Forum om katter och givetsvis även om andra djur

HemVanliga frågorBli medlemLogga in
Senaste ämnen
» Helge och vår Aoutomover ;)
lör nov 07, 2015 3:19 pm av bizmo

» NU har jag beställt Kycklingar
lör nov 07, 2015 3:17 pm av bizmo

» Bizmo
lör nov 07, 2015 3:35 am av Maria.W

» Kattlådan
mån nov 05, 2012 8:40 am av bizmo

» Amanda Todd
lör nov 03, 2012 12:13 am av texas

» lärarlöner
sön sep 02, 2012 10:27 am av bizmo

» Tovig katt
lör jul 07, 2012 2:26 am av Admin

» Vatten
tor maj 24, 2012 11:15 pm av texas

» Udda tidningsrubriker
tor maj 24, 2012 9:46 pm av bizmo

Forum
Facebook
Dela

Dela | 

Allergi/eksem

Gå ner 
FörfattareMeddelande
bizmo

Antal inlägg : 995

InläggRubrik: Allergi/eksem   mån jul 26, 2010 11:56 am

En kompis har en bengal som har fått utslag/eksem runt munnen och i öronen. Vad kan det bero på?

Jag försökte få dem att få fundera kring ny mat, sand, växter etc. Men inget verkar vara nytt... det är en innekatt, som har varit ute en del under sommaren. Kan den ha fått något under utevistelsen? Vad tror ni?
Till överst på sidan Gå ner
Anne-58

Antal inlägg : 880

InläggRubrik: Sv: Allergi/eksem   sön aug 01, 2010 4:29 am

Har haft katterna som fått utslag (eksem) av matskålar gjorda i plast.
De fick utslagen utmed käken.

Visst kan det vara något utifrån, något som katten kommer i kontakt med
både öron och mun..om man ska strama åt vad katten kan reagera på vill säga.

Anne
http://www.kattens-hemsida.com
bizmo

InläggRubrik: Sv: Allergi/eksem   sön aug 01, 2010 11:13 am

Jag tyckte att han såg bättre ut igår, det var inte lika rött längre... Han har eksem utmed vänstra "läppen" (säger man läpp om katt??) och om man lyfter lite så är det rödare och mer synligt. Sen har han några prickar på öronkanterna och någon enstaka en bit ner i örat. Katten verkar inte så besvärad av utslagen, men man vet ju aldrig...

Ska höra med dem om vattenskålar, men jag tror att de har porslin...

Jag funderade även på om eksem/utslag kan komma ifrån växter... han äter ju på precis allt. Och de har murgröna, som är giftigt för katter... sen har han ätit på kaktus, fikus och bambu. Det kan väl inte vara så bra?? Hur reagerar katten på giftiga växter?
Anne-58

InläggRubrik: Sv: Allergi/eksem   mån aug 02, 2010 4:21 am

Har ingen aning om hur de reagerar på giftiga växter, skulle mer tro
att de blir dåliga i magarna el rent av sjuka men då mer direkt.

Du skriver vattenskålen, då vet du att de inte använder plast i
matskålarna med andra ord Wink

Jag skulle tro att katten reagerar på något han stryker sig emot
med huvudet..kanske rent av nåt medel som använts att tvätta kläder i,
sängkläder, om katten har någon viss plats att ligga på.
Rengöringsmedel som katten kommer i kontakt med..
bizmo

InläggRubrik: Sv: Allergi/eksem   mån aug 02, 2010 11:48 am

Allting började när kattägaren lämnade bort katten lite drygt en vecka, så antagligen måste han ha fått något där... Nu är det nästan två veckor sedan de hämtade honom och han blir allt bättre. Det konstiga är ju att katten inte verkar så besvärad av det, han kliar inget.

Det kan nog vara som du säger Anne, att det kan ha varit något som han strök sig mot... ska nämna det för kattägaren och se om de kan komma på något.

Det här är en extremt speciell katt... ni skulle se honom!! Det är en bengal som pratar hela tiden och följer med... jag har aldrig träffat en så pratglad katt, han pratar säkert i sömnen ocksåWink
Anne-58

InläggRubrik: Allergi/Eksem   tis aug 03, 2010 3:27 am

De får höra med kattvakten, el så får de åka dit
och kolla runt vad katten kan ha reagerat mot.

Har fått den uppfattningen att katter med oriental i är mer pratsamma Smile

Anne
bizmo

InläggRubrik: Sv: Allergi/eksem   tis aug 03, 2010 1:42 pm

Anne-58 skrev:

Har fått den uppfattningen att katter med oriental i är mer pratsamma Smile
Anne
Jaha... det är nog möjligt, är så dåligt insatt i det. Men det är nästan att man tycker att pratandet blir lite jobbigt efter ett tag, är så van vid en katt som bara pratar när han verkligen vill något. Och så gillar jag att ha tyst omkring mig;) Tur att människor och djur är olika...
Maria.W

Antal inlägg : 385

InläggRubrik: Sv: Allergi/eksem   lör aug 07, 2010 12:21 am

Ja ni vet ju vad jag tycker om torrisar ;)kan det vara så att han fick ett torrfoder baserat på fisk ?eller fick fisk ?Katter som är uppvuxna på torrfoder har en tendens att utveckla allerier mot just fisk efterssom många torrfoder är baserade på fisk,katter som är överkänsliga typ raskatter har problem med just fisk.Bara en tanke:)
bizmo

InläggRubrik: Sv: Allergi/eksem   lör aug 07, 2010 12:22 pm

Tack för tanken Maria! Ska höra vad de ger för foder, tror att det är ett av de mindre bra från matvarubutiken... fiskallergi är nog inte helt fel!! Den katten äter ju allt... så det kan säkert vara något som den har ätit.
texas

Antal inlägg : 117

InläggRubrik: Sv: Allergi/eksem   ons aug 18, 2010 10:54 pm

Hej Maria det där var intressant kan torrfoder utveckla allergier ?
Jag började tänka på kattchampo eftersom vi får ju allergier av våra skönhetsmedel, och tillverkarna har ju som vanligt ingen kontroll på långtidseffekterna.
För då är ju aktiekapitalet redan i hamn.
bizmo

InläggRubrik: Sv: Allergi/eksem   fre aug 20, 2010 11:38 am

Katten ifråga ska till veterinären idag, för att kastreras... kan eksemen ha något att göra med att han är könsmogen? Han har även börjat att skvätta inne och skriker om nätterna, så nu fick ägaren en tid i eftermiddag. Jag vet inte riktigt hur det är med eksemen just nu, men om de är kvar kan ju veterinären titta på dem samtidigt.

Får se hur han mår ikväll... på den här veterinärkliniken fick man tydligen hämta katten efter tre timmar. Vi hämtade Bizmo efter åtta timmar och då var han groggy, vinglade och kissade på sig... mattes lilla hjärta!! Undrar bara i vilket skick den här katten är efter så kort tid. Hur länge brukar man hålla kvar en katt efter kastrering?
Anne-58

InläggRubrik: Allergi/Eksem   sön aug 22, 2010 1:04 am

bizmo skrev:
Hur länge brukar man hålla kvar en katt efter kastrering?
Då jag alltid gått till en midre klinik så har vi tagit hem ex jourkatter direkt efter kastreringen.
Drygt 1 timme senare. På de flesta större kliniker så lämnar man in katten på morgonen och hämtar hem på eftermiddage. Gäller hankatter, honkatter tar oftast längre tid.

Anne
bizmo

InläggRubrik: Sv: Allergi/eksem   mån aug 23, 2010 8:31 pm

Kattens eksem har i alla fall försvunnit... utan att man egentligen vet varför. Kanske något hos kattvakten eller när han har vistats utomhus. Tack för alla era tips i alla fall!!

Kastreringen hade gått bra och katten var lite medtagen och "groggy". Och inte alls pratglad som annars;) De fick hämta hem honom efter tre timmar...

Oj, en timme efteråt... det är ju ännu värre. Men ni som har jourkatter kanske är lite mer vana... det blir väl några kastreringar, kan jag tänka mig.

Maria.W

Antal inlägg : 385

InläggRubrik: Sv: Allergi/eksem   fre aug 27, 2010 12:52 am

Helge fick i stort set åka hem direkt effter kastreringen han fick ligga på ett badlakan mellan oss i soffan :)men han hämtade sig snabbt.Jo jag har läst att foder baserat på fiskmjöl kan utveckla allergier men det är nog vanligare hos raskatter eftersom de oftast är kännsligare för olika foder,tror det var Mathilda på Spinn som skrev om det.Behöver inte vara just torrfoder heller det är själva fisken de inte tål.Skönt att katten blev bra igen Bizmo kan ju ha varit något i miljön eller stressen av att vara fertil som han fick besvär av.
bizmo

InläggRubrik: Sv: Allergi/eksem   fre aug 27, 2010 10:24 am

Maria.W skrev:
Bizmo kan ju ha varit något i miljön eller stressen av att vara fertil som han fick besvär av.

Det var en kompis bengalkatt som fick problem med eksem, inte Bizmo... det har han klarat sig ifrån Wink
Sponsored content

InläggRubrik: Sv: Allergi/eksem   

Allergi/eksem
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
kattens blandade forum :: Kattsnack :: Allmänna funderingar om katter-
Hoppa till: