till överst på sidan Gå ner
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Diarré - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré - Sida 2 Emptytis mar 01, 2011 9:02 pm

Gillar de tonfisk?? Det har han aldrig fått Embarassed Bizmo´s mamma är renrasig ragdoll, pappan perser/birma/norsk skogskatt (ser ut som en svart perser).

Idag smet han ut i trapphuset, får se om det blir diarré av det... han äter nämligen på grannens växter. Den ena är en ampellilja, men vad det andra är vet i katten
Till överst på sidan Gå ner
Maria.W

Maria.W


Antal inlägg : 385
Join date : 09-08-20
Ort : Nässjö

Diarré - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré - Sida 2 Emptyons mar 02, 2011 1:09 am

Ampelillja är inte giftig heller så den är det nog inte.Prova med att ge han rå köttfärs också lärde mig på Spinn att det var bra vid diarre.Katt tonfisk är Helge galen i även den för människor men det ska vara i vatten men katt tonfisken är bäst för dom innerhåller "renset" också ,tänkte på att du kanske skulle pröva att köpa kattgräs till han så kanske han låterbli växterna !katter liksom hundar har behov att att tugga i sig gräs troligtvis för att bli av med hårbollar i magen bla.
Till överst på sidan Gå ner
bizmo

bizmo


Antal inlägg : 995
Join date : 09-07-02

Diarré - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré - Sida 2 Emptyons mar 02, 2011 8:15 pm

Brukar ha kattgräs ibland, men det sista dog i förra veckan. Ska nog gå och köpa det igen imorgon, tack för tipset. Han äter på ytterligare en växt hos grannen, grön spretig sak... den ser mindre bra ut. Förstår inte varför de ska ha hela trapphuset fullt med blommor och annat bråte. Det var ju knappt okej att vi har vagnen utanför dörren.

Måste prova tonfisk... kanske att han gillar det. Nu äter han dåligt också... idag extremt dåligt. Får nog leka i han lite mat Wink
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Diarré - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Diarré   Diarré - Sida 2 Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Diarré
Till överst på sidan 
Sida 2 av 5Gå till sida : Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
 Liknande ämnen
-
» diarre pga förorenad mark!!

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
kattens blandade forum :: Kattsnack :: Allmänna funderingar om katter-
Hoppa till: